Jump to content

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har upptäck att det kommer lite kylvatten från skvalleröret/slangen under eller efter körning.

Kan se ett par droppar när man parkerat. Nivån är bra, ligger strax över cellerna och det kommer inte mycket, någon matsked eller så.

Tempen är också bra, något under mitten så den verkar gå svalt.

Kör med originalfläkt (inte el, än så länge)

Slangen på min är bara strippsad på sidan och jag anväder inte något kärl, det sitter ett men jag har valt att använda det till spolvätska fram tills påsen som jag skickat efter kommer.

Någon som har samma fenomen och eller använder ett expansionskärl?

Mv. Matte

Jag har läst allt om det efter jag gjorde inlägget men tack ändå!

Eftersom det kommer så pass lite så har jag valt att återansluta

expansionsbehållaren och använda anslutningen i botten.

Som tur är har tidigare ägaren skaffat en riktig behållare med markering för nivån på varm/kall motor.

Kanske är det så att jag får byta lock men det som sitter ser i allafall nytt ut, hur det sedan är med fuktionen...

Mv. Matte

Hej.

Låt bilen tappa ur så mycket som den vill, när den slutat

att trycka ut vatten är det den mängden som är kvar

som automatiskt blir rätt, forsätter den att spotta

ut vatten så är det med all säkerhet något annat

som är fel. :?

Expansionsbehållare till originalkylaren är fel, det skall

finnas så mycket utrymme i kylaren så att expansionen

från kylsystemet när motorn är varm skall få plats i kylaren,

det är b.l.a.därför vattnet i kylaren inte skall vara högre i

kylaren än strax ovanför element i kylaren. 8)

Kom också ihåg att ha i glykol i kylsystemet, dels för att

tet skyddar från b.l.a. rostangrepp i systemet och för

att kylningen skall bli så bra som det är möjligt, med

bara vatten i systemet så har du skapat mer problem

i kylsystemet, varmare motor är ett av problemen. ;)

Har du kollat att termostatet är av rätt sort. :roll:

Det är ingen fara, visst är det övertryck men kylvattnet är skimmrande grönt, har luktat lite med Co² mätaren som inte ger ngt utslag och det är inte så förvånade :shock: då motorn är nyrenoverad.

Verkar komma mindre och mindre så den har nog hittat sin nivå snart och fortfarande står det vatten över cellerna, ska i allafall använda min burk, fel eller inte så används den på många andra bilar med god funktion. :)

Hej.

Jag har inte förbjudit dig att använda expansionskärl, det

är mycket vanligt att man har det men då uteslutande på

bilar med slutet kylsystem. :)

Ditt expansionskärl kommer i förta hand att spara de droppar

som du skulle förlorat på marken, men det är rätt miljötänkande

från dig, (återvinning). 8)

Skall du ha nytta av expansionskärlet som det är tänk så

skall du tillsluta där du har kylarlocket, kylarlocket som

då inte behöver vara trycktåligt skall då i tället sitta på

expansionskärlet som sammlar upp vättskan och som

också släpper ut övertrycket. ;)

Men kolla på Corvette som ex eller nästan vilket gammal japanare som helst, de har kylarlock

för trycket naturligtvis men även ett kärl som samlar upp överflödig vätska där det endast

sitter ett täckande plastlock som inte är trycktåligt. Vätska åker ut när det är varm

och in igen när motorn kallnar.

Mv. Matte

Exakt så har jag det.

Kylarlocket är t.o.m tillverkat för att kunna suga tillbaka vätskan från det trycklösa kärlet när motorn kallnar. Vet inte om man vinner så mycket men man vet ju att man alltid har fullt med vätska och att man slipper grisa ner med spill.

"coolant recovery tank"

Glykol är ju en rätt effektiv metod att ha ihjäl husdjur på också, så det är ju rätt trevligt om det inte ligger små pölar med glykol nånstans på asfalten.

Jag har en spann med glykolvatten i garaget just för detta ändamål .. att ha ihjäl möss :twisted:

De har i vinter byggt bo i mitt baksäte. Det kommer aldrig mer att hända.

Vippomatic heter lösningen.

:D

Intressant läsning angående locken och kärl eller inte.

Jag har på min 67a ett liknande lock som bilden över visar med flärp och en bit slang rätt ut. Och den släpper inte en droppe så länge nivån är rätt i kylarn. Däremot på min 93a är det trycklock utan flärp på kylarn och slang vidare till expansionskärlet vid sidan om som är graderat med Cold vs. Hot och här är ett enkelt lock som inte är tätat. Dessutom en ingjuten liten böj rätt ut i det fria i toppen på expansionen. Och det funkar skitfint det med. Fördelen med kärl är väl att man kan ha lite för mycket i och slipper hålla koll lika ofta.

Bara en tanke - Ha det gott alla!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...