Peter CMC1869 April 25, 2007 Report April 25, 2007 Jag har 3 (TRE) bränslefilter. Ett genomskinligt (modell volvo) ett plåtfilter plus det som sitter i förgasaren. Det filtret som sitter i förgasaren sätter igen efter bara ett par mil. Det är som ett vitt pulver. Det i förgasaren är extremt finmaskigt. Kan något överleva mina 2 första filter som kan göra någon skada i motorn?Jag är väldigt frestad att punktera filtret i förgasaren.Någon som haft samma problem? Citera
Arreflod. April 25, 2007 Report April 25, 2007 Samma problem på Audi i början på 90-talet. Det korriderade i tanken och satte igen soppapumparnas sil. Såg ut som vitt slem som vart till pulver när det torkade. Tankarna var troligen galvade och fukten som gjorde det (inte säker) Vanligt på C4:orna i alla fall.Har du en bytestank som är galvad måtro? Kollade på min 66:a och där är en del av balkarna galvade, blev mäkta förvånad. Var det så att amerikanarna nyttjade denna teknik redan innan en annan var född! Citera
Peter CMC1869 April 25, 2007 Author Report April 25, 2007 Jag har ingen aning om tanken är utbytt. Kan den vita smeten som passerat 2 filter göra någon skada i motorn? Citera
Arreflod. April 25, 2007 Report April 25, 2007 Kan något skada en gammal gjutjärnsspis från staterna. Nä jag tror att det som händer är att det så småning om sätter igen dina munstycken och du får körbarhetsproblem. Skador för övrigt, du menar i förbränningsutrymmet? Långsökt. Citera
Peter CMC1869 April 25, 2007 Author Report April 25, 2007 Jag vill bara köra några veckor utan att behöva riva ut tanken nu när våren äntligen kommit. Blev stående i söderledstunneln nu ikväll så sånna saker skulle jag gärna undvika de närmsta veckorna. Det kom en bärgningsbil efter 5 minuter och han var inte helt sugen på att bogsera en veteranbil, han verkade lite orolig inför det (men då hade jag redan bytt filtret). Han var sjukt nyfiken på bilen och ville lyssna på ljudet dock Han fick lite lakritsspår att titta på innan han åkte tillbaka till jourgaraget Citera
Arreflod. April 26, 2007 Report April 26, 2007 Ska du inte ta och tappa ur tanken då. Du får säkert med en del skit då.Mv. Matte Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 26, 2007 Report April 26, 2007 Hej Peter.Otur med stopp i tunneln, jag skall ge dig rådet attta bort filtrena som sitter efter bensinpumpen, skaffadet stora bränslefiltret i metall, montera det innanbensinpumpen alltså mellan innerskärm och pump. Ett sådant filter är tillräckligt för att rensa den smutssom evetuellt kommer, det räddar också bensinpumpfrån att få skräp i sig. Filtret finns b.l.a. på Hansen eller Åbergs mfl, detligger en liten USA dels firma intill Motorbörsgaragetsom också kan och troligtvis har detta filter. Citera
oskar1966 April 26, 2007 Report April 26, 2007 Jag hade samma problem med min 289 förra året. Han tjuvstannade för mig ett par gånger och jag trodde det var soppa pumpen först för att det första filtret var inte igensatt. Men jag bytte både pump och rengjorde tanken men inget hjälpte. Fick ta en bärgare från Väsby tillbaka till jobbet.Men då hittad jag det lilla filtret i förgasaren. Tog bort och den har ju gått som klocka efter det. Jag har inte märkt av att han skulle gå sämre.Som tidigare inlägg sa så tror jag inte att lite skit skulle kunna fälla en gjutjärnsmaskin från staterna.MVH: Oskar Citera
Peter CMC1869 April 27, 2007 Author Report April 27, 2007 Tömde tanken idag och den har en vit pulverbeläggning på hela insidan. Körde med borste och tryckluft och fick väl bort en del, men tanken satt som berget så jag får ta ur den vid ett senare tillfälle. Kontrollerade de 2 första filtren och det är inte en gnutta smuts, damm eller rost i dem. Pulvret passerar dem helt utan problem. Killen som äger vekstaden var bussig nog att blåsa ur bränsleledningen utan att koppla bort slangen från pumpen så det blev en härlig bensin-gejser på någon liter som fläckade ner HELA motorutrymmet Citera
MrTurbo_1645 April 27, 2007 Report April 27, 2007 Hade också problem med ett tätt bränslefilter som orsakade stopp på div mer eller mindre lämpliga ställen. På broar, i tunnlar och gärna i rusningstrafik. Jag gjorde hål i mitt filter på förgasaren, drog en liten mejsel rakt igenom bara. Funkade! Hoppas det löste sig för dig nu då, efter jag gjorde rent min tank har det inte vart några problem. Med det i vart fall... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.