Jump to content

Recommended Posts

Hej lite nyfiken på om era 05 med manuell lådor håller kvar varvtalet vid växling och segar ner till tomgång? Ha en 02 som har samma fenomen ?

Det ligger vist i program styrningen men ville kolla om fler bilar som beter sig så?

Om jag läst rätt gör bilen så för att den skulle få lite bättre avgasrening för o klara de kraven, vet dock ej hur det fungerar i praktiken.

Vet ej heller i praktiken hur man märker det?

/Jocce

Det är väl för att ingen oförbränd bensin ska slippa igenom, tror jag. Verkar inte finnas något enkelt sätt att komma ifrån detta.

• 1 month later...

NickeH:

Beter sig din Shelby på samma sätt? Har en GT -05 automat idag men är bra sugen på en Shelby GT500.

Kan vara bra att veta innan man slår till på en om hur den uppträder..

Tack på förhand..

om någon med en 05 manuell vill komma förbi järfälla så kan vi på försök lägga in ny programvara i den och se om den blir bättre. Vi kan tänka oss att bjuda på det (normalt 895kr). Någon som är sugen?

NickeH:

Beter sig din Shelby på samma sätt? Har en GT -05 automat idag men är bra sugen på en Shelby GT500.

Tack på förhand..

Min gick inte många mil med original programvara, men den var rappare än GTn. Med ny programvara är det en helt annan sak...

/Nicke

Kan för övrigt varmt rekommendera shelbyn! Även om man MÅSTE byta slutrör innan man tar hem bilen! :D

om någon med en 05 manuell vill komma förbi järfälla så kan vi på försök lägga in ny programvara i den och se om den blir bättre. Vi kan tänka oss att bjuda på det (normalt 895kr). Någon som är sugen?

du kan få testa på min bil då du har den inne för annat den 18:e...

hehe, det går bra det :-)

NickeH:

Tack på förhand..

Min gick inte många mil med original programvara, men den var rappare än GTn. Med ny programvara är det en helt annan sak...

/Nicke

Kan för övrigt varmt rekommendera shelbyn! Även om man MÅSTE byta slutrör innan man tar hem bilen! :D

Så du har bytt programvara och slutrör.. Ursäkta en total idiot vad det gäller motorer. Gissar att programvaran har med motors "styrning" att göra, men vad är ett slutrör? Och varför måste man byta slutrör?

Tänk på att om du byter ut orginal programvaran mot en nyare.

Så kommer inte din predator mjukvara att fungera, då du får ett ny "datakod". (4tecknen som sitter klistrad på databoxen).

Detta gäller iallafall för SCT:s Xcal2 antar det är lika för predatorn.

//Danne

dvs, restora tillbaka originalkoden först, så dockar man bort predatorn, eller vad man nu kör för "tuner". Sen kan man uppgradera koden, och därefter lägga på sina tunes igen?

Eller?

dvs, restora tillbaka originalkoden först, så dockar man bort predatorn, eller vad man nu kör för "tuner". Sen kan man uppgradera koden, och därefter lägga på sina tunes igen?

Eller?

Om jag inte fattat fel så måste du efter en uppgradering utav "orginal" programmet. Uppdatera "tunen" för att den ska matcha med den nya datakoden.

Intressant läsning här: http://www.brenspeed.com/tech/dealerflash.html

// Danne

NickeH:

Tack på förhand..

/Nicke

Så du har bytt programvara och slutrör.. Ursäkta en total idiot vad det gäller motorer. Gissar att programvaran har med motors "styrning" att göra, men vad är ett slutrör? Och varför måste man byta slutrör?

Har byt ut VÄLDIGT mycket på shelbyn vid det här laget, prgramvaran och slutröret är en pyttedel av det hela...

Pga av hårda bullerkrav i USA så är shelbyn försedd med avsevärd ljuddämpning bak. Detta pga att kompressorn viner så mycket som den gör; bilen låter alltså mindre än vad en vanlig GT gör... Är man då ljudbög som jag så vill man att bilen ska låta lite vassare än vad den gör original! That's it! Effektmässigt gör ett sådant byte inte mycket på shelbyn faktiskt.

NickeH:

Tack på förhand..

/Nicke

Har byt ut VÄLDIGT mycket på shelbyn vid det här laget, prgramvaran och slutröret är en pyttedel av det hela...

Pga av hårda bullerkrav i USA så är shelbyn försedd med avsevärd ljuddämpning bak. Detta pga att kompressorn viner så mycket som den gör; bilen låter alltså mindre än vad en vanlig GT gör... Är man då ljudbög som jag så vill man att bilen ska låta lite vassare än vad den gör original! That's it! Effektmässigt gör ett sådant byte inte mycket på shelbyn faktiskt.[/quote:37lzn5xw]

Ok, ja ljudbög är jag också även om kompressor ljud inte får mina vätsker att rinna.. ;) Så hur vet man vilken programvara man skall ha då? Vem förser den och viktigast - vad gör den nya programvaran som den gamla inte gör??

Programvaran optimerar funktioner efter dina preferenser och trimningar: tex väljer jag att optimera avseende bränsle; bilen tankas bara med Vmax, nytt luftfilter, ny kompressor, höghastighets begränsaren är borttagen etc etc.

Jag har två stycken SCT Xcal och tunes från, i dagsläget VMP tuning i Florida och Kenne Bell...

Jag gillar naturligtvis avgasljudet primärt, men en kompressor kan också låta...

Den här har ungefär samma mods som min:

/Nicke

Programvaran optimerar funktioner efter dina preferenser och trimningar: tex väljer jag att optimera avseende bränsle; bilen tankas bara med Vmax, nytt luftfilter, ny kompressor, höghastighets begränsaren är borttagen etc etc.

Jag har två stycken SCT Xcal och tunes från, i dagsläget VMP tuning i Florida och Kenne Bell...

Jag gillar naturligtvis avgasljudet primärt, men en kompressor kan också låta...

Den här har ungefär samma mods som min:

/Nicke

Ok, så jag förstår att programvaran är en hel vetenskap. Vet också vem jag skall vända mig till då jag väl införskaffat min Shelby. ;)

Tack för din information..

Vi hörs - garanterat.. :oops: