Jump to content

Recommended Posts

jag har en orginal 351 4v med orginal grenrör funderar att montera hedders men jag vet ej om det är värt besväret är det någon som vet om det blir någon skillnad på effekt eller ljudet. :?:

Nja Stefan det där är inte sant.

Effektökningen är iochför sig inte alls märkbar på låga varv men högre upp är skillnaden enorm vid högre effektuttag

I princip är Headders inget att ha om du inte samtidigt lindar dom med termoförband.

Med Headers höjer du motorrumstemperaturen avsevärt och därmed sjunker luftvolymen som motorn suger i sig.

Det är därför de flesta inte upplever någon förbättring då flödesökningen och värmepåverkan nästan tar ut varandra

Termoförband är dyrt men tyvärr nödvändigt på en bil som används i mer normal körning och slutna motorrum.

På en ren race bil hinner inte motorutrymmet inte värmas upp lika snabbt om det nu inte är en banracing bil.

Ljudet ökar då den tunna plåten i headers släpper igenom mera ljud.

Det kan upplevas som "slammrigt"

Skulle väll säga att om du kör någorlunda orginal maskin och bara stampar på gasen vid rödlysena så är Headders lite onödigt.

Men jag vet att mycket vill ha mer! :P

  • 2 weeks later...

har redan headers på, satt nytt när jag köppte den, men huven är inte original mach1 utan en utan scoop i plast.

jag skulle tjäna en del på ett scoop då så motorn får lite mer frisk luft?

funderar på en såndär "shaker hoodscoop" sats.

  • 3 months later...

Angående isolering av headers så kan det ju bli så att de blir för varma och ...poff.. :cry:

Jag har frågat flera erfarna och den jag har mest förtroende för trodde att det kanske kunde vara bra för mig som inte kör tävling men att risken för att mina välinpassade "vetintevadförfabrikat" headers går sönder är större.

Rekomendationen är att försöka isolera de saker som inte mår bra av värmen i motorrummet. Se t.ex. denna länk:http://www.centuryperformance.com/heatwraps.asp#Facts

Jag behöver hjälp här :? Sanningen är att min Cougar låter som en gammal gnisslande hökärra när man cruisar in för att stanna och imponera vid korvkiosken :oops::lol:

Det är helt nya leder och bussningar i framvagnen. Värmen i motorrumet är ohygglig, t.o.m. lacken vid torpedväggen spricker. Får väl isolera med mattor som har folieskydd där och mot stötdämpartornen kanske ?

Jag har scoop med uttag i huven som är igensatt med plexiglas nu. Där finns inget kit emellan förgasaren och huven. Kanske skall jag öppna luckan så att det åtminstone kommer in frisk luft den vägen. Det fungerar väl när man kör i alla fall.

Vet någon något "gör det självkit" som man kan anpassa till huvöppningen och scoopet ? Hittar endast något utan måttangivelser från Moroso som säljs på Jegs i USA.

Radioman

Det låter som att du borde se över din inställning av motor.

Går det så varmt att hela framvagnen och lacken brinner upp så är det något som defenitivt inte stämmer.Jag har kört hela sommaren med en bra trimmad 408 stroker och mina hjulhus är lika fina idag som dom var i våras när motorrummet var nylackat.

Jag har aldrig varit med om eller sett att headders spricker av värme.

Låter faktiskt inte logiskt då plåt är mycket mer flexibelt än gjutjärn.

Alla nya bilar har ju rörheaders.

Att linda eller använda keramer på avgassystem är sedan länge en beprövad metod.

Låta avgassystemet vara olindat och skydda andra delar är ingen vits alls.

Man vill ju att värmen ska hållas kvar i avgassystemet istället för att stråla ut i motorutrymmet och minska motorns prestanda.

Sendan jag börja använda "Termoband" så har styrleder och framförallt startmotorn funkat precis som de ska göra.

@Roger

Ja lacken brinner ju inte upp precis, det kanske bara är taskigt lackat :? Varmt i motorrummet är det i alla fall.

Per, det beror på vem man frågar. Antagligen så går de väl inte sönder med normal körning som man använder på vanliga vägar. (Inte för 400 meters strippen alltså)

Skall jag köpa lindor, är det knevligt att linda på ? ("Headersena" är lösplockade nu)

Vi har en slags keramisk värmeledande massa på jobbet som heter Termon (dyrt) som används tillsammans med folie och kappor till att isolera rör. Det torkar och bränner till något som liknar bränd lera. Kan det vara något för gör det självaren ?

Tack för era synpunkter

Jag vet inte om det som du har på jobbet sitter kvar på rören?

Du får väll prova. Du menar väll att den är värmeisolerande? Inte värmeledande hoppas jag! :lol:

Blir det väldigt hårt och sprött så finns det kanske risk att det skakar av.

Men är folien armerad och stark så kanske det går?!

Vilka temperaturer används det på ditt jobb? Inte bara för vattenledningar va?

Termoband är bland det trååååååååkigaste man kan pyssla med i en motor.

Men har du headders lösa så är det jätteenkelt.

Du använder vanliga slangklämmor för att fixera banden.

Mina har suttit på i många år med vanlig körning och det börjar se lite visset ut nu.

Det är det som är nackdelen med att linda att det ser inte så trevligt ut när de blir skitigt.

Hej igen

Vi har 40 bars ånga som är 200 grader +. Tror inte jag provar i alla fall. Det kan nog bli problem med vibrationer och sprickor som du säger.

Får väl köpa lindor då da...

Hej hej... ska ochså dit med Headers... tänkte linda Termo... har ni något bra inköpsställe. Och vad kostar det ungerfär? Vilken bredd ska man andvända??

På Jegs, se min länk ovan kostar 2 st rullar, á 2" x 50 fot, 514 kronor med dollarn på 7,14. köp till lite andra saker du behöver, lägg på ett par hundra för frakt (beroende på hur stort/mycket det väger), tull och moms ovanpå alltihop och du har en stor vinst.

Jag köpte tidigare i september tändningsdelar till min Mallory Comp 9000 fördelare från CenturyPerformance. Bla. en ny Unilitemodul, nytt ballast motstånd, störningsfilter och speciell kondensator för ev. jordstörningar (Unilitemoduler är känsliga och får inte kopplas fel, ingen batteriladdare eller svetsning på bilen med modulen inkopplad t.ex.). Alltihop med frakt, tull och moms ovanpå det kostade 2000 kr vilket inte riktigt hade räckt till en Unilitemodul på Hansen Racing.

Filtret och kondensatorn fanns inte ens att köpa på Hansen. :roll:

En ny Mallory fördelare comp 9000 kostar 4214:- på Hansen och 1785:- här :shock:http://www.centuryperformance.com/detail.asp?product_id=MAL-9156701

Dessutom har sajten ett forum man kan ställa frågor och faktiskt få bra svar på, felsökningshjälp i Mallorys tändsystem, artiklar och dokument med kopplingsscheman.

Kanske sänks priserna i Sverige efterhand dollarn sjunker men just nu är det läge att köpa själv från USA. :wink:

Jag handlade "online" via Internet på CenturyPerformance men kom dagen efter på att jag behövde komplettera min order. Jag ringde upp och killen som svarade sade, "Jaha, är det du som är Ove från Sverige ? Ordern är redan klar men säg vad du vill ha så lägger jag till det. Vi skickar sedan dina grejor direkt".

En vecka senare hade jag sakerna hemma 8)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...