Monshine September 22, 2003 Report September 22, 2003 jag har en orginal 351 4v med orginal grenrör funderar att montera hedders men jag vet ej om det är värt besväret är det någon som vet om det blir någon skillnad på effekt eller ljudet. Citera
Stefan September 22, 2003 Report September 22, 2003 Pyttelite effektökning och sämre vrid vid låga varv Citera
Gäst September 22, 2003 Report September 22, 2003 Nja Stefan det där är inte sant.Effektökningen är iochför sig inte alls märkbar på låga varv men högre upp är skillnaden enorm vid högre effektuttagI princip är Headders inget att ha om du inte samtidigt lindar dom med termoförband.Med Headers höjer du motorrumstemperaturen avsevärt och därmed sjunker luftvolymen som motorn suger i sig.Det är därför de flesta inte upplever någon förbättring då flödesökningen och värmepåverkan nästan tar ut varandraTermoförband är dyrt men tyvärr nödvändigt på en bil som används i mer normal körning och slutna motorrum.På en ren race bil hinner inte motorutrymmet inte värmas upp lika snabbt om det nu inte är en banracing bil.Ljudet ökar då den tunna plåten i headers släpper igenom mera ljud.Det kan upplevas som "slammrigt"Skulle väll säga att om du kör någorlunda orginal maskin och bara stampar på gasen vid rödlysena så är Headders lite onödigt.Men jag vet att mycket vill ha mer! Citera
Monshine September 23, 2003 Author Report September 23, 2003 tack för svaret nu har jag lite att fundera på. Citera
mobcharge October 8, 2003 Report October 8, 2003 har redan headers på, satt nytt när jag köppte den, men huven är inte original mach1 utan en utan scoop i plast.jag skulle tjäna en del på ett scoop då så motorn får lite mer frisk luft?funderar på en såndär "shaker hoodscoop" sats. Citera
Radioman January 13, 2004 Report January 13, 2004 Angående isolering av headers så kan det ju bli så att de blir för varma och ...poff.. Jag har frågat flera erfarna och den jag har mest förtroende för trodde att det kanske kunde vara bra för mig som inte kör tävling men att risken för att mina välinpassade "vetintevadförfabrikat" headers går sönder är större.Rekomendationen är att försöka isolera de saker som inte mår bra av värmen i motorrummet. Se t.ex. denna länk:http://www.centuryperformance.com/heatwraps.asp#FactsJag behöver hjälp här Sanningen är att min Cougar låter som en gammal gnisslande hökärra när man cruisar in för att stanna och imponera vid korvkiosken Det är helt nya leder och bussningar i framvagnen. Värmen i motorrumet är ohygglig, t.o.m. lacken vid torpedväggen spricker. Får väl isolera med mattor som har folieskydd där och mot stötdämpartornen kanske ?Jag har scoop med uttag i huven som är igensatt med plexiglas nu. Där finns inget kit emellan förgasaren och huven. Kanske skall jag öppna luckan så att det åtminstone kommer in frisk luft den vägen. Det fungerar väl när man kör i alla fall. Vet någon något "gör det självkit" som man kan anpassa till huvöppningen och scoopet ? Hittar endast något utan måttangivelser från Moroso som säljs på Jegs i USA. Citera
Roger January 13, 2004 Report January 13, 2004 RadiomanDet låter som att du borde se över din inställning av motor.Går det så varmt att hela framvagnen och lacken brinner upp så är det något som defenitivt inte stämmer.Jag har kört hela sommaren med en bra trimmad 408 stroker och mina hjulhus är lika fina idag som dom var i våras när motorrummet var nylackat. Citera
Gäst January 13, 2004 Report January 13, 2004 Jag har aldrig varit med om eller sett att headders spricker av värme.Låter faktiskt inte logiskt då plåt är mycket mer flexibelt än gjutjärn.Alla nya bilar har ju rörheaders.Att linda eller använda keramer på avgassystem är sedan länge en beprövad metod.Låta avgassystemet vara olindat och skydda andra delar är ingen vits alls.Man vill ju att värmen ska hållas kvar i avgassystemet istället för att stråla ut i motorutrymmet och minska motorns prestanda.Sendan jag börja använda "Termoband" så har styrleder och framförallt startmotorn funkat precis som de ska göra. Citera
Radioman January 13, 2004 Report January 13, 2004 @RogerJa lacken brinner ju inte upp precis, det kanske bara är taskigt lackat Varmt i motorrummet är det i alla fall.Per, det beror på vem man frågar. Antagligen så går de väl inte sönder med normal körning som man använder på vanliga vägar. (Inte för 400 meters strippen alltså)Skall jag köpa lindor, är det knevligt att linda på ? ("Headersena" är lösplockade nu)Vi har en slags keramisk värmeledande massa på jobbet som heter Termon (dyrt) som används tillsammans med folie och kappor till att isolera rör. Det torkar och bränner till något som liknar bränd lera. Kan det vara något för gör det självaren ?Tack för era synpunkter Citera
Gäst January 14, 2004 Report January 14, 2004 Jag vet inte om det som du har på jobbet sitter kvar på rören?Du får väll prova. Du menar väll att den är värmeisolerande? Inte värmeledande hoppas jag! Blir det väldigt hårt och sprött så finns det kanske risk att det skakar av.Men är folien armerad och stark så kanske det går?!Vilka temperaturer används det på ditt jobb? Inte bara för vattenledningar va?Termoband är bland det trååååååååkigaste man kan pyssla med i en motor.Men har du headders lösa så är det jätteenkelt.Du använder vanliga slangklämmor för att fixera banden.Mina har suttit på i många år med vanlig körning och det börjar se lite visset ut nu.Det är det som är nackdelen med att linda att det ser inte så trevligt ut när de blir skitigt. Citera
Radioman January 14, 2004 Report January 14, 2004 Hej igenVi har 40 bars ånga som är 200 grader +. Tror inte jag provar i alla fall. Det kan nog bli problem med vibrationer och sprickor som du säger.Får väl köpa lindor då da... Citera
KimX January 14, 2004 Report January 14, 2004 Hej hej... ska ochså dit med Headers... tänkte linda Termo... har ni något bra inköpsställe. Och vad kostar det ungerfär? Vilken bredd ska man andvända?? Citera
Radioman January 15, 2004 Report January 15, 2004 Jag har tänkt köpa en del saker på Jegs i USA.Om du söker på: header wrap i deras produktsökningsfält på deras hemsida så får du lite att välja på.Här är länken http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ExecMacro/search/search.d2w/report2?searchphrase=header+wrap&smartsearch=on&ns=Y Citera
Greven CMC 053 January 15, 2004 Report January 15, 2004 Jag köpt linda till headers från Persåkers igår, kostade 550:- för en rulle, behöve en per sida.. Ganska dyrt!//Mathias Citera
Radioman January 15, 2004 Report January 15, 2004 På Jegs, se min länk ovan kostar 2 st rullar, á 2" x 50 fot, 514 kronor med dollarn på 7,14. köp till lite andra saker du behöver, lägg på ett par hundra för frakt (beroende på hur stort/mycket det väger), tull och moms ovanpå alltihop och du har en stor vinst.Jag köpte tidigare i september tändningsdelar till min Mallory Comp 9000 fördelare från CenturyPerformance. Bla. en ny Unilitemodul, nytt ballast motstånd, störningsfilter och speciell kondensator för ev. jordstörningar (Unilitemoduler är känsliga och får inte kopplas fel, ingen batteriladdare eller svetsning på bilen med modulen inkopplad t.ex.). Alltihop med frakt, tull och moms ovanpå det kostade 2000 kr vilket inte riktigt hade räckt till en Unilitemodul på Hansen Racing.Filtret och kondensatorn fanns inte ens att köpa på Hansen. En ny Mallory fördelare comp 9000 kostar 4214:- på Hansen och 1785:- här http://www.centuryperformance.com/detail.asp?product_id=MAL-9156701Dessutom har sajten ett forum man kan ställa frågor och faktiskt få bra svar på, felsökningshjälp i Mallorys tändsystem, artiklar och dokument med kopplingsscheman.Kanske sänks priserna i Sverige efterhand dollarn sjunker men just nu är det läge att köpa själv från USA. :wink: Jag handlade "online" via Internet på CenturyPerformance men kom dagen efter på att jag behövde komplettera min order. Jag ringde upp och killen som svarade sade, "Jaha, är det du som är Ove från Sverige ? Ordern är redan klar men säg vad du vill ha så lägger jag till det. Vi skickar sedan dina grejor direkt".En vecka senare hade jag sakerna hemma Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.