Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag ska byta däck och fälg på min -73:a och undrar om det är värt att kasta på 17" . Det finns ju en å annan som har 17" här så någon borde veta. ;)

Hur mycket spårar bilen igentligen?

Ska man satsa på 16" så man får högre profil?

// Olof

Inga problem med 17"....kör själv med 18".

Det som påverkar att bilen vill spåra är inte fälghöjden utan däckbredd och offset. Kränger du på ett 295 däck på en fälg som breddar spårvidden några centimeter och monterar dom fram så har du garanterat fått en bil som har en egen vilja!

Jag tror att alla här på forumet har en egen åsikt om huruvida stora fälgar passar på våra bilar eller inte.

Egentligen skulle man ha ett par omgångar däck och fälgar liggande och kunna byta när man känner för det! Det finns ju ingen enskild åtgärd som förändrar en bil så mycket som fälgar och däck.

Själv tycker jag att det ska vara 15 max 16 tum för att kunna få en så stor profil som möjligt, däcken ska "svälla" över fälgarna lite gran så man får det här muskelbilstuket. Helt klar kan 17-18 tum vara riktigt snyggt men det är bara min personliga åsikt om hur jag tycker det ser bäst ut.

Sen kan det ju bero på vilket stuk på bilen du har, är den sänkt och ser lite smått street aktig ut så passar säker 17 tummare bätter men har orginal look så passar nog "fläsk" varianten på däcken bättre.

Har själv en 72 som jag har beställt fälgar till idag faktiskt, Amercian racing Torq thrust orginal tror jag dom heter, 15" diameter 8 tum brett bak och fram 295 bak och 235 tror jag det var jag beställde fram.

Men som sagt, smaken är som baken!

Plus att man ska ha vit text på däcksidorna såklart ;)