Jump to content

spikningar


persalls

Recommended Posts

Hej!

Min bil låter som om den spikar vid "lätt" pådrag och jag har läst om detta problem på Amerikanska forum och att EGR-ventilen skall/kan vara boven i dramat ! Någon som känner ingen problemet ?

Bilen går bra och slutar så fort man trampar till på gasen men det låter inte bra vid snällkörning och spikningar är ju av ondo.

Jag blir inte klok på hur jag skall fixa det, om det går att kolla/rengöra eller det är som vilken gammal bil som helst med EGR att membranet lämnar in. Tacksam för tips !

Gt-95a manuell.

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Kolla så att tändningen inte står helt åt h-vete. Det går ibland rykten om att man ska ha hög tändning, o det är inte helt sant. Sätt den till 10° med spouten ur, o börja där för att se om ditt problem försvinner. Glöm inte att sätta tillbaka spouten bara när du är klar.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hej!

hacken i skivan är lysande tips men redan provat ! bilen går mycket bättre efter det men det påverkade inte spikningarna. Jag läste på ett US forum om part-time-throttle pinging och det är precis vad jag har. Där menar man att EGR´n är boven men jag hittar bara inte vad i sig som är problemet. Min gamla tändlampa är utlånat till "någon" men jag får väl ge mig på att kolla tändningen först, dock är ju bilen "stock" men det kan ju ha ändrats...

Hur bråkig är EGR´n att få loss ? behövs det värme och är det risk för att spräcka grenröret? tänker mest på om det kan vara gammalt och skört...:-)

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Hej!

hacken i skivan är lysande tips men redan provat ! bilen går mycket bättre efter det men det påverkade inte spikningarna. Jag läste på ett US forum om part-time-throttle pinging och det är precis vad jag har. Där menar man att EGR´n är boven men jag hittar bara inte vad i sig som är problemet. Min gamla tändlampa är utlånat till "någon" men jag får väl ge mig på att kolla tändningen först, dock är ju bilen "stock" men det kan ju ha ändrats...

Hur bråkig är EGR´n att få loss ? behövs det värme och är det risk för att spräcka grenröret? tänker mest på om det kan vara gammalt och skört...:-)

/Mvh Per

min erfarenhet från att meka loss egr-rör är att det inte är speciellt roligt. MYCKET värme brukar behövas. Bultarna brukar behöva lysa innan dom släpper. Typ så. Iallafall dom jag mekat med, fast jag kanske bara haft otur... ;-)

Personligen, utan att veta närmare så känns det lite osannolikt att det skulle ha med egr-systemet att göra. Det enda den gör är att släppa in avgaser, och det har en dämpande effekt på förbränningen = dålig effekt. Dessutom borde den alltid vara öppen vilket även borde påverka tomgång och fullgas. bara mina $0.05

Mitt första tips är att kolla pcv-ventilen och svinto-biten som sitter under. Kolla att det ser fräsht ut där. Det andra är att se om man har några felkoder. Kolla att check-engine lampan funkar, tänds den när du slår på tändningen? Vi har sett bilar utan check engine-lampa och så löser man inte problemet. Om den lampan lyser är det vettigt att dra ut felkoderna.

Det skulle kunna vara fel på tps-givaren eller maf-sensorn. Testa att köra med bilen. Först utan maf, sen utan tps och maffen ikopplad, bara för att utesluta. Om inte det hjälper skulle jag kunna misstänka en trasig bränsleregulator. Testa att rycka ut och plugga igen vacuumslangen och se om den går bättre. Kolla soppatrycket med en soppatrycksmätare? Inte så sannolikt kanske, men inte helt befängt.

Hör av dej sen med vad du hittar

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Min gamla tändlampa är utlånat till "någon" men jag får väl ge mig på att kolla tändningen först, dock är ju bilen "stock" men det kan ju ha ändrats...

/Mvh Per

det känns inte så sannolikt att det skulle vara förtändningen, även om en justerad förtändning naturligtvis skulle åtgärda symptomen...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nej!, jag håller med om EGR-systemet, jag fattar inte vad som skulle spöka där, eller rättare sagt, vad det skulle spela för roll. Jag har bytt PVC men fick inte ut nätet eller "Svintot" så det kan ju vara en idé att lägga lite tid på det. Jag får kolla lite i helgen men jag tycker det är lite skumt att en bil som spikar kan sluta vid bara gaspådrag, det brukar ju krävas en nedväxling kan man ju tycka...mycket gnäll på US-forumet över automatlådor och diskussioner om att just 94-95 med en gamla motorn är lite av old-school möter den nya värden...

Min är ju då manuell men de pratar om samma problem även med nedväxlade bilar så det känns ju som ett kardinalfel.

www.sn95forums.com är sighten jag refererar till..

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Min 96:a Gt med 4,6l motorn gick väldigt ojämt på lågt varv o liten belastning när jag köpte den. Spiktendenser som va mer åt rycknings/misständnings-hållet. Trodde först att motorn inte pallade att gå runt 1200-1400 varv på femman men tillslut rengjorde jag maf-sensorn enligt konstens alla regler. Ingen skillnad men eftersom service skulle göras bytte jag stift. Fick andra stift på Hansen än dom som satt i o där va problemet, felaktiga stift! Nu kan jag köra under 1000 varv o ge fullt på femman utan vare sig spikning, ryckning eller tvekan.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för tipsen !

Jag har testat batteriet och jag har också försökt med 98 men inte bra nog, stiften däremot är inte bytta av mig så det kan jag prova. Vilka säger er erfarenhet är bäst ??

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med NGK, köpta hos er granne rakt över Ystadvägen. Funkar bra. Har nog gjort det i alla amerikanska bilar...

Har kört Autolite med, både platina och vanliga, funkar bra det med.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...