Jump to content

Motorhuv 64 1/2


Recommended Posts

Jag vet inte om Du behöver vara så noga Rolf. Om Du vill ha en huv som tydligt visar att man till en början hade problem med plåtpressningen i Dearborn så ska Du naturligtvis ha det, annars säger Jim Smart i en artikel i Mustang Monthly ( http://www.mustangmonthly.com/thehistor ... tang_1964/ ) att det var inte alla tidiga bilar som fick den dåliga huven, t.ex. fick Pace Cars och bilar som användes i reklamsyfte och liknande en riktigt tillverkad huv.

Mustang nr 1, som Ford säger är i ursprungligt utförande och står på Henry Fordmuseet i Dearborn, har också en riktigt tillverkad huv om jag inte minns fel. Det var några år sedan jag såg bilen så jag får nog kika i fotoalbumet och se om jag tog någon bild som visar rätt del av huven för att försäkra mig om att jag inte yrar.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som jag får justera mig när det gäller Pace Cars. I Vintage Mustang forumets Concours säger man att det var den ofullständigt pressade huven från de första tillverkningsmånaderna som användes.

Link to comment
Share on other sites

I samband med 40 årsjubileet i Nashville träffade jag en av killarna på Ford. Han sa att när man satte tillbaka huven så upptäckte man att den inte passade riktigt bra. Man hade märkt upp väldigt noggrant hur huven satt innan man tog bort den för att lyfta ur motorn, och när de satte tillbaka huven upptäckte man att den stack upp lite i högra bakre hörnet. I stället för att justera in huven kollade man gamla foton av bilen och såg att huven faktiskt satt så "illa" redan när bilen var ny så man beslöt att lämna den så. Jag tolkade detta som att man inte bytt huven men jag kan ju inte veta säkert.

Ford bytte till sig bilen 1966 med drygt 10000 miles (drygt 1600 mil och det är ju inte så mycket) på mätaren, Stanley Tucker blev erbjuden den miljonte Mustangen istället.

http://media.ford.com/newsroom/feature_ ... ease=17495

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...