May 10, 200717 yr comment_39400 Söker en huv till min 64 1/2, har kollat med Rolands Mustang men han har inte. Nån som vet vart man ska söka??
May 10, 200717 yr comment_39404 Hör med de härhttp://www.partco.se/De har det med i innehållsförteckningen i alla fall
May 11, 200717 yr Author comment_39450 Tack för tipset, men vid samtal med dom så visade det sej att dom bara har huven som kom i slutet på aug.-65 och inte till 64 1/2, som ju är lite speciellt bockad i framkanten.Får söka vidare...
May 11, 200717 yr comment_39453 Jag vet inte om Du behöver vara så noga Rolf. Om Du vill ha en huv som tydligt visar att man till en början hade problem med plåtpressningen i Dearborn så ska Du naturligtvis ha det, annars säger Jim Smart i en artikel i Mustang Monthly ( http://www.mustangmonthly.com/thehistor ... tang_1964/ ) att det var inte alla tidiga bilar som fick den dåliga huven, t.ex. fick Pace Cars och bilar som användes i reklamsyfte och liknande en riktigt tillverkad huv.Mustang nr 1, som Ford säger är i ursprungligt utförande och står på Henry Fordmuseet i Dearborn, har också en riktigt tillverkad huv om jag inte minns fel. Det var några år sedan jag såg bilen så jag får nog kika i fotoalbumet och se om jag tog någon bild som visar rätt del av huven för att försäkra mig om att jag inte yrar.
May 11, 200717 yr comment_39454 Verkar som jag får justera mig när det gäller Pace Cars. I Vintage Mustang forumets Concours säger man att det var den ofullständigt pressade huven från de första tillverkningsmånaderna som användes.
May 11, 200717 yr comment_39455 Ingen bild, men Mustangs Unlimited säger att de har en huv med ofullbordad pressning, så det finns tydligen grejer att få tag på. $100 dyrare än en 1965-1966 huv!http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=EMUSTANG
May 12, 200717 yr Author comment_39493 Nenne, tack för tipset. Du kanske har rätt, det kanske är idé att sastsa på den "riktigt" bearbetade huven och spara originalet för nästa ägare.
May 12, 200717 yr comment_39516 Det tog mig lite tid, men här är lite mer kött på benen som kan hjälpa dig att fatta ett besluthttp://www.mustangmonthly.com/thehistor ... ndex5.html
May 13, 200717 yr Author comment_39541 Nenne, en intressant länk du tipsade om, deet finns mycket matnyttigt där att läsa.
May 14, 200717 yr comment_39575 Var det inte så att Ford köpte tillbaka musse #1 av den förste ägaren...?Bilen hade rullat många mil och blev renoverad av museet. Kanske huven blev utbytt? antingen vid renoveringen eller efter en liten krock av den förste ägaren?
May 14, 200717 yr comment_39579 I samband med 40 årsjubileet i Nashville träffade jag en av killarna på Ford. Han sa att när man satte tillbaka huven så upptäckte man att den inte passade riktigt bra. Man hade märkt upp väldigt noggrant hur huven satt innan man tog bort den för att lyfta ur motorn, och när de satte tillbaka huven upptäckte man att den stack upp lite i högra bakre hörnet. I stället för att justera in huven kollade man gamla foton av bilen och såg att huven faktiskt satt så "illa" redan när bilen var ny så man beslöt att lämna den så. Jag tolkade detta som att man inte bytt huven men jag kan ju inte veta säkert.Ford bytte till sig bilen 1966 med drygt 10000 miles (drygt 1600 mil och det är ju inte så mycket) på mätaren, Stanley Tucker blev erbjuden den miljonte Mustangen istället.http://media.ford.com/newsroom/feature_ ... ease=17495
May 14, 200717 yr comment_39582 Mustang Monthly hade en artikel om "renoveringen" av Mustang #1, som nu återfinns på deras hemsidahttp://www.mustangmonthly.com/featuredv ... parations/
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.