Jump to content

Värmepaket läcker


MacMartin
 Share

Recommended Posts

Hej Musse Vänner

Byte kylvätska och luftade systemet körde en runda med värme och fan on. När jag kom hem rann det ut ett par dl. kylvätska under främre höger

sida passegerar golv, matta+isolering dyngsura upp med mattan in med torrbollen, väntar på solvärme och varmluft. Är det någon som har en sprängskiss hur värmepaketet sitter och vet om det är svårt att ta av byta

det är en FB -67 (med AC urkopplad) är det lönt att laga eller finns det nya och vem säljer de :?:

Link to comment
Share on other sites

Köp nytt,dom är inte så dyra.

Men visst brukar dom gå att löda ihop.

hansen racing ,norrlands custom samt givetvis de som håller på med musseprylar har paket. tex.

Det är ju en del skruvning ,men borde gå att få ut utan att lossa instrumentbrädan.

Har inte kollat på 67,an men man brukar måsta ut med hela baljan för att komma åt paketet...

Link to comment
Share on other sites

Har precis haft nere värmepaketet och fläkten och det gick utmärkt ta ner utan att plocka bort instrument brädan. Plocka bort insatsen av handsfacket som måste vikas ihop för att sedan träs ut genom öppningen. Då ser man det mesta av paketet. Lossa vierarna (stavning), slangklämmorna på slangarna till elementet och lossa sedan fläkten ifrån motor rummet och dra ut hela klumpen med fläkt och element. Så passar du på att rengöra den när den ändå är borta. Annars kanske det går att få loss elementet utan att ta bort fläkten men borde bli trångt och bökigt. Detta gäller en 66 men borde väl se lika dant ut.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Plocka ner hela värmekammaren och byt till ett nytt

värmepacket, det är som alla skriver en billig kostnad,

det är ett större arbete om man skall jämnföra med

65-66. :shock:

Montera bort hanskfacket helt 67-68, lucka med fack,

skruva loss gångjärn, demontera slangarna från motor. :)

Koppla bort el kablar, skruva loss de fyra muttrarna som

håller värmefläcktmotorn i motorrumet på torpedvägg. :)

På insidan så skall några hållare skruvas loss, vajrar

skall lossas från fästen, när allt detta är gjort så skall

hela kolosen ner en bit, drag ur slangar tillsammans

med hela värmekammaren. :?

Fördelen med att demontera allt och göra jobbet på

golvet är att man kan snygga till bitarna, det kommer

att gå många år innan du demonterar allt igen, passa

på att göra rent och ge fläckten en översyn. :);)

Link to comment
Share on other sites

OBS! Lasses bild visar hur det ser ut på en bil utan AC. Om jag fattade rätt så har MacMartin en bil med urkopplad AC, som alltså borde ha det mer komplicerade värmepaketet som sitter på bilar med integrerad AC.

Jag har dock inte skruvat med någon 67-68 med AC, så jag har inga bra mektips, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren,

Det är som Ronnie S. skriver, min -67 är utrustad med ett AC-paket 8)

så har du Lars O, en sprängskiss även på det så vore jag :D

har tat av handsfack och ser hela lådan med en sprucken dräner.slang

men för att vara riktigt säker så skall jag lyfta ut hela ac-värme lådan

Tusen tack / macmartin cmc 1320

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...