grufman May 24, 2007 Report May 24, 2007 Ni som får underkänt på avgasprovet på er Mustang 95, 94 osv med GT-motorn. Där lambda-värdet visar åt h-vete för högt.Det beror på att det sitten en luftpump på motorn som pumpar in luft i avagssystemet, och det ska sbp veta. Ger dom dig underkänt så be dom snyta sej i pungen!På förekommen anledning kan tilläggas. Citera
87gt50 May 24, 2007 Report May 24, 2007 Inget nytt med det här, men det är bra att du tar upp det så här i besiktningstider. Tror det finns en del äldre inlägg i ämnet. Samma sak gäller för alla med luftpump, så det är åtminstone även 87-93. Flytta gärna tråden eller döp om den, då fler än 94-04 är berörda! mvhjocke Citera
Daniel Linde May 24, 2007 Report May 24, 2007 Sitter det sådana mojänger på 05+ också? Kan vara bra o ha koll på.// Danne Citera
grufman May 24, 2007 Author Report May 24, 2007 Sitter det sådana mojänger på 05+ också? Kan vara bra o ha koll på.// Dannenepp Citera
Loppan July 4, 2007 Report July 4, 2007 Hej. Har fått underkänt på Lambdavärde på min 95-GT.Hur gör jag? Ska jag åka tillbaka och klaga?Mycket tacksam för svar. Citera
Daniel Linde July 4, 2007 Report July 4, 2007 Hej. Har fått underkänt på Lambdavärde på min 95-GT.Hur gör jag? Ska jag åka tillbaka och klaga?Mycket tacksam för svar. Japp åk dit och berätta hur det ligger till.//Danne Citera
Jögga September 11, 2019 Report September 11, 2019 On 2007-05-24 at 16:59, grufman said: nepp Så jag som fått anmärkning på min 05a 4,6 på lambda har ingen luftpump? Citera
Tbird September 11, 2019 Report September 11, 2019 Om du har Hot rod kammar så kan det vara anledningen. Några på forumet har kommit på lösning till det, du får söka ang. detta. Annars kan det vara läckage i avgas systemet mellan avgas topplock och lambda sensorer. I värsta fall så är katalysatorerna slut. Citera
Björnski April 17, 2020 Report April 17, 2020 tröttnade på "Tjafset" och kontaktade Trafikverket och fick nedanstående svar: Av Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning TSFS 2017:54. 2 kap. framgår bland annat 4 § Ett besiktningsorgan ska ha tillgång till de föreskrifter, standarder, fordonsspecifika uppgifter enligt bilaga 9, referensdata m.m. som är nödvändiga för besiktningsverksamheten. Bilaga 9 Fordonsspecifika uppgifter Uppgifter om system/komponenter från fordonstillverkaren som ska beaktas vid periodisk kontrollbesiktning. – Bromssystem – Miljökontroll Så detta skall besiktningsorganen har koll på. Med vänliga hälsningar Sjönnebring Magnus Sektion regelinformation Transportstyrelsen Citera
Cott November 7, 2021 Report November 7, 2021 Lyfter denna tråd då jag just råkat ut för detta fenomen. Fick underkänt PGA hög lambda värde. Vart sitter "pumpen" och vad skall man säga till kontrollanten för att dom skall släppa igenom? Mvh Citera
Recommended Posts