Jump to content

Bytte bussningar i vxl spak,,,


Tommyax

Recommended Posts

Vilken skillnad det blev, tidigare fladdrade spaken flera centimeter i sida och i längsled, men nu är den distinkt och på rätt ställe vid olika växellägen. Lite pyssel var det men det gick efter ett par timmar.

Hade dock inte själva gummitätningen att montera som sitter i spåret för växelväljaren, men den är beställd.

Passade på att eliminera askoppen och istället lägga till ett par mätare från Autometer Ultra Lite, när ändå mitt konsollen var bortmonterad. Tyvärr har jag inte fått tag i interiör och vinylspray ännu, vilket syns att jag behöver ha för att fräscha upp detaljer i inredningen.

De nya golvmattorna med XR7 emblemet blev verkligen kanon, ser lite konstigt ut med sol ljuset som skiner in genom pass dörren.

Kommer att montera ytterligare en Autometer mätare i aluplåten där den billiga biltema mätaren sitter, även en s.k."angelring" skall till så den vinklas upp mot förare för lättare avläsning. Den långa spaken till vä är signalen, den hö är en brytare som nån tidigare ägare monterat för att voltmätaren är ansluten direkt till batteri och ej övernått brytande relä när bilen är avslagen, för att inte batteriet skall dras ur vilket skall åtgärdas.

Men vad den blåa killswitchen är till, det kan ni ju få undra på ett tag,,,

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Den långa spaken till vä är signalen, den hö är en brytare som nån tidigare ägare monterat för att voltmätaren är ansluten direkt till batteri och ej övernått brytande relä när bilen är avslagen, för att inte batteriet skall dras ur vilket skall åtgärdas.

Jag vet inte vad du själv tycker men den där plåtpanelen passar dåligt in med en så lyxig och snygg inredning som det ju faktiskt är orginal på en Cougar XR7. Vad skulle förre ägaren med voltmätaren till? Det finns ju laddningsmätare i orginalinstrumenteringen som visar om det laddar eller drar ström från batteriet. Varför kopplade han den inte till tändningen (via nyckeln)? Var det för att kunna se om det var rätt spänning på batteriet innan han startade bilen :roll::D:?:

Mätarna i asklocket var ju fyndigt. Men ytterligare en voltmätare? Vad är den till för? .... tillsammans med oljetrycksmätaren... Det finns ju redan en oljetrycksmätare i orginalinstrumenteringen.

Hur tänker du här?

Men vad den blåa killswitchen är till, det kan ni ju få undra på ett tag,,,

Armering av NOS ? Nä, antagligen är det väl till den påklistrade bakrutevärmaren.. (usch, det där var elakt ;) )

Kanske spänning till invertern som matar den medhavda kaffebryggaren i bagaget? Eller automatisk bagageluckeöppnare... eller en James Bond katapultstol för elakingar som mig som sitter på passagerarsidan :D

Angående signalen - du menar tutan?, så hittade jag ett bra tips på det amerikanska cougarforumet.

All ström går ju genom rattens klämkontakt innanför gummiringen. Man får trycka rejält för att få den att funka efter 37 år. Om man i stället kopplar detta via ett relä så behövs det väldigt lite ström för att dra relät, vars kontakter sedan kopplar spänning direkt till tutorna.

Did my Cougar come with a horn?

Link to comment
Share on other sites

Hej Radioman, Vet att de mätarna finns original, men för det första hade jag redan mätarna, för det andra så är mätarna i instrumentpanelen ej tillförlitliga,,,minst sagt. Sedan är det snyggt med mätarna där nere på askkoppens plats,, Ja vad föregående ägare tänkt undrar man ofta,,,

Den mätaren (ga volt)skall bort i vart fall. Alu-plåten får sitta tillsvidare.

Det skall vara en panel med urtag för originalradio och med woodgrain på orginal. Beställde en sådan $35 men den var restad,,

Hittade en på ebay, men den var för skabbig,,,

Finns en annan billet variant antingen med urtag för modern radio eller för 3 mätare dock går den på mer än $300!

Och ja det heter faktiskt Signal på fackspråk. Tuta är det i folkmun.Jag önskar att det varit till NOS ;) , övriga gissningar var fel,fel,fel.

Det där med modifieringen av rattens signalanordning var intressant.

mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...