mrcyberbob June 17, 2007 Report June 17, 2007 Vilken effekt hade de olika motorerna i Mach 1 resp Boss, 302, 351, 428 osv.Har försökt läsa på nätet, men det förekommer väldigt olika uppgifter.Vad gäller ? Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 17, 2007 Report June 17, 2007 Mach1 1969 428 Twisted Hemi special 570hp vid 5400rpm.Mach1 1969 428CJ 335hp vid 5600rpm.Boss 302 69 290hp vid 5800rpm (Mach1) 351ci 300hp 3400rpm.Boss 302 70 290hp vid 5800rpm, Boss 429 70 450 vid 3400rpm.Boss 351 71 330hp vid 5400rpm.Uppgifter kommer från faktabok.MUSTANG Muscle Portfolio. Skaffa boken där står nästan allt GT350-500, 390GT, 428Cj,Mach1 351, 428, 429.Boss 302, 351, 429.351HO.Här finns massor av annat bra att veta när det gäller värstingMustanger. Citera
mrcyberbob June 17, 2007 Author Report June 17, 2007 Tusen tack för det. Vart köper jag boken ? Citera
JohnB June 17, 2007 Report June 17, 2007 Mach1 1969 428 Twisted Hemi special 570hp vid 5400rpm.Finns ej leverad i nån orginalbil från Ford.Men Boss 429 hadde blant många tilnamn namnet Twisted Hemi even om den inte er en riktig Hemi.Denna hade enligt Ford 375 Hp vid 5200 rpm/450 ft-lb vid 3400 rpm.Titta even her; http://www.bradbarnett.net/mustangs/timeline/69-70/70/Denne boken kan va nåt kansje?http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... cketfin-20"John Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 18, 2007 Report June 18, 2007 Hej.Helt rätt John, det var bara en upplysning om attäven en FORD kunde utrustas en s.k. Hemi Motor. Den motorn användes tydligen för Nascar under en kort tid. Citera
mrcyberbob June 19, 2007 Author Report June 19, 2007 vad skiljer i överigt då mellan en Boss och en Mach 1:a ?Jag menar motor mässigt verkar dom rätt lika, men en Boss ska väl vara mera "race", eller ? Citera
Per Berglund June 19, 2007 Report June 19, 2007 Ja BOSS 302 är mer utpräglad för väghållning och har all focus på motor, drivlina och chassi.Motorerna till BOSS 302 är helt unik och inte mycket är samma som orginal 302. Även blocket är helt annorlundaBOSS 429 är likaså extremt unikFord tog ju ursprungligen fram BOSS för att vara med i topp på SCCA Trans-AmInredning är oftast väldigt snål och beställde man inga tillval så var det nästan bara en ratt med motor och gick som fan. BOSS 302 kunde man "nästan" ta ut på banan som den var.När BOSS 429 och BOSS 351 kom så blev de mer lika Mach 1. Större och tyngre dessutomMach 1 är mest ett färdigt allround prestanda paket med extra lull,lull och har inte focus på direkt något särskillt.Det var alltid V8 med lite bättre fjädring fram & bak än orginal. Inredningen var Deluxe innerdörrsidor, konsol, trä imitation, High-bucket seats etc,etc,etcAlltså ingen utpräglat race utan mer en hybrid av komfort och muskler som jänkare ville ha.Men de gick att få väldigt speciellt byggda ändåÄr det BOSS du vill ha så finns det bra böcker att läsa.Ett fett bankkonto behövs och jag vågar påstå att de är minst dubbelt så dyra som Mach 1 Du kan ju bjuda på DENNA BOSS 429 om du har en fet plånbok! Väldigt få BOSS tillverkade i förhållande till Mach 1Totalt tillverkades 11,796 av alla BOSS 302,429,351Räknar man totalt antal Mach 1 under samma tidsperiod så hamnar man på siffran 149,927st Så man kan verkligen säga att det går en BOSS på ett dussin Mach 1 Citera
JohnB June 19, 2007 Report June 19, 2007 Finns "lite" å lese her http://boss302.com/Sen kunne du få Boss 302 med nesten all "lull lull" som fans på Mach 1, men AC og automat var inte tilval.Dessutom finns det en 69 Boss 429 til salu i Sverige Inte billig men endå.Finns några 69/70 Mach 1 på veg til Sverige/Norge for dom som er jette inntereserad.John Citera
JohnB June 19, 2007 Report June 19, 2007 Sen finns det billiga "Boss 429" også, men då for den som har godt om tid/delar med massssssssa mera Personligen avstår jag från "prosjekt" av denna karakter Johnhttp://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... :middle:us Citera
Nenne June 19, 2007 Report June 19, 2007 Det såldes fyra 1969 Boss Nine på Barrett-Jackson i vintras, $253000, $291500 (i par med en Boss 302), $489500 samt $605000.Även en 1969 302:or drog bra med pengar i år, upp mot $150000.Bästa pris för en 1969 Mach 1 428 CJ blev $132000 ($70000-80000 för några andra 428CJ bilar, mindre motorer kostade runt $50000) om man undantar den möjligtvis först byggda Super Cobra Jet Mach 1:an som gick för över $1000000! Citera
Janne Holm CMC1740 June 19, 2007 Report June 19, 2007 Det såldes fyra 1969 Boss Nine på Barrett-Jackson i vintras, $253000, $291500 (i par med en Boss 302), $489500 samt $605000.Även en 1969 302:or drog bra med pengar i år, upp mot $150000.Bästa pris för en 1969 Mach 1 428 CJ blev $132000 ($70000-80000 för några andra 428CJ bilar, mindre motorer kostade runt $50000) om man undantar den möjligtvis först byggda Super Cobra Jet Mach 1:an som gick för över $1000000!Det är som med flickorna vissa sitter på en förmögenhet Citera
mrcyberbob June 20, 2007 Author Report June 20, 2007 Vad är det för skillnad mellan en 351C och en 351W i en Mach 1 ?Är det skillnad på effekt, karraktär eller ?Jag vet en Boss 302 i Sverige för runt 400tkr, så det är ett rimligt pris ? Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 21, 2007 Report June 21, 2007 Hej.Hoppar in igen och berättar att det är två helt olika motorer,351Clevland är inte men änndå en bigblock, 351W tillhörsmalblock familjen. Fördel smalblock, är att det blir lite mindre tyngd i motorumoch mer plats.Jag vill inte sätta igång något krig runt detta med Winsor oClevland, men alla som har någon av dessa motorer tyckeralltid att den de har är bäst. 351Winsor och 351Clevland levererades mest under 69-70,det sägs att vid försäljningtillfället så lär kunden inte fåttveta vilken av typerna som är monterat bara att det är en351 motor, men den kunden som visste fick vad hanville ha. Citera
Peter CMC1869 November 15, 2007 Report November 15, 2007 Jag vet en Boss 302 i Sverige för runt 400tkr, så det är ett rimligt pris ?Är det en äkta Boss med rätt motor är det ett fantastiskt bra pris. Har du några uppgifter på utrustning VIN mm?Ska inte du ha den så PM:a mig kontakt uppgifter så köper jag den Du kan till och med få lite hittelön. Citera
Peter CMC1869 November 15, 2007 Report November 15, 2007 om man undantar den möjligtvis först byggda Super Cobra Jet Mach 1:an som gick för över $1000000!Nenne, vet du när den var byggd? Citera
Nenne November 15, 2007 Report November 15, 2007 om man undantar den möjligtvis först byggda Super Cobra Jet Mach 1:an som gick för över $1000000!Nenne, vet du när den var byggd?21/2, fast nu såg jag att jag räknat fel på nollorna, $97000 plus B-J's 10%-iga kommision är det korrekta priset, så det var ju inte lika imponerande.http://www.barrett-jackson.com/applicat ... earch.aspx Citera
Peter CMC1869 November 15, 2007 Report November 15, 2007 Då kan den inte vara så tidig. Min är byggd 24/11-68. Kanske dags att sälja Citera
Peter CMC1869 November 15, 2007 Report November 15, 2007 Jag tror han har missförstått Marti rapporten lite.... Kanske med flit "Built on February 21, 1969, information from this Mustang's Marti report indicates this to be one of the first, if not the FIRST, Super Cobra Jet Mach I produced. This "R" code Mustang is equipped with correct 428 Super Cobra Jet Drag Pack engine"På alla Martirapporter på SCJ bilar står det "428 SCJ Engine- Drag Pack after 2/20/69" Det innebär ju bara att från det datumet tog ford betalt för SCJ motorn och marknadsförde det som ett extra tillval. Innan kom den med alla 3:91 och 4:30 med automatik. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.