Jump to content

Recommended Posts

Mach1 1969 428 Twisted Hemi special 570hp vid 5400rpm.

Mach1 1969 428CJ 335hp vid 5600rpm.

Boss 302 69 290hp vid 5800rpm (Mach1) 351ci 300hp 3400rpm.

Boss 302 70 290hp vid 5800rpm, Boss 429 70 450 vid 3400rpm.

Boss 351 71 330hp vid 5400rpm.

Uppgifter kommer från faktabok.

MUSTANG Muscle Portfolio. 8)

Skaffa boken där står nästan allt GT350-500, 390GT, 428Cj,

Mach1 351, 428, 429.

Boss 302, 351, 429.

351HO.

Här finns massor av annat bra att veta när det gäller värsting

Mustanger. :roll:;)

Ja BOSS 302 är mer utpräglad för väghållning och har all focus på motor, drivlina och chassi.

Motorerna till BOSS 302 är helt unik och inte mycket är samma som orginal 302. Även blocket är helt annorlunda

BOSS 429 är likaså extremt unik

Ford tog ju ursprungligen fram BOSS för att vara med i topp på SCCA Trans-Am

Inredning är oftast väldigt snål och beställde man inga tillval så var det nästan bara en ratt med motor och gick som fan. ;)

BOSS 302 kunde man "nästan" ta ut på banan som den var.

När BOSS 429 och BOSS 351 kom så blev de mer lika Mach 1. Större och tyngre dessutom

Mach 1 är mest ett färdigt allround prestanda paket med extra lull,lull och har inte focus på direkt något särskillt.

Det var alltid V8 med lite bättre fjädring fram & bak än orginal. Inredningen var Deluxe innerdörrsidor, konsol, trä imitation, High-bucket seats etc,etc,etc

Alltså ingen utpräglat race utan mer en hybrid av komfort och muskler som jänkare ville ha.

Men de gick att få väldigt speciellt byggda ändå

Är det BOSS du vill ha så finns det bra böcker att läsa.

Ett fett bankkonto behövs och jag vågar påstå att de är minst dubbelt så dyra som Mach 1

Du kan ju bjuda på DENNA BOSS 429 om du har en fet plånbok! ;)

Väldigt få BOSS tillverkade i förhållande till Mach 1

Totalt tillverkades 11,796 av alla BOSS 302,429,351

Räknar man totalt antal Mach 1 under samma tidsperiod så hamnar man på siffran 149,927st

Så man kan verkligen säga att det går en BOSS på ett dussin Mach 1

Finns "lite" å lese her ;)

http://boss302.com/

Sen kunne du få Boss 302 med nesten all "lull lull" som fans på Mach 1, men AC og automat var inte tilval.

Dessutom finns det en 69 Boss 429 til salu i Sverige :idea:

Inte billig men endå.

Finns några 69/70 Mach 1 på veg til Sverige/Norge for dom som er jette inntereserad.

John

Det såldes fyra 1969 Boss Nine på Barrett-Jackson i vintras, $253000, $291500 (i par med en Boss 302), $489500 samt $605000.

Även en 1969 302:or drog bra med pengar i år, upp mot $150000.

Bästa pris för en 1969 Mach 1 428 CJ blev $132000 ($70000-80000 för några andra 428CJ bilar, mindre motorer kostade runt $50000) om man undantar den möjligtvis först byggda Super Cobra Jet Mach 1:an som gick för över $1000000!

Det såldes fyra 1969 Boss Nine på Barrett-Jackson i vintras, $253000, $291500 (i par med en Boss 302), $489500 samt $605000.

Även en 1969 302:or drog bra med pengar i år, upp mot $150000.

Bästa pris för en 1969 Mach 1 428 CJ blev $132000 ($70000-80000 för några andra 428CJ bilar, mindre motorer kostade runt $50000) om man undantar den möjligtvis först byggda Super Cobra Jet Mach 1:an som gick för över $1000000!

Det är som med flickorna vissa sitter på en förmögenhet ;)

Vad är det för skillnad mellan en 351C och en 351W i en Mach 1 ?

Är det skillnad på effekt, karraktär eller ?

Jag vet en Boss 302 i Sverige för runt 400tkr, så det är ett rimligt pris ?

Hej.

Hoppar in igen och berättar att det är två helt olika motorer,

351Clevland är inte men änndå en bigblock, 351W tillhör

smalblock familjen. :?

Fördel smalblock, är att det blir lite mindre tyngd i motorum

och mer plats.

Jag vill inte sätta igång något krig runt detta med Winsor o

Clevland, men alla som har någon av dessa motorer tycker

alltid att den de har är bäst. :roll:

351Winsor och 351Clevland levererades mest under 69-70,

det sägs att vid försäljningtillfället så lär kunden inte fått

veta vilken av typerna som är monterat bara att det är en

351 motor, men den kunden som visste fick vad han

ville ha. :?:roll:;)

  • 4 months later...

Jag vet en Boss 302 i Sverige för runt 400tkr, så det är ett rimligt pris ?

Är det en äkta Boss med rätt motor är det ett fantastiskt bra pris.

Har du några uppgifter på utrustning VIN mm?

Ska inte du ha den så PM:a mig kontakt uppgifter så köper jag den :D

Du kan till och med få lite hittelön. ;)

Jag tror han har missförstått Marti rapporten lite.... Kanske med flit :lol:

"Built on February 21, 1969, information from this Mustang's Marti report indicates this to be one of the first, if not the FIRST, Super Cobra Jet Mach I produced. This "R" code Mustang is equipped with correct 428 Super Cobra Jet Drag Pack engine"

På alla Martirapporter på SCJ bilar står det "428 SCJ Engine- Drag Pack after 2/20/69" Det innebär ju bara att från det datumet tog ford betalt för SCJ motorn och marknadsförde det som ett extra tillval. Innan kom den med alla 3:91 och 4:30 med automatik.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...