Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en Mach1 69:a 390 som jag (långsamt) renoverar ;) Jag har ingen tidsplan för den utan jag vill bara att när den slutligen blir klar ska jag känna mig nöjd med den, och den ska vara i fint-mkt fint bruksskick.

Alla lösa delar är nu plåtrena och jag funderar över hur jag ska göra med plåtjobbet. Generellt sett, bör man spara sig bekymmer och köpa ny plåt tex. baklucka, dörrar osv. eller bör man reparera gammal plåt?

Det är inte så att det är några jätte-skador eller så, det skulle garanterat gå att fixa det som är, men å andra sidan kommer jag lämna svetsjobb åt plåtslagaren så det blir inte gratis endå.

Även om jag inte på något sätt är rik så vill jag inte snåla på det här projektet, och resultatet ska bli bra ;)

Hur gör dessa individer som förvandlar lik till riktiga pärlor? Och de som massrenoverar tex. Rolands Mustang osv??

Så här lyder skadan:

# Bakluckan är tidigare lagad i nederkant sedan tennad, behöver byta "hörner på undersidan" i nedkant samt att det finns en del porer

# Bakre plåten under stötfånagren har ingen rost men är knögglig till tusan

# Ena framskärmen har ett hål i nerkant mot dörren/tröskeln

# Frontplåtarna är lite lätt knöggliga

# Förardörrens ytterskal (tänkt i 3 sektioner) har hål i fram och bakkant längst ner, och en större bula i mittensektionen samt att det finns en del småhål/porer.

# Passagerardörren är som förardörren förutom bulan.

Kanske dumma frågor för många, men jag har ingen erfarenhet av renoveringar eller plåtjobb!

Posted

Tänk på budgeten först och främst ,det gör "proffsen".

lejer man en plåtslagare för dyr timlön kan det löna sig att byta ut en plåt bit mot en ny ,och till mustang finns ju massor. att köpa.

Men nytillverkad plåt är oftast av "så där" kvalitet ,så en duktig plåtslagre knackar fram den biten själv nästan lika fort som det går att massera till köpta så den passar.

Att skära bort ett större parti kan ju också orsaka nya problem som man slipper om man bara lagar lokalt.

Tennspackling trodde jag förr var ett gammalt fenomen som ersatts av modern plast ,men så är inte fallet,utan det är ofta en stor fördel att tenna i botten.

Posted

Hej.

Om du har tid och vill spara på slantarna, gör som jag

laga det mesta själv med repro eller hemknackad

plåt, det går faktiskt att göra många ekonomiplåtdelar

i eller på ett vanligt skruvstycke med hjälp av mothåll

som du också kan tillverka själv. 8)

Det är bara du själv som sätter gränserna för vad som

går och inte går att göra. ;)

Posted

:) jag tackar så mycket för svaren.

Vi har en plåtslagare här i trakten som är helt suverän och till stor del arbetar med veteranbilar osv. det sägs att han knackar fram vad som helst om det behövs...han ska dock ha rätt ont om tid!? :S

Jag hörde precis från annat håll också att ekonomiplåten ofta var tveksam, så man kanske gör bättre i att låta plåtgubben knacka fram det mesta som behövs. Det kommer säkert han själv att ha åsikter om när jag kommer dit!?

Klart man skulle kunna ge sig på arbetet själv men jag misstänker att det kommer finnas gott om jobb kvar åt mig även när lacken är klar :) Och dessutom är jag tyvärr många gånger lite för pedant vilket gör att jag blir stående att trampa vatten istället...

Jag hör både bra och dåligt om tennspackel, man jag tycker det verkar mer gediget på nått sätt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...