Fredrik fd 863 October 2, 2003 Report October 2, 2003 Jag har ett problem med att min handbroms/parkeringsbroms nästan inte har någon verkan alls på min -66:a. Fotbromsen tar som den skall i övrigt.Följande är gjort/kontrollerat:Nya backarVajrar rengjorda och smorda hela vägenFrämre vajern utbyttHävarmen under bilen kontrollerad (även när jag drar för hand i hävarmen så bromsar den inte)Så problemet sitter förmodligen i själva trumman. Det tar bomstopp när man drar i handbromsen samt att effekten är max 20% av min förra Mustang.Minsta motlut gör att bilen rullar även vid max drag i handtaget, det skall nämnas att bilen har manuell låda så problemet är helt klart ett bekymmer.Tar jag bort sköldarna och drar så går det hur lätt som helstTacksam för alla svar. Citera
CMC376 October 2, 2003 Report October 2, 2003 Har du provat att justerat backarna med justerskruven som går att komma åt genom bromsskölden, det sitter ett gummilock för. Det gäller att backa ut backarna precis så att man känner att det börjar att ta. Därefter justera tillbaks så att det löper fritt. Citera
Fredrik fd 863 October 3, 2003 Author Report October 3, 2003 Tack för ditt svar, ja det har jag gjort, och det är lite underligt med det - för jag kan få mer effekt på bromsen genom att justera för hand på den skruven än när jag drar i handtaget med full kraft.Gissa om man är ställd. Citera
Gäst October 3, 2003 Report October 3, 2003 Kolla att backarna är rätt monterade.Den back med mindre belägg på ska vara monterad i bilens färdriktning.Kolla att justerskruven som ser ut som ett kugghjul är fräsch och hel liksom stoppklacken som griper in i kuggenKolla att plattstålet som fungerar som ett anhåll för P-bromsen ligger rätt Citera
Fredrik fd 863 October 3, 2003 Author Report October 3, 2003 Backarna kan väl inte monteras fel? Själspänningsblecket och hävarmen för vajern skall väl monteras i den bakre av backarna?Kuggarna ser fina ut.Däremot är jag inte riktigt kompis med det där plattstålet, det satt en svetsloppa i ena änden, som jag var tvungen att ta bort för att kunna montera det.Vet ni vad, jag tar en bild på hela härligheten, så kanske nån ser nåt eventuellt fel.Mvh /FredrikPS. Det är varken kul eller bra att hänga på ettan! DS Citera
Taifun38 October 3, 2003 Report October 3, 2003 Jeg er enig i at det første som burde sjekkes er om skoene(primær/sekundær) er montert på rett sted. Hvis dette er montert feil vil park. bremsen være OK når bilen ruller bakover men svært dårlig ved fremover bevegelse. Neste sak som bør sjekkes er hvordan skoene ligger an i trommelen,dette gjøres lettest ved å ta av skoene og manuelt legge de i trommelen og se om hele båndflaten ligger an mot trommelens bremseflate. Citera
Gäst October 3, 2003 Report October 3, 2003 Backarna kan väl inte monteras fel? Jo det kan dom.Det är olika mängd beläggningsmaterial på backarna.Titta i en instruktionsbok om du har?Haynes exempelvistEn billd säger som sagt mer än 1000ord ! Citera
Fredrik fd 863 October 3, 2003 Author Report October 3, 2003 Saken är ju också den att "färdbromsen" tar perfekt enligt SBP????!!!!OK! Då sitter det säkert rätt om värdena är jämna.Tror forfarande att nått i länkaget sitter galet för det är ju en väldigt simpel konstruktion.Plattjärnet som sitter under hjulcylindern är vital för P-bromsen.Den kanske hoppar ur sitt fäste?Det skulle isåfall inte påverka färdbromsen utan enbart P-bromsen Citera
Taifun38 October 3, 2003 Report October 3, 2003 Bakbremsen på de fleste eldre amerikanske biler bremser "for mye" i forhold til forbremsen, noe som enkelte løser ved hjelp av en reduseringsventil til bakre bremsekrets. Hvis bilprovningen sier ar ferdbremsen er perfekt så er det kanskje det at de tar jevnt sammenlignet med hverandre men at kanskje bremseeffekten ikke er for høy. Den hydrauliske virkningen på bremseskoene er mye høyere enn parkbrems-wirens virkning. Citera
Walter Garherr October 4, 2003 Report October 4, 2003 Tjena Fredrik.Har en kompis som hade samma problem som du och han höll på att bli gråhårig,men hans trummor var svarvade för mycket så slaget på armen räckte inte till.Så efter trumm byte var allt frid och fröjd.Walter CMC 1119. Citera
Fredrik fd 863 October 6, 2003 Author Report October 6, 2003 Här kommer lite bilder, som vi kan ser så tar inte beläggen helt jämt över ytan, men det kanske inte är så ovanligt?Obs jag har tagit bort självjusteringsvajern (den var av) och justerar för hand.Jag är jättetacksam för svar! Citera
fast66 October 6, 2003 Report October 6, 2003 Jag skulle satsa en spänn elle två på att felet ligger i hävarmen. Har för mig (från egen erfarenhet förstås ) att den kan monteras felaktigt och att den då inte ger rätt moment, dvs, inte drar tillräckligt i vajrarna bakom. Citera
Fredrik fd 863 October 6, 2003 Author Report October 6, 2003 Det var det första jag undersökte, det låg en skicke-med-fjäder i bakluckan som jag kunde lokalisera till hävarmens retur.Det enda jag kan konstatera var att den fungerar just som en hävarm (handtagsvajern i yttre hålet och vajern till kraftfördelningen i det inre) finns det mera krokben på den som skulle kunna ställa till det?/Fredrik Citera
Fredrik fd 863 October 7, 2003 Author Report October 7, 2003 Jag vet, den var av så jag justerar för hand, tills jag fått skaffat en. Citera
Taifun38 October 7, 2003 Report October 7, 2003 Basert på bildene så ser det ut som om det er to stk.sekundærbånd(secondary) montert på samme side istedet for en primær+en sekundær.Hvordan ser det ut på andre siden? Citera
Leffe N cmc712 October 7, 2003 Report October 7, 2003 Jag håller med föregående talare!En bromsback på varje sida ska ha ett lite kortare belägg (ca 2-3 cm kortare), den backen ska sitta framåt. Citera
Fredrik fd 863 October 8, 2003 Author Report October 8, 2003 Kan det va så att jag satt dem fel iallafal, jag får titta på det snarast.Men alla uttag för spennbleck o dyl, är det samma på både fram och bak-back?Mvh / Fredrik Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 8, 2003 Report October 8, 2003 Hej.Backarna är till utsende lika endast belägget skiljer, jag hoppasockså att du gör dig av med dom sk självjusteringarna då dessakan ställa till problem vid justering.Har själv varit med om att en justering gick sönder så att själv-justringen endas fungerade på en sida.Det är enligt min mening ingen idé att ha dessa kvar om du harbilen som hobbybil.Det blir mycket lättare att ljustera backar och du kan även väljaavstånd och tid för hur och när bromsarna ska ta (bak).Har sparat mycke grubbel på problem som att bromsarna tarbak före fram.Du kan med andra ord bestämma själv hur lång väg backenskall ha till trummans bromsyta innan dom låser.Har skrivit om just detta i klubbtidningen Mustang forumnr1 2000 :wink: Citera
Fredrik fd 863 February 2, 2004 Author Report February 2, 2004 Jag skulle satsa en spänn elle två på att felet ligger i hävarmen. Har för mig (från egen erfarenhet förstås ) att den kan monteras felaktigt och att den då inte ger rätt moment, dvs, inte drar tillräckligt i vajrarna bakom.Naturligtvis hade Du rätt Claes.Det finns två tre hål i hävarmen, ett för drag-kryckan, ett för returfjädern och ett för vajern som går bak till hjulen.Returfjädern och vajern som går bak till hjulen had bytt plats. Jag bytte även plats på backarna!!!!Tack för alla svar!/Fredrik Citera
JohnB February 2, 2004 Report February 2, 2004 Dum fråga kansje, men endå. Har du kollat at inte dom nya backarna er for breda så at dom kommer i klem mellan trumman og skjoldet?john Citera
Fredrik fd 863 February 2, 2004 Author Report February 2, 2004 Jag glömde säga att det fungerar nu!!!!/Fredrik Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.