Jump to content

Recommended Posts

Jag har ett problem med att min handbroms/parkeringsbroms nästan inte har någon verkan alls på min -66:a. Fotbromsen tar som den skall i övrigt.

Följande är gjort/kontrollerat:

Nya backar

Vajrar rengjorda och smorda hela vägen

Främre vajern utbytt

Hävarmen under bilen kontrollerad (även när jag drar för hand i hävarmen så bromsar den inte)

Så problemet sitter förmodligen i själva trumman. Det tar bomstopp när man drar i handbromsen samt att effekten är max 20% av min förra Mustang.

Minsta motlut gör att bilen rullar även vid max drag i handtaget, det skall nämnas att bilen har manuell låda så problemet är helt klart ett bekymmer.

Tar jag bort sköldarna och drar så går det hur lätt som helst

Tacksam för alla svar.

Har du provat att justerat backarna med justerskruven som går att komma åt genom bromsskölden, det sitter ett gummilock för. Det gäller att backa ut backarna precis så att man känner att det börjar att ta. Därefter justera tillbaks så att det löper fritt.

Tack för ditt svar, ja det har jag gjort, och det är lite underligt med det - för jag kan få mer effekt på bromsen genom att justera för hand på den skruven än när jag drar i handtaget med full kraft.

Gissa om man är ställd.

Kolla att backarna är rätt monterade.

Den back med mindre belägg på ska vara monterad i bilens färdriktning.

Kolla att justerskruven som ser ut som ett kugghjul är fräsch och hel liksom stoppklacken som griper in i kuggen

Kolla att plattstålet som fungerar som ett anhåll för P-bromsen ligger rätt

Backarna kan väl inte monteras fel? Själspänningsblecket och hävarmen för vajern skall väl monteras i den bakre av backarna?

Kuggarna ser fina ut.

Däremot är jag inte riktigt kompis med det där plattstålet, det satt en svetsloppa i ena änden, som jag var tvungen att ta bort för att kunna montera det.

Vet ni vad, jag tar en bild på hela härligheten, så kanske nån ser nåt eventuellt fel.

Mvh /Fredrik

PS. Det är varken kul eller bra att hänga på ettan! DS

Jeg er enig i at det første som burde sjekkes er om skoene(primær/sekundær) er montert på rett sted. Hvis dette er montert feil vil park. bremsen være OK når bilen ruller bakover men svært dårlig ved fremover bevegelse. Neste sak som bør sjekkes er hvordan skoene ligger an i trommelen,dette gjøres lettest ved å ta av skoene og manuelt legge de i trommelen og se om hele båndflaten ligger an mot trommelens bremseflate.

Backarna kan väl inte monteras fel?

Jo det kan dom.

Det är olika mängd beläggningsmaterial på backarna.

Titta i en instruktionsbok om du har?

Haynes exempelvist

En billd säger som sagt mer än 1000ord ! :)

Saken är ju också den att "färdbromsen" tar perfekt enligt SBP????!!!!

OK! Då sitter det säkert rätt om värdena är jämna.

Tror forfarande att nått i länkaget sitter galet för det är ju en väldigt simpel konstruktion.

Plattjärnet som sitter under hjulcylindern är vital för P-bromsen.

Den kanske hoppar ur sitt fäste?

Det skulle isåfall inte påverka färdbromsen utan enbart P-bromsen

Bakbremsen på de fleste eldre amerikanske biler bremser "for mye" i forhold til forbremsen, noe som enkelte løser ved hjelp av en reduseringsventil til bakre bremsekrets. Hvis bilprovningen sier ar ferdbremsen er perfekt så er det kanskje det at de tar jevnt sammenlignet med hverandre men at kanskje bremseeffekten ikke er for høy. Den hydrauliske virkningen på bremseskoene er mye høyere enn parkbrems-wirens virkning.

Tjena Fredrik.

Har en kompis som hade samma problem som du och han höll på att bli gråhårig,men hans trummor var svarvade för mycket så slaget på armen räckte inte till.Så efter trumm byte var allt frid och fröjd.

Walter CMC 1119.

Här kommer lite bilder, som vi kan ser så tar inte beläggen helt jämt över ytan, men det kanske inte är så ovanligt?

Broms1.jpg

Broms2.jpg

Broms3.jpg

Broms4.jpg

Broms5.jpg

Obs jag har tagit bort självjusteringsvajern (den var av) och justerar för hand.

Jag är jättetacksam för svar!

Jag skulle satsa en spänn elle två på att felet ligger i hävarmen. Har för mig (från egen erfarenhet förstås :o ) att den kan monteras felaktigt och att den då inte ger rätt moment, dvs, inte drar tillräckligt i vajrarna bakom.

Det var det första jag undersökte, det låg en skicke-med-fjäder i bakluckan som jag kunde lokalisera till hävarmens retur.

Det enda jag kan konstatera var att den fungerar just som en hävarm (handtagsvajern i yttre hålet och vajern till kraftfördelningen i det inre) finns det mera krokben på den som skulle kunna ställa till det?

/Fredrik

Basert på bildene så ser det ut som om det er to stk.sekundærbånd(secondary) montert på samme side istedet for en primær+en sekundær.

Hvordan ser det ut på andre siden?

Hej.

Backarna är till utsende lika endast belägget skiljer, jag hoppas

också att du gör dig av med dom sk självjusteringarna då dessa

kan ställa till problem vid justering.

Har själv varit med om att en justering gick sönder så att själv-

justringen endas fungerade på en sida.

Det är enligt min mening ingen idé att ha dessa kvar om du har

bilen som hobbybil.

Det blir mycket lättare att ljustera backar och du kan även välja

avstånd och tid för hur och när bromsarna ska ta (bak).

Har sparat mycke grubbel på problem som att bromsarna tar

bak före fram.

Du kan med andra ord bestämma själv hur lång väg backen

skall ha till trummans bromsyta innan dom låser.

Har skrivit om just detta i klubbtidningen Mustang forum

nr1 2000 :wink:

• 3 months later...
Jag skulle satsa en spänn elle två på att felet ligger i hävarmen. Har för mig (från egen erfarenhet förstås :o ) att den kan monteras felaktigt och att den då inte ger rätt moment, dvs, inte drar tillräckligt i vajrarna bakom.

Naturligtvis hade Du rätt Claes.

Det finns två tre hål i hävarmen, ett för drag-kryckan, ett för returfjädern och ett för vajern som går bak till hjulen.

Returfjädern och vajern som går bak till hjulen had bytt plats.

Jag bytte även plats på backarna!!!!

Tack för alla svar!

/Fredrik