Jump to content

Featured Replies

comment_2547

Jag har ett problem med att min handbroms/parkeringsbroms nästan inte har någon verkan alls på min -66:a. Fotbromsen tar som den skall i övrigt.

Följande är gjort/kontrollerat:

Nya backar

Vajrar rengjorda och smorda hela vägen

Främre vajern utbytt

Hävarmen under bilen kontrollerad (även när jag drar för hand i hävarmen så bromsar den inte)

Så problemet sitter förmodligen i själva trumman. Det tar bomstopp när man drar i handbromsen samt att effekten är max 20% av min förra Mustang.

Minsta motlut gör att bilen rullar även vid max drag i handtaget, det skall nämnas att bilen har manuell låda så problemet är helt klart ett bekymmer.

Tar jag bort sköldarna och drar så går det hur lätt som helst

Tacksam för alla svar.

comment_2550

Har du provat att justerat backarna med justerskruven som går att komma åt genom bromsskölden, det sitter ett gummilock för. Det gäller att backa ut backarna precis så att man känner att det börjar att ta. Därefter justera tillbaks så att det löper fritt.

comment_2555

Kolla att backarna är rätt monterade.

Den back med mindre belägg på ska vara monterad i bilens färdriktning.

Kolla att justerskruven som ser ut som ett kugghjul är fräsch och hel liksom stoppklacken som griper in i kuggen

Kolla att plattstålet som fungerar som ett anhåll för P-bromsen ligger rätt

  • Author
comment_2556

Backarna kan väl inte monteras fel? Själspänningsblecket och hävarmen för vajern skall väl monteras i den bakre av backarna?

Kuggarna ser fina ut.

Däremot är jag inte riktigt kompis med det där plattstålet, det satt en svetsloppa i ena änden, som jag var tvungen att ta bort för att kunna montera det.

Vet ni vad, jag tar en bild på hela härligheten, så kanske nån ser nåt eventuellt fel.

Mvh /Fredrik

PS. Det är varken kul eller bra att hänga på ettan! DS

comment_2558

Jeg er enig i at det første som burde sjekkes er om skoene(primær/sekundær) er montert på rett sted. Hvis dette er montert feil vil park. bremsen være OK når bilen ruller bakover men svært dårlig ved fremover bevegelse. Neste sak som bør sjekkes er hvordan skoene ligger an i trommelen,dette gjøres lettest ved å ta av skoene og manuelt legge de i trommelen og se om hele båndflaten ligger an mot trommelens bremseflate.

comment_2560
Backarna kan väl inte monteras fel?

Jo det kan dom.

Det är olika mängd beläggningsmaterial på backarna.

Titta i en instruktionsbok om du har?

Haynes exempelvist

En billd säger som sagt mer än 1000ord ! :)

  • Author
comment_2561

Saken är ju också den att "färdbromsen" tar perfekt enligt SBP????!!!!

OK! Då sitter det säkert rätt om värdena är jämna.

Tror forfarande att nått i länkaget sitter galet för det är ju en väldigt simpel konstruktion.

Plattjärnet som sitter under hjulcylindern är vital för P-bromsen.

Den kanske hoppar ur sitt fäste?

Det skulle isåfall inte påverka färdbromsen utan enbart P-bromsen

comment_2562

Bakbremsen på de fleste eldre amerikanske biler bremser "for mye" i forhold til forbremsen, noe som enkelte løser ved hjelp av en reduseringsventil til bakre bremsekrets. Hvis bilprovningen sier ar ferdbremsen er perfekt så er det kanskje det at de tar jevnt sammenlignet med hverandre men at kanskje bremseeffekten ikke er for høy. Den hydrauliske virkningen på bremseskoene er mye høyere enn parkbrems-wirens virkning.

comment_2582

Jag skulle satsa en spänn elle två på att felet ligger i hävarmen. Har för mig (från egen erfarenhet förstås :o ) att den kan monteras felaktigt och att den då inte ger rätt moment, dvs, inte drar tillräckligt i vajrarna bakom.

  • Author
comment_2584

Det var det första jag undersökte, det låg en skicke-med-fjäder i bakluckan som jag kunde lokalisera till hävarmens retur.

Det enda jag kan konstatera var att den fungerar just som en hävarm (handtagsvajern i yttre hålet och vajern till kraftfördelningen i det inre) finns det mera krokben på den som skulle kunna ställa till det?

/Fredrik

comment_2621

Hej.

Backarna är till utsende lika endast belägget skiljer, jag hoppas

också att du gör dig av med dom sk självjusteringarna då dessa

kan ställa till problem vid justering.

Har själv varit med om att en justering gick sönder så att själv-

justringen endas fungerade på en sida.

Det är enligt min mening ingen idé att ha dessa kvar om du har

bilen som hobbybil.

Det blir mycket lättare att ljustera backar och du kan även välja

avstånd och tid för hur och när bromsarna ska ta (bak).

Har sparat mycke grubbel på problem som att bromsarna tar

bak före fram.

Du kan med andra ord bestämma själv hur lång väg backen

skall ha till trummans bromsyta innan dom låser.

Har skrivit om just detta i klubbtidningen Mustang forum

nr1 2000 :wink:

  • 3 months later...
  • Author
comment_3874
Jag skulle satsa en spänn elle två på att felet ligger i hävarmen. Har för mig (från egen erfarenhet förstås :o ) att den kan monteras felaktigt och att den då inte ger rätt moment, dvs, inte drar tillräckligt i vajrarna bakom.

Naturligtvis hade Du rätt Claes.

Det finns två tre hål i hävarmen, ett för drag-kryckan, ett för returfjädern och ett för vajern som går bak till hjulen.

Returfjädern och vajern som går bak till hjulen had bytt plats.

Jag bytte även plats på backarna!!!!

Tack för alla svar!

/Fredrik

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...