July 1, 200717 yr comment_41407 TjaDet börjar att bli dags att fundera på att göra något åt motorn i min -66:a.Hade tänkt att också öka på effekten när jag ändå ska bygga uppen ny motor. Jag funderar på att sätta i en 302 istället för min nuvaranden289. Och undrar nu om det är någon årsmodell eller någon speciell typav 302:a som är lite bättre att bygga på.Övriga funderingar och erfarenheter kring ett hp-bygge motages gärna.// Pär
July 1, 200717 yr comment_41425 Hej.289 eller 302 är i stort samma maskin, båda går mycket lättatt få extra fart på, ekonomi knep är, byt insug o förgasaresätt i en litte roligare kam, mer behövs inte i första stadiet. Att vässa är trolleri på hö nivå, vill man ha ut mer än lagomså kan det kosta mer än lagom också, börja lite lätt till attstarta med sedan får du se hur långt du vill gå.
July 2, 200717 yr comment_41450 Det är nog topparna som är värsta flaskhalsen, men man kan ju börja med förbättringar på insugssidan. Om du har 260 eller 289 från 64-65, ta lockena därifrån.
July 5, 200717 yr comment_41547 Jag tror att du bör starta i en annan ända.1. Vad vill du ha ut av bilen/motorn?2. Hur mycket får det kosta?3. Vilken karaktär vill du ha på motorn?Om du svarar på dessa tre enkla frågor först så blir det mycket lättare att hjälpa med resten.
July 6, 200717 yr Author comment_41582 Tanken var att plocka ur motorn för en seriös genomgång.Och när jag ändå har börjat, ville jag passa på att bygga en lite roligare maskin.Med tanke på att ett sådant projekt lätt kan dra ut på tiden,tänkte jag skaffa en ny motor som jag går igenom, så att jag kan användabilen så länge som möjligt.Jag vill bygga en rolig gatbil med hyfsad effekt, men det viktiga är att det ärtillförlitligt och inte att man tar ut maxeffekt.Har inte lagt upp en budget men målsättningen är att hålla sig till enseriös nivå, inget extremt med andra ord.Vad jag undrade var om det bara finns en modell av 302 eller finnsdet motorer med ex. fyrbultad vev eller dyl, alltså om det är nån som är mer lämpad att bygga på.//Pär
July 6, 200717 yr comment_41583 Du behöver inte fyrbultat block, eller rättare sagt - motorn behöver det inte, utan titta på det nyare "5.0" som är för hydraulrulle. Satsa på bra toppar, insug och avgasrör. Använd en MYCKET mild kam, om inte standard. Se till att du får upp kompressionen (både statiska och dynamiska). Preparera enligt konstens regler, jag kan garantera att du får en rapp motor som är mycket körbar. I en lätt bil som Mustang, flyttas man snabbt från punkt A till B med ganska moderat effekt. Sen ställer man sej frågan: "Hur mycket pulver skall det vara i maskinen?"300? 500? 800? eller 225?
July 8, 200717 yr comment_41650 Hmm, tror att 300hk med ett brett register skulle passa dig perfekt.Då behövs inget specialblock iaf...
July 10, 200717 yr comment_41734 Kolla in den här länken,den här killen är proffs.http://mustangsandmore.com/ubb/BudgetSmallBlock.html
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.