MatsLi October 5, 2003 Report October 5, 2003 Jag undrar om man kan lita på Classic Mustang decoder? Jag har nyligen köpt en Mustang HT -69 med 6:a (200) och AT i Kalifornien. Den kommer förhoppningsvis hem om några veckor. Jag knappade in VIN numret i Classic Mustang decoder och vips framkom det att det skall sitta en 351 i.I bilens title framgår det att det skall vara en 6:a i bilen. Möjligt att någon bytt 8:an mot en sexa för bränsleekonomins skull. Går det att lita på decodern. Eller finns det något annat sätt att konstatera om det tidigare har suttit en V8 i bilen. Det vore bra att veta så att grejerna håller för imontering av V8 igen.Är det någon som vet vad som behövs för att konvertera. Passar befintlig automatlåda till en 302? Finns det något ställe i Stockholms närområde där man kan lämna in bilen för arbetet? Jag vet ännu inte om jag skall byta. Det kan ju ramla iväg kostnadsmässigt. Vad får man ungefär betala för en väl fungerande 302 + kringmaterial + arbete? Hur stor värdeskillnad är det på en Mustang HT 69 med 6:a resp 8:a om bilen är i mycket fint bruksskick med bra lack, krom och interiör? 6:an som sitter i är helrenoverad för endast 5000 miles sedan (kvitto på 2800 dollar)Det vore jättekul om någon kunde svara. Citera
matteponken October 5, 2003 Report October 5, 2003 Tjena! kolla 5:e siffran i vin koden så ser du vilken motor mussen hadefrån fabriken..Har faktist hör talas om att någon har konverterat från V8 till 6:A...men det är nog inte vanligtF 302H 351 2portareL 250 (6 cyl)M 351 4 portareQ 428R 428S 390T 200 (6 cyl)MVH Mats Citera
MatsLi October 5, 2003 Author Report October 5, 2003 Hmm, jag har L, vilket skulle betyda att det har suttit en 250 i från början. Sannolikt är det väl en 250 i nu också. Svårt att kolla då bilen är på väg med båt just nu...I title står det att den har 120 hp, kan det vara en 250?MVHMats Citera
matteponken October 5, 2003 Report October 5, 2003 Humm..om jag inte har helt fel så ska 200 6:an ha 120 HPoch 250 6:an ha 155 HP...dina effekt uppgifter kanske är i KW..120KW bord ju bli runt 155 Hp..får kanske luska lite mer i detta..Hyvelbänkar(rak 6:A) är inte min starka sida..Mvh Mats Citera
Hampus cmc1125 October 7, 2003 Report October 7, 2003 250 CUI Skall ha 155 SAE hästar. Min 70 HT hade en 250 6a från början och på registreringsbeviset från 1970 är den registrerad på 129 DIN hästar. Tidigare mustanger som det suttit 6a i hade 4-bultad fälg, medans åttorna hade 5-bultad. Samtliga 70or hade fembultad och jag tror att det gällde 69orna också. Vid byte från 6a till 8a måste en hel del bytas, framvagn, bromsar etc. Jag tror inte att lådan passar, fel startkrans. Jag har sett 302or till salu från 11000 kr. Du kan säkert få mer exakta svar av någon annan Lycka tillMvh. Hampus cmc 1125 Citera
MatsLi October 7, 2003 Author Report October 7, 2003 302:or går att få från ca 5000:-. Renoverade ca 15-18000 kr.Har hittat två objekt (302) som behöver renoveras. Den ena för 1000:- och den andra för 3000:-. Den senare har suttit i en Ford Econoline -72.För egen del vill jag nog ha en motor med viss startgaranti... Lite obehagligt att köpa en begagnad motor av någon man inte känner. I alla fall om man betalar kring 10000 kr. Därutöver tillkommer det ju delar för ca 5000 kr (i mitt fall) + arbetskostnad om man inte gör det själv. Jag tror nog att jag behåller min 6:a. Det visade sig vara en 250 och den har bara gått 5000 miles sedan helrenovering för 2800$. När jag var i Kalifornien för några veckor sedan och tittade på ett gäng Mustanger så visade sig 6:an gå jämnare och finare än de flesta V8:orna som jag provade. Det är många hemmamekare som kör gammal V8:a i USA. Bättre med en originalsexa i dessa fall... Ett annat problem med bilarna i Kalifornien är att de inte besiktigar bilarna som här, varför framvagnar, bromsar och gummibussningar ofta är helt slut. Den kompakta känslan är liksom borta. Citera
matteponken October 7, 2003 Report October 7, 2003 Om jag hade haft en 69:a med renoverad 6:a så hade jag aldrig konverterat den till V8..om jag sedan ville ha en med V8 så hade jag sålt hela mussen med 6an och i stället köppt en med V8.....men det är bara vad jag tycker..Mvh Mats Citera
MatsLi October 7, 2003 Author Report October 7, 2003 Du har nog rätt. Men, bilen är fin och varför sälja en fin bil för att köpa en annan? Bättre då att sätta i den motor man vill ha. Men det känns som sagt synd att förstöra en originalbil.Nästa gång jag åker till kalifornien ska jag försöka få tag i en 67/68 med 289 och AT. Det vra väldigt nära att jag köpte en sådan från 67. Den var helt i originalskick med originallack. Tyvärr ful och vit inredning + en massa chips i lacken. Men den gick fint. 5000$ var begärt pris. Skulle få den för 4200$. Citera
MatsLi October 12, 2003 Author Report October 12, 2003 Kan lådan sitta kvar i bilen när man byter motor. Vad är bäst? Citera
Leffe N cmc712 October 12, 2003 Report October 12, 2003 Jag skulle rekommendera att du lyfter ur hela paketet, det är enklare att passa in på garagegolvet än när man ligger under bilen, tycker jag iallafall. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.