Jump to content

Featured Replies

comment_2575

Jag undrar om man kan lita på Classic Mustang decoder? Jag har nyligen köpt en Mustang HT -69 med 6:a (200) och AT i Kalifornien. Den kommer förhoppningsvis hem om några veckor. Jag knappade in VIN numret i Classic Mustang decoder och vips framkom det att det skall sitta en 351 i.

I bilens title framgår det att det skall vara en 6:a i bilen. Möjligt att någon bytt 8:an mot en sexa för bränsleekonomins skull. Går det att lita på decodern. Eller finns det något annat sätt att konstatera om det tidigare har suttit en V8 i bilen. Det vore bra att veta så att grejerna håller för imontering av V8 igen.

Är det någon som vet vad som behövs för att konvertera. Passar befintlig automatlåda till en 302? Finns det något ställe i Stockholms närområde där man kan lämna in bilen för arbetet?

Jag vet ännu inte om jag skall byta. Det kan ju ramla iväg kostnadsmässigt. Vad får man ungefär betala för en väl fungerande 302 + kringmaterial + arbete?

Hur stor värdeskillnad är det på en Mustang HT 69 med 6:a resp 8:a om bilen är i mycket fint bruksskick med bra lack, krom och interiör? 6:an som sitter i är helrenoverad för endast 5000 miles sedan (kvitto på 2800 dollar)

Det vore jättekul om någon kunde svara.

  • Author
comment_2577

Hmm, jag har L, vilket skulle betyda att det har suttit en 250 i från början. Sannolikt är det väl en 250 i nu också. Svårt att kolla då bilen är på väg med båt just nu...

I title står det att den har 120 hp, kan det vara en 250?

MVH

Mats

comment_2601

250 CUI Skall ha 155 SAE hästar. Min 70 HT hade en 250 6a från början och på registreringsbeviset från 1970 är den registrerad på 129 DIN hästar. Tidigare mustanger som det suttit 6a i hade 4-bultad fälg, medans åttorna hade 5-bultad. Samtliga 70or hade fembultad och jag tror att det gällde 69orna också.

Vid byte från 6a till 8a måste en hel del bytas, framvagn, bromsar etc. Jag tror inte att lådan passar, fel startkrans. Jag har sett 302or till salu från 11000 kr. Du kan säkert få mer exakta svar av någon annan ;)

Lycka till

Mvh. Hampus cmc 1125

  • Author
comment_2610

302:or går att få från ca 5000:-. Renoverade ca 15-18000 kr.

Har hittat två objekt (302) som behöver renoveras. Den ena för 1000:- och den andra för 3000:-. Den senare har suttit i en Ford Econoline -72.

För egen del vill jag nog ha en motor med viss startgaranti... Lite obehagligt att köpa en begagnad motor av någon man inte känner. I alla fall om man betalar kring 10000 kr. Därutöver tillkommer det ju delar för ca 5000 kr (i mitt fall) + arbetskostnad om man inte gör det själv.

Jag tror nog att jag behåller min 6:a. Det visade sig vara en 250 och den har bara gått 5000 miles sedan helrenovering för 2800$. När jag var i Kalifornien för några veckor sedan och tittade på ett gäng Mustanger så visade sig 6:an gå jämnare och finare än de flesta V8:orna som jag provade. Det är många hemmamekare som kör gammal V8:a i USA. Bättre med en originalsexa i dessa fall... Ett annat problem med bilarna i Kalifornien är att de inte besiktigar bilarna som här, varför framvagnar, bromsar och gummibussningar ofta är helt slut. Den kompakta känslan är liksom borta.

  • Author
comment_2615

Du har nog rätt. Men, bilen är fin och varför sälja en fin bil för att köpa en annan? Bättre då att sätta i den motor man vill ha. Men det känns som sagt synd att förstöra en originalbil.

Nästa gång jag åker till kalifornien ska jag försöka få tag i en 67/68 med 289 och AT. Det vra väldigt nära att jag köpte en sådan från 67. Den var helt i originalskick med originallack. Tyvärr ful och vit inredning + en massa chips i lacken. Men den gick fint. 5000$ var begärt pris. Skulle få den för 4200$.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...