Jump to content

Recommended Posts

Då va man mustang ägare igen, och denna gången blev det en -67:a cupé som precis är intagen från californien. Lacken är mycket dålig och ska lackeras i vinter tänkte jag. Motorn är en 302:a och hela bilen är i skapligt skick. Inredningen är faktiskt rätt så bra och all el verkar funka som det ska.

Ägarna i USA har satt på nya stötdämpare, servobromsar, bromsskivor mm mm. Men återstår lite kvar att göra med den som synes på bilderna, men det ska bli kul att grejja lite. Har aldrig ägt en sådan här gammal bil innan. Så kommer säkert komma med mycket frågor framöver.

Blir till att bli medlem i klubben igen nu :D

1:a frågan är vad "pedalen" som sitter bredvid bromsen är till för? (Syns på sista kortet) När man trycker på den börjar torkarna att gå tills jag släpper den. Kan det vara till vindrute spolningen?

1:a frågan är vad "pedalen" som sitter bredvid bromsen är till för? (Syns på sista kortet) När man trycker på den börjar torkarna att gå tills jag släpper den. Kan det vara till vindrute spolningen?

Helt rett. Finns en påse på innerskjermen for spolarvetska.

John

Har en likadan gummipump i vår -65a. Nån som vet om detta system var "baseline" standard? Bland reprodelar finns mest den elektriska varianten att tillgå. Har mest sett elpumpar i samband med vätskepåsen.

Har då aldrig sett det på en svensksåld mustang ivarje fall.

Min 66,a var ju sidoimporterad 68,a man även den hade elpump.

Men på fullsize av tidigt sextiotal ,femtiotal,var det rätt vanligt.

Antagligen snik.

Nån som kan historiken kring denna gummipump vs. elektrisk pump i samband med påse på innerflygeln, jag har tänkt posta en fråga angående, men kanske utförligt svar fås här?

Fotpumpen var allmän på många modeller, men har det suttit på tidig Musse också?

Fotpumpen satt bara på årsmodell 67-68. 65-66 hade elpump i motorrummet. Jag är osäker på om det var option eller standard med vindrutespolning på 65, men from 66 var det i alla fall standard.

Påsen på innerskärmen användes tom 1967. From 1968 (även sena 67:or) blev det en plastbehållare istället.

Bilen är tillverkad i Mars -65 och har fotpump, därför är jag konfunderad. Verkar vara original, men mycket kan ha hänt på vägen. Är det likadan påse på 65-66 som 67-68? Det borde väl finnas spolarknapp också på bilen, om det vore elpump. Torkarna är 1- hastighet.

Fotpumpen måste ha monterats på din bil i ett senare skede, den fanns inte förrän 67. På 65-66 sitter drar man ut vindrutetorkarknappen för att spola (man vrider ju på knappen för att sätta på torkarna). Torkarna fanns både som en-hastights och två-hastighets (två hastigheter var option, men dom svensksålda bilarna hade såvitt jag vet alltid två-hastighets).

Det är lite olika utföranden på påsarna dom olika åren.

1965 (vridlock): http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... T1=WWR1+01

1966 (locket sitter i ett gångjärn): http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... T1=WWR3+01

1967: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... T1=WWR5+01

Gränserna är lite flytande mellan årsmodellerna, påsen med guldtext tex, som Mustangs Unlimited säger är 67, kom redan på sena 66:or.

Så här ser plastbehållaren på 68 (och sen 67) ut: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... 1=F1681+01

Hej.

Som sagts tidigare så finns denna typ av spolare på 67-68,

Att Ford slutade med den är för att dom började att läcka :(

efter en tid, fördelen är ändå att det var dom enda årsmodeller

som var utrustade med intervalltorkare, ett lätt tramp o

duggregndroppar borta. 8);)

Glömde att jag skulle gratta till ett bra val av tillverkningsår av

Mustang, lycka till med allt som du tänker dig att göra. ;)

  • 2 months later...
Vad grymt läckert det vart. Tänk att lite färg kan göra sådan skillnad under huven. :-- Vad vart det för färg?

Det blev färgen du rekomenderade! Temadur 20 har jag för mig den hette. Dom blandade till den åt mig här i Skövde så jag slapp åka dit du hade köpt den :--

Vad grymt läckert det vart. Tänk att lite färg kan göra sådan skillnad under huven. :-- Vad vart det för färg?

Det blev färgen du rekomenderade! Temadur 20 har jag för mig den hette. Dom blandade till den åt mig här i Skövde så jag slapp åka dit du hade köpt den :--[/quote:3vuphw6j]

Ja precis så hette den ja. Kanske inte 100% rätt nyans (men bra nära) om man är petig men en mycket bra färg... 8)

Hehe aa men den va riktigt bra tyckte jag, väldigt lätt att arbeta med, inga rinningar alls. Målade även motorn med samma färg, fast penslade då. Blev bra det också. Vet att den ska vara blå igentligen men ville hellre ha svart 8) Plus att jag fick ju massa svart färg över efter mororutrymmet.

Så här ser det ut i motorutrymmet fär tillfället, har bytt motor till en 302 som har gjorts iordning lite grann, har lackat både motor och motor rum, nytt fjäderbens stag mm quote]

Hur mycket fick du ge för 302:an samt var den renoverad före du köpte den? Var köpte du den? Snyggt det blev med nya motorn i svart nyans samt de kromade ventilkåporna och luftburken.

Så här ser det ut i motorutrymmet fär tillfället, har bytt motor till en 302 som har gjorts iordning lite grann, har lackat både motor och motor rum, nytt fjäderbens stag mm quote]

Hur mycket fick du ge för 302:an samt var den renoverad före du köpte den? Var köpte du den? Snyggt det blev med nya motorn i svart nyans samt de kromade ventilkåporna och luftburken.

Fick ett bra pris på den. Köpte den av Leffe N cmc712 här på forumet. Motorn va ej renoverad när jag köpte den men fungerade när han hade tagit ur de, han byte själv till en 351W. Jag har inte gjort specielt mycket med den bara bytt ventiltätningar och kamkedja å lite små grejer, samt gjort rent allting och målat den. Lossade aldrig topparna. Får gå igenom den mer vid ett annat tillfälle om det skulle behövas, tänkte jag skulle lägga lite pengar på en lack nu först och främst.

Har du gjort sånt på V8:or förut? Jag har aldrig tagit isär en sån förut men däremot B20 fast det var väldigt längesen så kunskapen har rostat + man hade bra grejer i plugget då. ;)

Anyway, jag hörde talas om att man kunde köpa både helrenoverade och halvrenoverade motorer för bra pris i GBG. Känner du till det?

Har du gjort sånt på V8:or förut? Jag har aldrig tagit isär en sån förut men däremot B20 fast det var väldigt längesen så kunskapen har rostat + man hade bra grejer i plugget då. ;)

Anyway, jag hörde talas om att man kunde köpa både helrenoverade och halvrenoverade motorer för bra pris i GBG. Känner du till det?

Näe detta va första gången jag plockade ur en motor så jag va i stort sett nybörjare, men man lär sig verkligen mycket... köpte en bok från usa om hur man renoverar small block ford, mycket bra bok. Sen har jag ju haft några kompisar att fråga ibland om vissa saker.

Nopp har inte hört talas om det i GBG.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...