Mattias cmc 1746 July 10, 2007 Report Share July 10, 2007 Har plockat ur min motor och tagit bort växellådan, men undrar nu hur jag får bort denna blåa klumpen så jag kan sätta fast motorn på motorstativet? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse CMC 1263 July 10, 2007 Report Share July 10, 2007 Den brukar sitta fast med fyra (tror jag) skruvar i startkransen.Lasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias cmc 1746 July 10, 2007 Author Report Share July 10, 2007 Den brukar sitta fast med fyra (tror jag) skruvar i startkransen.LasseOkej, bakifrån alltså, så då borde man komma åt men nån blocknyckel då eller? Ska ut och kika på det lite senare sen!Men tack för hjälpen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
87gt50 July 10, 2007 Report Share July 10, 2007 Den "blå klumpen" brukar i allmänhet kallas för turbin eller convertor, ifall du undrar vad det är som andra pratar om när dessa ord kommer till tals //Jocke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias cmc 1746 July 10, 2007 Author Report Share July 10, 2007 Den "blå klumpen" brukar i allmänhet kallas för turbin eller convertor, ifall du undrar vad det är som andra pratar om när dessa ord kommer till tals //JockeHehe ja, jag läste mig faktsitk till det innan... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olov July 10, 2007 Report Share July 10, 2007 i underkant på motorn kommer du åt fyra stycken bultar.. du får ta en i taget och vrida runt motorn lite för var mutter...montera turbinen i lådan först och så kan du skruva ihop den med startkransen efter du fått ihop motor och låda... det kan vara lite "pyssel" med att få in den i lådan ordentligt... så att den går rätt i pumpdrevet.. annars är det risk att du spräcker pumpdrevet....tryck in den i lådan och vrid/tryck samtidigt så märker du när det "klunkar" till och den åker in i läge i lådan ..efter att du bultat ihop motor och låda kan du sticka in handen i hålet där startmotorn ska sitta och vrida turbinen tills bultarna kommer i rätt läge för hålen på startkransen ...då kan du dra turbinen mot motorn så bultarna kommer genom hålen och du kan "applisera" muttrarna.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger July 11, 2007 Report Share July 11, 2007 Det ser ut som att Hästarna hittat rätt av att dömma på halmen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias cmc 1746 July 11, 2007 Author Report Share July 11, 2007 i underkant på motorn kommer du åt fyra stycken bultar.. du får ta en i taget och vrida runt motorn lite för var mutter...montera turbinen i lådan först och så kan du skruva ihop den med startkransen efter du fått ihop motor och låda... det kan vara lite "pyssel" med att få in den i lådan ordentligt... så att den går rätt i pumpdrevet.. annars är det risk att du spräcker pumpdrevet....tryck in den i lådan och vrid/tryck samtidigt så märker du när det "klunkar" till och den åker in i läge i lådan ..efter att du bultat ihop motor och låda kan du sticka in handen i hålet där startmotorn ska sitta och vrida turbinen tills bultarna kommer i rätt läge för hålen på startkransen ...då kan du dra turbinen mot motorn så bultarna kommer genom hålen och du kan "applisera" muttrarna..Tack för tipsen! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.