Jump to content

Vakum!


Greven CMC 053

Recommended Posts

Hej!!

Tänkte kolla om det finns nån här som använder en ganska vass kam och i så fall vad ni har för vakum på tomgång? Jag själv har en Comp cams 308R, Mek rulle, lyfter .674. Motorn är en 428CJ, lite mer komp än orginal! Har bara typ 4-4.5" i vakum vid 700 rpm.. Känns lite dåligt så jag misstänker att jag har ett vakum läkage.. Har letat men kan inte hitta ngt! Vore intressant å se vad andra med likvärdig kam har i vakum..

MVH

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

Är det stadigt vakuum, eller darrar och hoppar nålen hit-o-dit? Räkna inte med mera vakuum än vad du har, varierar givetvis lite beroende på andra faktorer. 308R är inte av så väldigt modernt snitt, addera ett hottentott-aluinsug och det är bye-bye med vakuumet...Försök justera lite på förgasaren och tändningen, se om det hjälper.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mej att jag har 7-7,5 i min 428cj vilket är för lite då vacumet inte räcker fullt ut till bromsservon.Jag har ca 11 i comp och Edelbroocks Rpm kam och insug (skitgrejor)ångrar att jag inte satte dit orginalgrejor.

Mkt dålig under 1700v och mkt orolig på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har en stor motor med annat märke som har 10:1 i komp måttlig kam 220/230 dur vid 0.50 112 grader lobe sep och 510/530 lyft och jag har 17" i vaccum på tomgång. Går perfekt.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Då kanske det inte är så konstigt? Jag har ett ganska ordentligt portat Victor 427 enplans insug, rejält portade edelbrock rpm toppar...ingen riktig aning om comp, men borde vara typ 11-11.5:1.. Kammen lyfter .674 och har 312 i duration vid 0.15 tappet lift!

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

På min 289:a med alldeles för stor kam 244@050 534 lyft har jag 7" vacum på tomgång ca:1100 varv.

Hade också en rpm kam i förut gick dåligt på tomgång och blev aldrig nån riktig fart när man varvade heller.

Kan bli problem med tillskotts ventilen(om du kör Holley)den lägsta dom har är 2,5 tror jag och den ska vara hälften av vacumet på tomgång med växel i(automat).Du kan alltid plugga tillskottet och gå upp ca 8 steg på munstyckena.

Vad händer med vacumet om du har en tomgång på ca 1000?

Hur många graders förtändning har? Du bör nog ha en 16*

Lycka till/Gresse

Link to comment
Share on other sites

"Jag har för mej att jag har 7-7,5 i min 428cj vilket är för lite då vacumet inte räcker fullt ut till bromsservon.Jag har ca 11 i comp och Edelbroocks Rpm kam och insug (skitgrejor)ångrar att jag inte satte dit orginalgrejor.

Mkt dålig under 1700v och mkt orolig på tomgång."

Edelbrocks RPM- grejor har aldrig varit någon höjdare. Fattar inte varför dom är så omåttligt populära

Link to comment
Share on other sites

Den hoppar å darrar lite..!

//M

Inga problem trots små vibrationer, det gör det alltid, Om det svajar mycket, är något fel. titta på tändningen och förgasarens justeringar, du kan få upp vakuumet en aning med det
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...