Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har kollar lite på denna sidan: www.mustangspecs.com på lite olika årsmodeller och hästkrafter och har då speciellt kollat 302 2V och ser då:

302 cu in. 2V

-68 210HP

-69 220HP

-70 220Hp

-71 210Hp

-72 140HP ??

-73 141Hp

Jag har ju skaffat mig en 302:a från -72 och det är alltså bara 140Hp i dom original? Hur kan det komma sig att det blir midre hästar ju "nyare" motorerna blir? Det är ju rätt så stor skillnad mellan 220HP och 140HP

Kan detta verkligen stämma?

Posted

Det kom nya avgas regler till 72 och ett trick som då ford gjorde var att bland annat att ändra kaminställningen, sedan så blev det i vissa fall även sänkt kompression.

Vet inte hur det är på just 302 men på 351cl så är det bara att ställa kammen som dom var i 71:an så kom de flesta hästarna tillbaks.

Posted

Motorerna blev smoggade plus att man ändrade normen ifrån sae gross till sae net vilket mer motsvarar våra din hk så skillnad finns men inte fullt så dramatiskt som det ser ut.

Slå på mig om jag har fel.

Sven

Posted

Från 72 framåt föll effekten drastiskt. Kompressionsförfållandet föll och kamaxlarna blev snällare. Helt ointressant epok i USA-bils historien, enligt min mening. Undantag bekräftar dock regeln. 72-73 lades grunden till amerikanska bilindustrins kräftgång, vilken fortsätter än idag, några ljusglimtar till trots.

Posted

Intressant läsning, hittade en länk som förklarar skillnaden mellan de olika mätmetoderna. I stora drag så är effekten som angavs innan -72 80% av dagens mätmetod.

http://www.hardtail.com/techtips/hpexplained.html

Om jag räknat rätt så har en 302 från 70 176 HK enligt dagens sätt att räkna, vilket innebär att det endast skiljer 36 HK mellan den och en från -72 och uppåt.

Har själv en 302 i min -67 cab som är från -75, men den har vassare kam och en 4-ports förgasare vilket kanske innebär att den är lika "vass" som en från -70?

Paul

Posted

Tjaa, sen beror det också på viken effekt fabriken anger att motorn gav.

Vissa motorer som uppgavs till 425 Hp, kanske gav den effekten i bakhjulen...

T.ex. legendariska motorer på 396, 409, 426, 427 etc etc. CID. hade knappast den effekt det påstods på pappret.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...