streetsaleen August 3, 2007 Report August 3, 2007 Någon som vet om det är relativt enkelt att byta mätartavlorna ifrån Mph till Km/h eller är det ett par timmars arbete? Måste man plocka bort mkt?Bilen gick igenom besiktningen med MPH mätare. går det verkligen eller hade jag bara tur? Citera
Janne Holm CMC1740 August 3, 2007 Report August 3, 2007 Jag vet att de tagit bort kravet på detta på de "gamle mussarna"så det kanske gäller även de nya Citera
Daniel Linde August 4, 2007 Report August 4, 2007 Jag har alltid besiktat mina mussar med MPH mätare. Dock så måste man ju ha en "KMH" gradering också! Men det är det ju orginal.Jag har bytt till mätare i KMH!Det är enkelt! Ta god tid på dig bara!Så här gjorde jag:1. Ta kort på hur mätarna står! Vid avstängd tändning, med motorn igång(kall).2. Ta loss panelen! Den sitter med tre klipps. Dra försiktigt utåt!3. Skruva loss skruvarna. Ta loss mätarhuset4. Mätarhuset är anslutet via 1st kabel. Ta loss den!5. Skruva bort plasten som är över mätarhuset.6. Använd en gaffel för att plutta ut mätarna som sitter på "nålar".7. Pilla försiktigt bort orginal tavlan(en stor hel tavla) den är limmad mot botten.8. Lägg dit den nya tavlan(limma om du vill, min fastnade bra i gamla limmet).9. Sätt dit mätarna ungefär som de satt innan i vilo läge.10. Sätt i kabeln till mätarhuset. Slå på tändingen!11. Jämför hur de står i avstängt läge/motorn på nu mot för tidigare.12. Justera om det behövs(fick göra det en 10-15 gånger själv innan det blev perfekt)13. Montera tillbaka allt.14. Ut o bränn gummi!//Daniel Citera
bege August 4, 2007 Report August 4, 2007 Tack för en bra beskrivning Linde.Var får man tag på mätare som är graderat i km/h.Ett roligt litet vinterjobb.Kanske i andra roliga fäger. Citera
Pernolf cmc 558 August 4, 2007 Report August 4, 2007 Tack för en bra beskrivning Linde.Var får man tag på mätare som är graderat i km/h.Ett roligt litet vinterjobb.Kanske i andra roliga fäger.prata med kjelle på exclusive cars. Citera
Peace105 August 4, 2007 Report August 4, 2007 Någon som vet om det är relativt enkelt att byta mätartavlorna ifrån Mph till Km/h eller är det ett par timmars arbete? Måste man plocka bort mkt?Bilen gick igenom besiktningen med MPH mätare. går det verkligen eller hade jag bara tur?Tänk på att en Saleen har en annan kalibrering. I "kl 15:00 position" är det 200 MPH på en Saleen jmf 150 MPH på en vanlig Musse. Således måste mätaren kalibreras om (om du tänker använda en från en vanlig Musse). Jag vet ej hur svårt det är att kalibrera om. Det kanske någon annan kan svara på?Saleen Canada har dock en Saleen mätartavla som visar km/h men de är inte villiga att sälja den utan att man måste köpa hela konsollen DYRT...PS Din besiktningman verkar vara en skojig prick med tanke på det ena och det andra . Visst är det tvång på att hastighetsmätaren måste visa km/h, åtminstone som en delskala. Det är ju bara tacka och va glad att han släppte igen om den.Jag funderar på att bara klistra dit en km/h skala (typ genomskinlig plast med vit text) på min inför reg besikningen. Det skulle vara tillräckligt då jag frågade om detta. Citera
streetsaleen August 4, 2007 Author Report August 4, 2007 Någon som vet om det är relativt enkelt att byta mätartavlorna ifrån Mph till Km/h eller är det ett par timmars arbete? Måste man plocka bort mkt?Bilen gick igenom besiktningen med MPH mätare. går det verkligen eller hade jag bara tur?Tänk på att en Saleen har en annan kalibrering. I "kl 15:00 position" är det 200 MPH på en Saleen jmf 150 MPH på en vanlig Musse. Således måste mätaren kalibreras om (om du tänker använda en från en vanlig Musse). Jag vet ej hur svårt det är att kalibrera om. Det kanske någon annan kan svara på?Saleen Canada har dock en Saleen mätartavla som visar km/h men de är inte villiga att sälja den utan att man måste köpa hela konsollen DYRT...PS Din besiktningman verkar vara en skojig prick med tanke på det ena och det andra . Visst är det tvång på att hastighetsmätaren måste visa km/h, åtminstone som en delskala. Det är ju bara tacka och va glad att han släppte igen om den.Jag funderar på att bara klistra dit en km/h skala (typ genomskinlig plast med vit text) på min inför reg besikningen. Det skulle vara tillräckligt då jag frågade om detta.Jasså det visste jag inte att Saleen hade, nu ska jag tjata om att dom skickar hit en mätare omgående vet du nått ungefärpris på dom? ja min gick igenom med MPH mätartavlor, finns ju som sagt ingen Km/h gradering i mätartavlorna, ja han måste ha varit mutad eller väldigt väldigt god vän med han som körde bilen till besiktningen,Jag har börjat lära mig snart utantill hur fort jag ska köra i MPH motsvarande till Km/h Vart får du tag i en sån klisterlapp i km/h? gör du en sj eller beställer du en isf? mvh Björne Citera
Peace105 August 4, 2007 Report August 4, 2007 Jag gjorde en själv i Photoshop som jag sedan fick ett tryckeri att trycka på genomskinlig klistrig plast med vita siffror. Det var lite testande innan jag fick en storlek, skala som passar någorlunda.Den är dock mycket ungefärlig och eftersom glaset sitter en bit utanför så beror det lite på vem som kör (kroppslängd) hur den visar Som sagt jag är van vid mph och kommer troligtvis låta den "trilla" av efter reg besikning. Tycker du gott kan skippa det hela och bara ha kvar den du har Citera
streetsaleen August 5, 2007 Author Report August 5, 2007 Okej.. ja jag har ju ändå börjat vänja mig vid MPH så kan jag lika gärna låta det va så heheNär får du hem din bil? vill gärna se o höra den Citera
mike85 August 11, 2009 Report August 11, 2009 Bytte tavla idag.nästan lite jobbigt att köra när man är van vid den "lilla".Tycker själv att det var ett mindre helvete att få dit nålarna rätt igen.Linde: om du fick göra om de 15 gånger lyckades jag efter 150 men jag måste tacka dig för tipsen du gav.De var till stor hjälp! Citera
grufman August 11, 2009 Report August 11, 2009 Det där med nålarna... ni har inte märkt att dom åker upp i maxläge när man kopplar ihop allt igen?Jag tror det är kalibreringen, ska nog inte spela någon större roll hur dom står, så fort strömmen går på så är dom 0-ställda igen. Right? Wrong? Citera
Royen August 11, 2009 Report August 11, 2009 Jag bytte hela enheten, hade inte "my colour upgrade" från början så jag passade på att skaffa det också, tog max 10min att ta ut den gamla och koppla in den nya, funkade kanon.Däremot tog det typ 6 veckor innan jag fick den pga strul någonstans på vägen... Citera
MOS August 11, 2009 Report August 11, 2009 Det där med nålarna... ni har inte märkt att dom åker upp i maxläge när man kopplar ihop allt igen?Jag tror det är kalibreringen, ska nog inte spela någon större roll hur dom står, så fort strömmen går på så är dom 0-ställda igen. Right? Wrong?Stämmer det du säger men själva nålen kan sättas i vilket läge som helst på axeln så man får chansa och sedan hoppas att nålen hamnar vid noll-strecket när man sluter strömmen./MOS Citera
mike85 August 11, 2009 Report August 11, 2009 Det där med nålarna... ni har inte märkt att dom åker upp i maxläge när man kopplar ihop allt igen?Jag tror det är kalibreringen, ska nog inte spela någon större roll hur dom står, så fort strömmen går på så är dom 0-ställda igen. Right? Wrong?Stämmer det du säger men själva nålen kan sättas i vilket läge som helst på axeln så man får chansa och sedan hoppas att nålen hamnar vid noll-strecket när man sluter strömmen./MOSJa grufman de kalibrerar men det spelar ju fortfarande en STOR roll hur man sätter nålarna.Vilket är svårt att få rätt första gången och precis som MOS säger är det en chansning Citera
Daniel Linde August 12, 2009 Report August 12, 2009 Bytte tavla idag.nästan lite jobbigt att köra när man är van vid den "lilla".Tycker själv att det var ett mindre helvete att få dit nålarna rätt igen.Linde: om du fick göra om de 15 gånger lyckades jag efter 150 men jag måste tacka dig för tipsen du gav.De var till stor hjälp!Det var så lite så. Kul att man kan hjälpa till! Det är därför vi finns Citera
evert cmc1622 August 13, 2009 Report August 13, 2009 Hej Björn!! Hittade dessa mätartavlor till dig på Ebay.Original ser det ut som dessutom.Dom är i KMH. 80 us dollars skickar dom det till Sverige.Får nog inte det billigare tror jag.Köpte mina mätar tavlor från Steeda i Florida. Tog ungefär en timme att byta dom.Mina var original Mustang GT med vit botten.Skickar länken till dig:http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mustang- ... 06.c0.m245 Citera
streetsaleen August 13, 2009 Author Report August 13, 2009 Tack Evert, det vore nog nått att kolla upp. Förresten din kille i USA, kunde han fixa beg. framljus till mig? Citera
evert cmc1622 August 13, 2009 Report August 13, 2009 Tack Evert, det vore nog nått att kolla upp. Förresten din kille i USA, kunde han fixa beg. framljus till mig?Hittade dessa på Ebay till dig begangnade framljus.Dom skickar inte till sverige står det man kan alltid fråga dom. skickar länken till dig:http://motors.shop.ebay.com/__?_from=R4 ... stang+2005Kan höra med Gregg igen om du vill! Citera
streetsaleen August 13, 2009 Author Report August 13, 2009 ja det vore bra om du kunde göra de. mitt paypal konto strular så jag kan inte handla på ebay Citera
Lassemålare CMC 2071 August 13, 2009 Report August 13, 2009 Jag trodde att dom nya Mustangerna hade både och som min har. MVH Lasse. Citera
Peace105 August 13, 2009 Report August 13, 2009 Jag trodde att dom nya Mustangerna hade både och som min har. De har dem, men Saleen Mustanger har speciella (utbytta) mätartavlor jmf vanlig Musse, dvs Saleen har bara MPH såvida inte bilen var specad för Kanada då den har km/h.PS Evert Hur kalibrerade du om mätaren? (eftersom skalan skiljer sig jmf Saleens USA kalibrering med 200 MPH i kl 15.00 position (=322 km/h), den på Ebay har ju 240 km/h i samma position). Citera
evert cmc1622 August 13, 2009 Report August 13, 2009 Jag trodde att dom nya Mustangerna hade både och som min har. De har dem, men Saleen Mustanger har speciella (utbytta) mätartavlor jmf vanlig Musse, dvs Saleen har bara MPH såvida inte bilen var specad för Kanada då den har km/h.PS Evert Hur kalibrerade du om mätaren? (eftersom skalan skiljer sig jmf Saleens US kalibrering med 200 MPH i kl 15.00 position) Citera
Magnus Motala August 15, 2009 Report August 15, 2009 Hello!Håkan på mustang performence i linköping har mätartavlor till mustang vet inte om han har till saleen men kolla med honom Mvh Magnus Citera
PerA September 10, 2009 Report September 10, 2009 endast 500kr för mätartavlor http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mu ... m?ca=7&w=3 Citera
tusseliten September 11, 2009 Report September 11, 2009 Det var absolut inte jobbigt eller svårt att byta mätartavla för de som tänkt försöka sig på.Bifogar två stycken bilder på en engelsk förklaring som absolut inte går att missförstå.. Efter steg 6, så vänder man bara och gör samma sak fast åt andra hållet../Sebastian Citera
Recommended Posts