Jump to content

Kompressor... eller inte.....


uffeg

Recommended Posts

Enligt Bilprovningens Tekniker:

Man får BARA ha en kompressor om den inte påverkar miljö, dvs avgasrening och sånt skall lämnas som innan.

Samt: MAN KRÄVER INTYG från Ford, eller från Generalagenten.

Och eftersom generalagenten inte tar in Mustangerna själv ska man då få ett intyg från Ford i USA, och då gissar jag att man blir låst till Fords egna applikationer, dvs dom från Ford Racing.

Och det gällde dessutom att intyget var skrivet så att det svarar på dom saker som vägverket har krav på.

Dock fanns det INGA mallar, eller nån kravspec man kan be dom skriva efter....

Jävla myndigheter....

Ska kolla med Ford.... Sverige, sen USA.... om intyg alltså....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mailade Ford i USA, samtidigt som jag ringde Ford i Sverige.

I Sverige kan man inte hjälpa till med att ta fram såna intyg, man säljer ju inte USA-bilar här. Däremot hänvisade hon mig vänligt till MotorCentralen i Eskilstuna, för dom säljer ju Mustang.

Och det är där jag köpt min bil..... humor....

Sen sa hon att man ska alltid vända sig till ursprungslandet....

Visst...

Mer info kommer.....

Link to comment
Share on other sites

KUL !!

Ja, jag är mer inne på Saleen, eftersom den knappt syns tror jag man kan lura bilprovningen.....

Jo, helst skulle jag vilja ha en Saleen, men jag tänker inte skicka min databox t/r till USA för omprogrammering tex om den inte går igenom besiktningen med kompressor. Dock, någon sa att Prytz numera var Saleen "certifierad" installatör. Måste kolla med honom

Fördelen med Paxton är att du får med en Predator med tune så du kan enkelt återställa + att själva kompressorn är "enkel" att sätta dit/ta bort.

Sen får den plats i bagaget.............

Link to comment
Share on other sites

vad jag vet av killen som hjälpte mig att besiktiga min Saleen me kompressor så fick han beställa en massa intyg ifrån Tyskland, Men min bil e helt godkänd av besiktningen. så besiktningen borde inte kunna säga nått nästa gång jag ska in o besiktiga bilen (3 år), men jag får nog plocka bort framlysena o sätta dit vanliga lampor, va tydligen inte lagligt med Xenon både på hel o halv lyset. :P

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert lättare att få igenom en av ett annat företag specialbyggt exemplar, typ en Saleen. Att försöka göra en likadan själv verkar svårare... Fick svar av Ford i USA igår. Ett goddag yxskaft-svar ....

Suck... Det är bara att handla och sen hoppas att dom inte ser kompressorn......

Dear Ulf,

Thank you for contacting the Ford Motor Company Customer Relationship Center regarding the supercharger for your 2005 Ford Mustang GT.

All alterations or modifications to Ford Motor Company vehicles must be done in compliance with all applicable State and Federal statutes and regulations. The installation or use of any non-Ford product will not necessarily void the New Vehicle Limited Warranty. However, if the non-Ford product fails or causes a Ford part to fail, the cost of the repair and any related damage are not covered by warranty. The vehicle owner would need to look to the manufacturer or installer of the non-Ford product for repairs. Therefore, Ford Motor Company does not recommend modifications to your vehicle.

Outlined below are the weblinks that may interest you:

http://www.fordracingparts.com/supercha ... argers.asp

http://www.fordracingparts.com/announcements/news47.asp

If you have any other inquiries, please feel free to contact us and we will be happy to address them for you.

Sincerely,

Haydiliza

Customer Relationship Center

Ford Motor Company

For online support visit us at: www.customersaskford.com which contains answers to frequently asked questions and links to other key product and service information.

Link to comment
Share on other sites

vad jag vet av killen som hjälpte mig att besiktiga min Saleen me kompressor så fick han beställa en massa intyg ifrån Tyskland, Men min bil e helt godkänd av besiktningen. så besiktningen borde inte kunna säga nått nästa gång jag ska in o besiktiga bilen (3 år), men jag får nog plocka bort framlysena o sätta dit vanliga lampor, va tydligen inte lagligt med Xenon både på hel o halv lyset. :P

Finns det nån möjlighet att du tar reda på vilka intyg han var tvungen att ha, och var han fick tag i dom, samt vad det kostade?

Link to comment
Share on other sites

vad jag vet av killen som hjälpte mig att besiktiga min Saleen me kompressor så fick han beställa en massa intyg ifrån Tyskland, Men min bil e helt godkänd av besiktningen. så besiktningen borde inte kunna säga nått nästa gång jag ska in o besiktiga bilen (3 år), men jag får nog plocka bort framlysena o sätta dit vanliga lampor, va tydligen inte lagligt med Xenon både på hel o halv lyset. :P

Finns det nån möjlighet att du tar reda på vilka intyg han var tvungen att ha, och var han fick tag i dom, samt vad det kostade?

SaleenS281, hur många hästar står det att du har i regbeviset ? Är det med eller utan Intercooler ? Eftersom jag har automat så kommer jag ha en utan IC.

Link to comment
Share on other sites

vad jag vet av killen som hjälpte mig att besiktiga min Saleen me kompressor så fick han beställa en massa intyg ifrån Tyskland, Men min bil e helt godkänd av besiktningen. så besiktningen borde inte kunna säga nått nästa gång jag ska in o besiktiga bilen (3 år), men jag får nog plocka bort framlysena o sätta dit vanliga lampor, va tydligen inte lagligt med Xenon både på hel o halv lyset. :P

Finns det nån möjlighet att du tar reda på vilka intyg han var tvungen att ha, och var han fick tag i dom, samt vad det kostade?

SaleenS281, hur många hästar står det att du har i regbeviset ? Är det med eller utan Intercooler ? Eftersom jag har automat så kommer jag ha en utan IC.

jag vet inte säkert kan kolla upp det snarast :D Men enligt saleen ska det ge ca 450 hk, jag har IC till min kompressor. det borde väl följa med om man köper en Saleen kompressor tror jag, ej helt säker :P Jasså varför ska du ha en utan IC, för lite utrymme? :shock:

/// Björn

Link to comment
Share on other sites

Att man väljer en kompressor som inte laddar mer än ca 100 hk, är för att automatlådan inte gillar effektuttag i den högre kategorin....

Går säkert att bygga om lådan iofs. Men till vilken kostnad då?

Link to comment
Share on other sites

men det går la att sätta i en manuell växellåda, fast det kostar ju pengar det med, ja det är inte billigt att hålla på o trimma :shock:

Byta låda bilr ju inte direkt billigt och nått som görs i en handndvändning

Då är det betydligt billigare att köpa färdigtrimmad bil kompressor manuell låda från början.

Link to comment
Share on other sites

Det finns nuförtiden färdiga "kit" för att förstärka automatlådan. Motorn pallar ca 450 bakhjulshästar (runt 480-500 vid veven) och det krävs inte särskilt mycket för att fixa automatlådan.

Själv så tittar man på turbokit till 06:an, bättre förbrukning, lägre laddtryck, fler hästar, uppgraderingsbar i oändlighet osv. Nu har dom flesta kitten funnits ute ett tag och dom har fått ordning på passform och barnsjukdomar. Motorn kommer hålla längre då man kan köra på lägsta laddtryck till vardags, och på helg och vid race så kan man via en knapptryckning få ut sisådär 100+ hästar till.

Men manligast vore att köra ett stroker kit till en 302:a, kammar, toppar, insug och mappning och få över 400 sugishästar på bakhjulen!

Link to comment
Share on other sites

men det går la att sätta i en manuell växellåda, fast det kostar ju pengar det med, ja det är inte billigt att hålla på o trimma :shock:

Precis som Uffe sa, automatlådan blir inte överlycklig över alla nya hästkompisar. Men det finns ett stort antal i USA som kör med IC också så egentligen är det nog bara en tidsfråga, om det ska gå sönder om 2 eller 4 år :shock:

Frågan är ju om inte det inte blir billigare och enklare och köpa en shelby gt500 istället :?:

Link to comment
Share on other sites

men det går la att sätta i en manuell växellåda, fast det kostar ju pengar det med, ja det är inte billigt att hålla på o trimma :shock:

Precis som Uffe sa, automatlådan blir inte överlycklig över alla nya hästkompisar. Men det finns ett stort antal i USA som kör med IC också så egentligen är det nog bara en tidsfråga, om det ska gå sönder om 2 eller 4 år :shock:

Frågan är ju om inte det inte blir billigare och enklare och köpa en shelby gt500 istället :?:

Billigare lär det ju inte bli men bra mycket häftigare :)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstår är Turbo-kit'en dyrare än kompressor?

Eller har jag fel?

Finns kompletta kit med coatade rör, IC, spridare, turbos, Xcal2, boost controller, WG och alla bultar och skruvar från 4500USD.

Enligt hemsidan ska det bara ta 7-9 timmar att installera :lol: men det kan man ju ta med en nypa salt ;)

Link to comment
Share on other sites

OFan :D

Enligt bil firman som sålde bilen till mig ska min bil va strokad till 5,2 L Men det tror jag inte på. Jag skulle kunna tänka mig annars att sätta i en anna pulley till min kompressor o andra spridare, men problemet är att jag inte vet om det redan sitter ett sånt kit på den :) Annars får de kanske bli Lustgas ;)

Det kommer ju en ny version som heter Ford Mustang Saleen S302 nästa år. me en 302 cui 400 hk sugmotor, o sen så sätter Saleen dit en Saleen kompressor så bilen pumpar ut 600 pollar :twisted: o dom kommer bara tillverkas i 200 ex. :shock: Men fy fan vilket monster det måste va

Link to comment
Share on other sites

men det går la att sätta i en manuell växellåda, fast det kostar ju pengar det med, ja det är inte billigt att hålla på o trimma :shock:

Precis som Uffe sa, automatlådan blir inte överlycklig över alla nya hästkompisar. Men det finns ett stort antal i USA som kör med IC också så egentligen är det nog bara en tidsfråga, om det ska gå sönder om 2 eller 4 år :shock:

Frågan är ju om inte det inte blir billigare och enklare och köpa en shelby gt500 istället :?:

Billigare lär det ju inte bli men bra mycket häftigare :)

Nja, kanske inte billigare men inte långt ifrån. Det häftigase vore ju att plocka ut mer effekt, 500hk, men ändå se ut som en vanlig musse.

GT500 börjar dyka upp beggade från 53000$ (jessus, beggat för 10000$ över listpris) och 2008:a får man en ny gt500 för 45000$ dvs listpris ! Varför tror jag det ? Det kommer Boss, Camaro och Challenger, dvs det finn andra balla retro bilar att spendera sina surt förvärvade slantar på.

Fast det är klart, en GT500 måste sänkas, annat avgas, andra fälgar osv så det drar iväg där också. trots 507 hästar så vet man att det går att få ut mer effekt. Aldrig blir man nöjd :evil:

Link to comment
Share on other sites

Om det gick att köpa en musse gt 500 för 45.000 pengar i USA och sen få hem den med bara frakt, tull, moms. Ca, 420.000 svenska pengar....

Men, nehej, det ska läggas på pengar för ditten och datten, så vips kostar biljäveln nästan 700 i Svedala.... sjukt.....

AJ, har du inte funderat på att lämna din i inbyte på en GT500?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...