Jump to content

Plötsligt fel på motorn!


ht67 cmc 1502

Recommended Posts

Hej!

Hade Mussen till stan en dag och precis när jag svänger av motorvägen på väg hem så börjar den helt plötsligt gå på 4-5 cylindrar.

Det är jämt att den går på tomgång utan att stanna. När jag sedan "haltade" sista kilometern hem så går den helt plötsligt,

växelvis, perfekt i någon sekund för att sedan gå tillbaka och gå ojämt.

Körde en sväng runt kvarteret idag på 1:ans växel och fenomenet är kvar. Vid jämt gaspådrag drar den på fint i nån bråkdels

sekund och sen går den dåligt och så håller det på.

1. Det verkar vara gnista på stiften. Har kollat i fördelaren på tomgång och det skickar gnistor till alla stift.

Tog bort tändkabeln på bla. 5:ans cylinder och det händer inget.

2. Det sprutar soppa ur båda munstyckena på primärsidan när jag gasar på.

Någon som har nån idé på vad som kan ha hänt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Accel Blueprint fördelare. Det går inte att se nåt direkt fel på den, det sitter bla. ett kretskort under rotorn.

Men det är alltså tändsystemet som är mest misstänkt för felet när den växlar mellan att gå bra och dåligt?

Hmm...att bifoga små bilder på fördelaren går inte just nu, forumet verkar inte vilja ta emot dem så jag får försöka med det senare.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet fiffigt hjälpmedel. För ca 50:- på Biltena, en tändstiftprovare. Sätts mellan fördelaren och kabeln. Stiftet får gnista och man SER en lampa blinka vid varje tändning! Bra att kolla med när man undrar om gnista finns. :--

Link to comment
Share on other sites

@ht67

Jag är inte jättepåläst på dig men hade inte du köpt en helt ny nyckelfärdig motor på bortåt 400 hästar för ett par år sedan?

Du ville ev. byta utväxling bak för att bättre ta del av effekten?

Du hade problem med att motorns hydrauliska lyftare var felställda, ev brända ventiler osv. Sedan försvann du ett tag? (härifrån) :)

Kan du uppdatera oss på din historia lite?

Jag tycker annars att en sån där mojäng från Biltema är bra att testa gnistan på de olika stiften med. Jag har en sådan själv.

Vi får hoppas på 8 cylindar och några fina dagar till i höst :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Ove!

Kul att inte alla har glömt bort mig! ;) Lite historia...

Under sista 2 åren har det hänt mig en hel del. Jag fick en dotter i dec -05, köpte ett hus (med 2 garage i källarplan)

i oktober förra året så det har det varit minst sagt svårt att få vare sig tid eller pengar att bli över till Mussen.

(När man blir husägare så måste man lära sig minst ett par yrken till om man ska få det att gå ihop, samtidigt som man

jobbar heltid...tex. vvs, snickare, larminstallatör och pelletseldning är lite av vad som tagit tid att lära sig. :shock: )

Naturligtvis håller jag på och uppgraderar mina efterlängtade men ack så tomma garage med verktyg, kompressor, MIG-svets mm.

Jag hade väl inte direkt nån tur med den nya motorn men det ordnade sig till slut, jag fick ordning på ventillyftarna och vakumet,

sen var jag till Andrew (som jag nu bara bor ett par km ifrån) som efter en del justeringar fick bättre snurr på motorn.

Sommaren -05 blev det en 9" Currie bakaxel till slut. 3.89:1.

I samma veva passade jag på att lämna in FMX:en och fick den renoverad med shiftkit mm.

Nu i somras stod jag inte ut längre utan besiktigade den med blankt papper för att få åka lite igen. Så på 3:e åkturen så händer detta... :?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mitt problem men så länge jag står still och kör motorn på tomgång så gå den dåligt.

Det är först när jag kör som den får för sig att gå bra i bråkdelar av sekunder...till och från...

Allt på motorn är ju mer eller mindre nytt. Jag har rdan bytt ut både tändkablar, tändspole och stift så den har inte gått långt på dem.

Jag hade hoppats att det skulle vara ett simpelt fel men det verkar som om byte av fördelare står på tur vilket jag

tyvärr inte kan unna mig i dessa knapra tider, så det blir väl att ställa ner Mussen ett par år till tills man har skapat

sig lite bättre förutsättningar för seriöst skruvande igen...

Att det går gnistor till alla stiften råder det inga tveksamheter om då jag har lyft på alla tändhattarna i fördelaren på tomgång.

Men om gnistorna utlöses i rätt tid är nog mer tveksamt. Ska köpa den där biltema grejen får vi se vad det ger.

Jag kan bara konstatera att när jag lyfter av en del tändhattar på tomgång händer absolut ingenting. Likaså om jag tar bort

vakumslangen från fördelaren så är resultatet obetydligt.

Alla ideér och tips för att lösa problemet emottages tacksamt! :)

Link to comment
Share on other sites

Glöm vakumklockan på fördelaren för tillfället. Den står inte för misständningen på de olika cylindrarna. Tar du bort en tändhatt och det inte händer något så har du inte tillräcklig gnista på den cylindern.

Där får du börja. Kolla ordentligt i fördelarlocket och på fördelararmen med bra belysning. Är de helt OK?

Tycker det verkar otroligt med förgasarfel med dina symptom men kanske?

Försök låna en annan fördelare. Har du köpt hus så äter det pengar, jag vet.

Jobba på och tala om för oss hur det går.

Link to comment
Share on other sites

er tennpluggene -på den siden du mener det er noe galt - sotete / oljete - åpning på pluggen OK ? ta noe mindre åpning ?

Kan ellers si ett problem som lurte meg lenge var noenlunde lik din "tennings fusk" som viste seg og være kondensatoren ( som ikke var mange ukene ) og jordings ledningen som festes til feste skruen stiftene var brent av . (351-2v 73)

Link to comment
Share on other sites

Ja, med ny motor och strul så kan man tycka att förbannad borde jag kunna vara med all rätt. :evil:

Nu har jag felsökt mer. Det här har jag kommit fram till:

1. Det går gnista till alla stift.

2. Den går på 4 cylindrar. På cylinder 2, 3, 5, och 8 händer inget när tändkabeln tas bort.

3. Köpte en ny standard tändspole på Biltema. Det blev nästan ännu värre med den. Alltså inget fel på tändspolen.

De undre kanalerna i RPM insuget råkar ju gå till just 2,3,5,8... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ta av ventilkåporna och dra runt motorn för hand medan du samtidigt tittar efter hur vipporna rör på sej. Om det är mekaniskt fel hittar du det nog.

Om det definitivt kommer gnista till alla cyl. så är det väl förgasaren eller mekaniken då. Kompressionsprov på alla cylindrar kanske berättar mer? Är 2,3,5,8 tändstiften helt torra eller finns det sot?

Link to comment
Share on other sites

De undre kanalerna i RPM insuget råkar ju gå till just 2,3,5,8... :shock:

Ena porten av de två primärportarna på förgasaren jobbar ju där .... på tomgång och lågfart.

Du säger att den går bra vid fulltramp?

Jag tor du hittar felet... :)

Link to comment
Share on other sites

Nu strular det ordentligt. Vi plockade bort förgasaren och gjorde rent den, sen när jag backar ut

(tycks den gå lite bättre) så tvärdör den på uppfarten och efter det är det omöjligt att få igång den.

Det finns inte tillstymmelse till gnista på stiften längre och tändspolen är fortfarande hel. Efter en massa mätningar

hit och dit så kommer jag inte till fram till någon annan slutsats än att fördelaren har lagt av.

Jag måste fixa en ny fördelare och det kommer ta ett tag. Sen får jag återkomma med status och om det tom. löser problemet.

Någon som har tips på model / märke på fördelare? Erfarenheter?

Hade ev. tänkt mig en "MSD Pro-Billet Ready-to-Run" eller "Street Pro-Billet, with Vacuum Advance" fördelare

men ska man ha med vakum eller inte?

Link to comment
Share on other sites

ikke for og strø salt i åpent sår - men er det ikke slik at når du vrir på nøkkelen går det 12v direkte til coil fra "innslaget" men i det du slipper nøkkelen fra "start " til drift går strømen via en motstands ledning og coilen får da 8-9 v . Og for og spørre målte du på begge måtene ??

Har du prøvd og koble 12v direkte med egen ledning på coilen ?

bryter stiftene strømen ?

Begynner sterkt og ligne på de feilene jeg hadde på min - se det jeg skreiv tidligere .

Link to comment
Share on other sites

Som Bige skrev, kolla att du har ca 8 V på in till tändspolen då tändningen är på (= driftläge). I startläge får du 12 V på andra ingången från startrelät ( lite turbo i startögonblicket). Om osäker, lägg 12 V direkt till spolen från batteriet. Kontrollmojängen från Biltema visar indikation om gnista eller ej då startmotorn går, även om motorn inte startar. :--

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har omkring 8V (kommer inte ihåg exakt) på tändspolen så det är nog ok. Biltema tändprovaren gick sönder igår

så den höll för ca. 2 tester vilket blir 14,95 kr/test :lol:

Jag får försöka hitta nån som kan låna ut en fördelare. Hur är det annars med boxar som man kopplar till fördelarna som tex. MSD 6AL osv.

Är de värda pengarna?

Link to comment
Share on other sites

Jo, köp verktyg från biltema. :twisted:

Vad är värt pengarna? En MSD AL box är väl okej om allt annat är i skick.

Kör själv i Mussen med en sådan + optisk läsare i fördelaren, kör med standard brytarlöst i MoPars. Kan inte märka nån skillnad dock.

I teorin är väl en multispark bättre, åtminstone på låga varv, men jag har ingen egentlig åsikt om detta. Flere faktorer spelar in.

Försök sortera fram var felet ligger, innan du börjar köpa en hel massa nytt.

Lägg stiften en i taget med gängdelen mot blocket och dra runt, så ser du om det hoppar en kraftig blå gnista och om alla 8 st är lika starka.

En dum fråga: Du har väl tändkablarna i bra skick, rätt tändföljd samt rotor och fördelarlock helt? Du har väl kollat att det kommer bensin till båda primärventurin, inte bara via axpumpmunstyckena?

Link to comment
Share on other sites

Alltid surt när det bråkar. Jag vet hur det är... :?

En liten fundering;

Hur ser oljan ut? Inga glänsande spån? Varför undrar jag detta? Jo...

Om du har ett drev på fördelaren som inte passar ihop med kammen så kan de käka upp varandra. Dra upp fördelaren och spana på hur drevet ser ut. Nolla motorn först så du vet hur den skall sitta vid återmontering...

Link to comment
Share on other sites

Som någon tidigare sa i ett inlägg kolla kompet på motorn så att inte kammen blivit kass beroende på felaktig inkörning eller taskig kvalite på kammen inte helt ovanligt att den slits ner fort vid dessa två fall

Sedan MR Turbo blev jag nyfiken på vad du råkat ut för

kan nog inte vara felet här då om jag fattat det hela rätt att den går hyfsat på 4 cylindrar eller tänker jag galet ;)

Link to comment
Share on other sites

Sedan MR Turbo blev jag nyfiken på vad du råkat ut för

kan nog inte vara felet här då om jag fattat det hela rätt att den går hyfsat på 4 cylindrar eller tänker jag galet ;)

Inget jag själv råkat ut för.

Men nu gick den inte alls väl? Eller har jag tappat bort mig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...