ht67 cmc 1502 September 16, 2007 Author Report September 16, 2007 Det har tagit lite lång tid att svara pga. att jag är på resande fot. Just nu har jag ingen gnista alls.Under hela tiden har den alltid gått på 4 cylindrar. I bråkdelar av sekunder så går den på 8 cylindrar vid ett jämt gaspådrag, detta gör att motorn under körning går väldigt ryckigt och oberäkneligt.Men för at sammanfatta det hela så var det i söndags kväll efter att vi hade haft isär förgasaren som den startade på 4 cylindrar fast jag tyckte den gick lite bättre men det har jag inga belägg för då jag inte kom längre än att jag fick den ur garaget och sen dog den pga. gnistan försvann på ALLA stift.Tidigare har jag haft gnista på alla stift. Nu har jag ingen gnista alls men jag har en fungerande tändspole. Jag ska kolla kompet men mycket pekar på fördelaren just nu därför att tändspolen ger gnistor vid jord-pulseroch den tycks inte få några från fördelaren.Kamaxeln är en Comp Cams Magnum 270H (1800-5800 RPM). Jag själv kan inte bedömma om denna kam är av dålig kvalité men det kommer väl kompet kanske att svara på. Citera
MrTurbo_1645 September 16, 2007 Report September 16, 2007 Det har tagit lite lång tid att svara pga. att jag är på resande fot. Just nu har jag ingen gnista alls.Under hela tiden har den alltid gått på 4 cylindrar. I bråkdelar av sekunder så går den på 8 cylindrar vid ett jämt gaspådrag, detta gör att motorn under körning går väldigt ryckigt och oberäkneligt.Men för at sammanfatta det hela så var det i söndags kväll efter att vi hade haft isär förgasaren som den startade på 4 cylindrar fast jag tyckte den gick lite bättre men det har jag inga belägg för då jag inte kom längre än att jag fick den ur garaget och sen dog den pga. gnistan försvann på ALLA stift.Tidigare har jag haft gnista på alla stift. Nu har jag ingen gnista alls men jag har en fungerande tändspole. Jag ska kolla kompet men mycket pekar på fördelaren just nu därför att tändspolen ger gnistor vid jord-pulseroch den tycks inte få några från fördelaren.Kamaxeln är en Comp Cams Magnum 270H (1800-5800 RPM). Jag själv kan inte bedömma om denna kam är av dålig kvalité men det kommer väl kompet kanske att svara på.Tappat gnistan ja, i dubbel bemärkelse. Känner igen det där...Har du haft upp fördelaren å kikat på drevet? Citera
ThomasFB September 16, 2007 Report September 16, 2007 Kamaxeln är en Comp Cams Magnum 270H (1800-5800 RPM). Jag själv kan inte bedömma om denna kam är av dålig kvalité men det kommer väl kompet kanske att svara på. Det är väl inte alltid dålig kvalité på godset, utan på inkörningen av kammen. Titta om det är samma lyft på alla ventiler, låna / hyr en mätklocka med stativ om du inte har en egen. Bara att plocka av kåporna och dra runt motorn. Ingen gnista, då felsöker man väl tändningen. Obducerar fördelaren t.ex. Hittar man inget där, mäter man strömkretsen från batteri o. framåt till tändstiftet via strömlås. motstånd osv. Citera
Gtttggg September 16, 2007 Report September 16, 2007 Har du kollat samtliga ledningar till och från tändspole? Speciellt kabeln till fördelaren? Det kan vara jordfel nånstans eller vanligt glapp i nåt kablage. Eftersom du inte vet orsaken till bilen inte går som den ska eller rättare sagt inte går alls, får man inte utesluta nåt men jag hoppas du hittar felet och det är ett enkelt fel.Inte kul när sånt här händer. Känner igen det där. Citera
ht67 cmc 1502 August 1, 2008 Author Report August 1, 2008 Nu äntligen har jag köpt en ny fördelare (MSD 8354) och den startade fint på första försöket! Det var alltså Accelfördelaren som var orsaken till den sporadiskt ojämna gången.Vilken skillnad på storlek på de 2 fördelarna. Men jag hann inte köra mer än att jag kunde konstatera att tändningen måste justeras bättre.I MSD fördelaren sitter det tydligen en blå ring som gör att man kan få, som jag förstått det, max 21 gr. förtändning. Säkert feltolkat av mig. Behöver man byta den mot den röda mindre ringen som medger max. 28 gr? Citera
Bullen-68Ht August 2, 2008 Report August 2, 2008 Kör med Pn8584( Borde vara samma förutsätningar.)Kör med två blå fjädrar för att följa camkurvan. Tändförställningen.Silver ringen ger 25°max utslag.Detta ger 12° grundförställning + 25° utväxling ger 37° förtändning vid ca 3700 varv.Tänkte så du inte sätter i röd ring och kör med 15° grundinställning och får 43° max förställning knackningar?? Citera
ht67 cmc 1502 August 2, 2008 Author Report August 2, 2008 Ok! Vad bra att du förklarade det för jag var osäker på funktionen av fjädrar och ringar. Ska ut och testköra mera under söndagen så får man hoppas att den går såpass bra att man kan ställa på den igen och få åka lite innan sommaren är slut. Citera
tokersimon September 14, 2008 Report September 14, 2008 Hej har exakt samma proplem med min mustang ht67. Felet kom helt plötsligt och motorn går ryckigt har bytt o provat nästan allt tändkablar, stift fördelarlock rotor tändspole justerat tändningen mmrycker man tändkablarna en för sig på cylinderaden (förarsidan) dör motor, rycker man tändkablarna på andra cylinderraden (passagerarsidan) märks ingen skildnad stiften är alla torra.289 men brytarlöst system.jag har varit inne på förgasaren men det kanske är fördelaren som gett upptacksam för tips mvh simonmustang ht67 cmc 2027 Citera
ht67 cmc 1502 September 15, 2008 Author Report September 15, 2008 Ja nu går min Musse mycket bättre, det kvarstår iofs. finjustering för den drar inte rent vid kraftiga gaspådrag. Igår åkte jag lite längre för första gången på ett år, ca. 2 mil. Vilken musik för kräsna öron. Har också bytt kablar, stift mm. men det hjälpte ju inte...Med facit i hand så var det alltså fördelarens kretskort som hade gått sönder i de brytarlösa funktionerna. Citera
Tobias CMC1505 September 15, 2008 Report September 15, 2008 Hade samma problem som dig för ett tag sedan. Bytte allt men blev inge bättre.. men då såg jag att den lilla gummipluggen som sitter på vacumgrejen (ja jag är fortfarande grön på området) på insuget hade försvunnit så den drog tjyvluft å gick kattskit. Dit med en ny å nu går den som en klocka igen!Men nu har ju du facit i handen så dethär var helt onödigt, egentligen. Citera
bjope45 September 15, 2008 Report September 15, 2008 Hej Simon,Jag hade samma problem som du tidigare i somras.Provade "allt", bytte tom bränslepumpen. Kollade med tändningslampa och se.....ingen gnista på några cylindrar. (bla ettan där lampan skall sitta)Jag har Ignitor så jag skruvade bort den lilla svarta lådan i fördelaren.Torkade av och konstaterade.....inget. Går ju inte att se så mycket på utsidan. Skruvade tillbaka lådan....och "by magic" gick allt ok igen.Min teori;Låddjäv....hade nog kommit ur läge på något sätt.Så löste sig problemet för mig iallafall../Björn Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.