68-ht October 14, 2003 Report October 14, 2003 Hejsan har en fråga ang. 289 motor resp. 302 motorn:går det att sätta i vev och stakar från en 302:a i en 289:a?det är väll igentligen samma block. inte exakt men 302 bygger väll igrund och botten på en 289:a.samt är det nån som vet vad ett 2 bultat 289 block pallar för effekt?tack.. micke Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 15, 2003 Report October 15, 2003 Hej.Du bör inte korsa en vevaxel från en 289a med stakar frånen 302a ej heller tvärt om.Det som är den stösta skilnaden mellan en 302a och en 289aär vevaxel som har olika slag och vevstakar som då är kortarerespektive längre.Vad är det som du tänker göra om det är lättare trim så hållerdessa två motortyper för mycke mer hästar änn standard. :wink: Citera
68-ht October 15, 2003 Author Report October 15, 2003 hej igen! det jag menade var att ta komplett vevaxel och stakar från en 302 och hänga in i ett 289 block.hade tänkt en dubbel turbomatad 289 med insprutning men vad jag kan hitta så finns det bara eftermarknads smidd vev till 302 därför undrar jag om det går!tack på förhand!!micke Citera
Gäst October 15, 2003 Report October 15, 2003 Inga problem men jag skulle aldrig bränna stålar på ett gammalt 289 block om du ändå ska investera i en smidd vevMaskinen blir inte starkare än den svagaste länken så det är min personliga åsikt att det är bortkastade pengar"Most bang for the buck" är att direkt beställa ett M-6009-B347 SVO short block från Ford MotorsportDu får då ett kraftigare block,stakar och vev för en billig penning.Dessutom balanserat som är extremt viktigt om du ska köra hövarvig turbomatning En smidd vev är lite överkurs om du ska köra enbart turbo/insprutningDet är mer viktigt när du kommer in på lustgas och en bit över 5-600Hk Citera
fast66 October 17, 2003 Report October 17, 2003 IMHO...du kan inte sätta i 302grejer i vilket 289 block som helst, utan bör ha ett med gjutnummer C8OE. Detta pga att 289 och 302 delade block from den gjutningen (1968). Tidigare var "rena" 289or där en 302 vev riskerar att tangera cylinderns nedersta del. Citera
68-ht October 17, 2003 Author Report October 17, 2003 Tack för alla svar!blir nog att vässa så mycket det går o strunta i smidd vev!men turbo blir det!! mvh micke Citera
Gäst October 18, 2003 Report October 18, 2003 Det är rätt! Kör hårt bara!Maskinellt är 289/302 det billigaste du kan jobba med från Ford. Citera
snock October 27, 2003 Report October 27, 2003 Har läst att blocket på 289:an är lite klenare än på 302:an och därför mindre lämpligt att utgå från vid strokning och liknande. Borde väl även gälla turbo i så fall. Eller?Jonas Citera
jalle January 5, 2004 Report January 5, 2004 Det är ingen risk att det blir frigångsproblem med en 302 vev i ett 289 block, problem uppstår först när du strokar mer.Vad gäller skillnad i hållbarhet mellan 289 och 302 block så är båda bättre än de nyare 302/5.0 blocken.Lägg inte pengar på en smidd vev eller H-profil stakar så länge du har ett orginal block, blocket är den klena länken.Kolla min kompis bil:http://home8.swipnet.se/~w-86996/webbsida/index.html289, Turbo ca 700hp, Första versionen byggdes 1986.Orginal block, 3:a blocket på 15år (både 289 och 302 har använts).Orginal 289 veven sprack efter 15år troligtvis pga obalans.Polerade orginal 302 stakar funkar efter 15år, en blev skadad när veven sprack.Kombinationen 289 vev och 302 stakar är för att få ner kompressionen, det var ont om lågkomp kolvar -86.Själv håller jag på med en egen turbo motor, med en STOR turbo.Lycka till!Mvh Jalle Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.