Jump to content

Recommended Posts

Hejsan har en fråga ang. 289 motor resp. 302 motorn:

går det att sätta i vev och stakar från en 302:a i en 289:a?

det är väll igentligen samma block. inte exakt men 302 bygger väll igrund och botten på en 289:a.

samt är det nån som vet vad ett 2 bultat 289 block pallar för effekt?

tack.. micke

Hej.

Du bör inte korsa en vevaxel från en 289a med stakar från

en 302a ej heller tvärt om.

Det som är den stösta skilnaden mellan en 302a och en 289a

är vevaxel som har olika slag och vevstakar som då är kortare

respektive längre.

Vad är det som du tänker göra :?: om det är lättare trim så håller

dessa två motortyper för mycke mer hästar änn standard. :wink:

hej igen!

det jag menade var att ta komplett vevaxel och stakar från en 302 och hänga in i ett 289 block.

hade tänkt en dubbel turbomatad 289 med insprutning :twisted:

men vad jag kan hitta så finns det bara eftermarknads smidd vev till 302 :cry:

därför undrar jag om det går!

tack på förhand!!

micke

Inga problem men jag skulle aldrig bränna stålar på ett gammalt 289 block om du ändå ska investera i en smidd vev

Maskinen blir inte starkare än den svagaste länken så det är min personliga åsikt att det är bortkastade pengar

"Most bang for the buck" är att direkt beställa ett M-6009-B347 SVO short block från Ford Motorsport

Du får då ett kraftigare block,stakar och vev för en billig penning.

Dessutom balanserat som är extremt viktigt om du ska köra hövarvig turbomatning

6009-B347.jpg

En smidd vev är lite överkurs om du ska köra enbart turbo/insprutning

Det är mer viktigt när du kommer in på lustgas och en bit över 5-600Hk

IMHO...du kan inte sätta i 302grejer i vilket 289 block som helst, utan bör ha ett med gjutnummer C8OE. Detta pga att 289 och 302 delade block from den gjutningen (1968). Tidigare var "rena" 289or där en 302 vev riskerar att tangera cylinderns nedersta del.

Det är rätt! ;)

Kör hårt bara!

Maskinellt är 289/302 det billigaste du kan jobba med från Ford.

  • 2 weeks later...

Har läst att blocket på 289:an är lite klenare än på 302:an och därför mindre lämpligt att utgå från vid strokning och liknande. Borde väl även gälla turbo i så fall. Eller?

Jonas

  • 2 months later...

Det är ingen risk att det blir frigångsproblem med en 302 vev i ett 289 block, problem uppstår först när du strokar mer.

Vad gäller skillnad i hållbarhet mellan 289 och 302 block så är båda bättre än de nyare 302/5.0 blocken.

Lägg inte pengar på en smidd vev eller H-profil stakar så länge du har ett orginal block, blocket är den klena länken.

Kolla min kompis bil:

http://home8.swipnet.se/~w-86996/webbsida/index.html

289, Turbo ca 700hp, Första versionen byggdes 1986.

Orginal block, 3:a blocket på 15år (både 289 och 302 har använts).

Orginal 289 veven sprack efter 15år troligtvis pga obalans.

Polerade orginal 302 stakar funkar efter 15år, en blev skadad när veven sprack.

Kombinationen 289 vev och 302 stakar är för att få ner kompressionen, det var ont om lågkomp kolvar -86.

Själv håller jag på med en egen turbo motor, med en STOR turbo.

Lycka till!

Mvh Jalle

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...