September 19, 200717 yr comment_43770 Har en 289:a som det är problem med gasbildning i kylvattnet som jag misstänker kommer ifrån dålig vattencirkulation.Har på varm motor med en IR-mätare uppmätt följande temp.värden vid insuget på de ingjutna cylindersiffrorna:Cyl.1: 108 grader. Cyl.2: 103 grader. Cyl.3: 93 grader.Cyl.4: 91 grader. Cyl.5: 84 grader. Cyl.6: 88 grader. Cyl.7: 87 grader. Cyl.8: 86 grader.Som synes verkar ena insugshalvan vara varmare än den andra.Är detta normalt?Vad kan skillnaden bero på?Någon som haft liknande fenomen?
September 19, 200717 yr comment_43778 Högst temperaturer på 1:an och 2:an, skulle topplockspackningen kunna vara kass mellan dessa cylindrar?
September 20, 200717 yr Author comment_43785 Tack för tipset, men jag har just bytt topplockspackning. Tyvärr vet jag inte vilka temp.värden det var innan bytet,
September 20, 200717 yr comment_43788 Har en 289:a som det är problem med gasbildning i kylvattnet som jag misstänker kommer ifrån dålig vattencirkulation.Har på varm motor med en IR-mätare uppmätt följande temp.värden vid insuget på de ingjutna cylindersiffrorna:Cyl.1: 108 grader. Cyl.2: 103 grader. Cyl.3: 93 grader.Cyl.4: 91 grader. Cyl.5: 84 grader. Cyl.6: 88 grader. Cyl.7: 87 grader. Cyl.8: 86 grader.Som synes verkar ena insugshalvan vara varmare än den andra.Är detta normalt?Vad kan skillnaden bero på?Någon som haft liknande fenomen?Fullt normalt med dylika variationer. Mät tempen hellre vid termostatens utlopp och ingången till vattenpumpen. Leta reda på ett schema för vattencirkulationen så märker du var motorn borde vara hetast. Om kylarkorken är hel, så kokar det inte vid 108 grader. Du har ju 84 vid cyl nr. 5. Det skadar dock inte med rengjorda kanaler och en bra o. effektiv vattenpump. Kan vara spricka i godset, men om du tar av toppen borde det gå att se om packningen läcker mellan cylindrarna. Planade du lockena innan nya packningar? Kan också vara deckytan som behöver planas. Du kan också testa om du har avgaser i kylvätskan, då vet du att det är läckage nånstans.
September 20, 200717 yr Author comment_43794 Hej,Har i samband med packningsbytet bytt till en ny vattenpump i gjutjärn.Efter topplockspackningsbytet gjordes en vacuumsättning på motorn utan anm.Försökte innan packningsbytet testa om det var avgaser i kylaren men det var vanskligt eftersom indikatorn också reagerade på glykolen som om det var avgaser.Har satt på ett nytt kylarlock för 16psi, där läcker inget ut, bara genom skvallerslangen.
September 20, 200717 yr comment_43804 Försökte innan packningsbytet testa om det var avgaser i kylaren men det var vanskligt eftersom indikatorn också reagerade på glykolen som om det var avgaser. Oj då! Hur kommer det sej? Det bör det väl inte göra...
September 20, 200717 yr Author comment_43809 Att avgasdetektorn reagerar på glycol på samma sätt som för avgaser låter ju vansinnigt och (Ford)verkstaden som gjorde testen sa att dom alltid har stora problem att avgöra vad det är som ger utslag, kylarvatten eller avgaser.
September 20, 200717 yr comment_43810 Det där låter konstigt Alla har ju glykol i kylarvattnet .. Jag gjorde en sådan mätning hos kylarjonson i Mölndal på min kadett en gång i tiden. Testet visade på avgaser. Inte fan klagade han över att jag hade glykol i kylarvattnet?
September 20, 200717 yr comment_43814 Hej,Har i samband med packningsbytet bytt till en ny vattenpump i gjutjärn.Efter topplockspackningsbytet gjordes en vacuumsättning på motorn utan anm.Försökte innan packningsbytet testa om det var avgaser i kylaren men det var vanskligt eftersom indikatorn också reagerade på glykolen som om det var avgaser.Har satt på ett nytt kylarlock för 16psi, där läcker inget ut, bara genom skvallerslangen.Bubblar det i kylen trasig topplockspackning Gaser hit och gaser dit spelar mindre roll vad det ärByt packning på den sidan du har varm så löser det sig noggör du det inte själv så ta en annan verkstad än sist
September 21, 200717 yr comment_43826 Själva glykolen skall inte ge utslag, men om det varit läckage tidigare, och man har inte spolat kylsystemet efter reparationen, kan gamla gaser förvilla indikatorvätskan. Av med toppen på höger sida, leta efter spår av läckage innan du rengör ytorna. Använd sen en absolut rak stållinjal och lampa/bladmått på både topp och deck. Titta extra noga kring sätena. Kanske locket bör spricktestas?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.