Jump to content

Mustang 1966 HT 289 4V CMC-1754


axelg89

Recommended Posts

Tackar, jo det känns skönt att ha den rullande.. lite trist med den bakre packboxen som läcker bara :(. Antar att denna inte går att byta utan att lyfta ut motorn ur bilen?

Idag insåg jag iaf en sak, att köra torker insug vid 2000 varv är inte riktigt vad det är gjort för men uppåt en 4000 varv så händer det allt lite grejer :)

Undrar även med förgasar och tändningsinställning, har läst mycket på forumet och kommit fram till att det är någon stanns runt 7 grader som gäller för tändningen..

Hur gör man sedan för att ställa in förgasaren egentligen? Innan stockholmsresan bestyckade vi upp förgasaren en hel del då stiften innan var vita men nu verkar bilen istället gå fett och är i ärlighetens namn inte alls särskillt nöjd med 1.7 liter / mil i förbrukning vid lugn körning på 90 landsväg och motorväg... Finns väl olika sätt att ställa in förgasaren genom vakuum exempelvis, någon som har några bra länktips till en okunnig?

Det kommer mer updates!

Mvh Axel

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tackar, jo det känns skönt att ha den rullande.. lite trist med den bakre packboxen som läcker bara :(. Antar att denna inte går att byta utan att lyfta ut motorn ur bilen? kolla så du inte har för hög oljenivå i motorn

Idag insåg jag iaf en sak, att köra torker insug vid 2000 varv är inte riktigt vad det är gjort för men uppåt en 4000 varv så händer det allt lite grejer :)

Funderar även på en sak till, kompprovet på varm motor visade 8a bar på de 3 burkarna som vi kollade (1,2 & 8). Finns det någon metod för att på "enkel" väg undersöka om det är topparna eller ringarna (i cylindrarna) som det felar?

Undrar även med förgasar och tändningsinställning, har läst mycket på forumet och kommit fram till att det är någon stanns runt 7 grader som gäller för tändningen.. 8-12 grader kan vara bra, kolla så den totala förtändningen inte överstiger 36-38 grader

Hur gör man sedan för att ställa in förgasaren egentligen? tomgångsdelen ställer du in med en vacuummätare. Låt motorn gå på tomgång med mätaren ansluten på ett vacuumuttag, justera blandningsskruvarna till du får max vacuum, Innan stockholmsresan bestyckade vi upp förgasaren en hel del då stiften innan var vita men nu verkar bilen istället gå fett och är i ärlighetens namn inte alls särskillt nöjd med 1.7 liter / mil i förbrukning vid lugn körning på 90 landsväg och motorväg... jag har tyvärr liknande erfarenheter, hur mycket varvar den i 90 km/h?Finns väl olika sätt att ställa in förgasaren genom vakuum exempelvis, någon som har några bra länktips till en okunnig? Holley.com har lite videor på inställningar

Det kommer mer updates!

Mvh Axel

Link to comment
Share on other sites

ok tack, givande svar!

oljenivån är dessvärre rätt och igår var jag nere i smörjgroppen och dubbelkollade även så att det inte var tråget som läckte men icke :(

Tror den varvade ca 2400 - 2500 i 90 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Tror den varvade ca 2400 - 2500 i 90 km/h.

Låter rätt normalt. Då är det fintrimning av tändsystem ( ignitor+spole+tändstift), rätt munstycken i förgasare, rätt hjulinställning ( fel toe gör att hjulen "motar"), anliggande bromsar mm, som påverkar förbrukningen. Tyvärr tror jag inte det är möjligt att komma under 1.3 l/mil :cry: rätta mig gärna ifall någon har lyckats utan att uppdatera till modernare grejor i drivlinan.

Jag har varit nere på drygt 1.3 l/mil vid ren fiskörning ( landsväg 85-90 km/h). När jag åkte till Linköping totalt ca 50 mil motorväg och höll 110 km/h gpshastighet drog den över 1.6 l/mil.

Link to comment
Share on other sites

Tror den varvade ca 2400 - 2500 i 90 km/h.

Låter rätt normalt. Då är det fintrimning av tändsystem ( ignitor+spole+tändstift), rätt munstycken i förgasare, rätt hjulinställning ( fel toe gör att hjulen "motar"), anliggande bromsar mm, som påverkar förbrukningen. Tyvärr tror jag inte det är möjligt att komma under 1.3 l/mil :cry: rätta mig gärna ifall någon har lyckats utan att uppdatera till modernare grejor i drivlinan.

Jag har varit nere på drygt 1.3 l/mil vid ren fiskörning ( landsväg 85-90 km/h). När jag åkte till Linköping totalt ca 50 mil motorväg och höll 110 km/h gpshastighet drog den över 1.6 l/mil.

ignitorn ligger på hyllan och ska monteras. Hjulinställning borde nog inte skada (ska boka en sådan när plånboken börjar återhämta sig) och förgasaren ja den kämpar vi redan med ;)

Nu gäller det bara att få allt tätt sen ska här köras :)

Link to comment
Share on other sites

Soppa förbrukningen. Är helt okay när du har kört i dessa farter. Vet inte om du fått något givande svar på tätheten. Men det finns en sak som heter leakdown. Man typ trycker un luft i tändstifts hålet och mäter hurmycket som försvinner. Därefter lyssnar man i ventilkåpan plus känner om det blåser där. Då kollar man cylinder tätheten. Sedan kan man lyssna i insuget om det låter eller blåser. Insugs ventilenstäthet. Samma med avgas lyssnarman känner efter blåst. Acgasventiltäthet. Ganska enkelt att ta reda på problem. Har varit med om att ringarna på kolven klistrat fast i kolven. Men efter lite WD40 i loppet sedan dragit runt kolven och på luft igen så har det blivit tätt. Och inga stora mängder WD40 har använts. Kanske kan va något tips.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Soppa förbrukningen. Är helt okay när du har kört i dessa farter. Vet inte om du fått något givande svar på tätheten. Men det finns en sak som heter leakdown. Man typ trycker un luft i tändstifts hålet och mäter hurmycket som försvinner. Därefter lyssnar man i ventilkåpan plus känner om det blåser där. Då kollar man cylinder tätheten. Sedan kan man lyssna i insuget om det låter eller blåser. Insugs ventilenstäthet. Samma med avgas lyssnarman känner efter blåst. Acgasventiltäthet. Ganska enkelt att ta reda på problem. Har varit med om att ringarna på kolven klistrat fast i kolven. Men efter lite WD40 i loppet sedan dragit runt kolven och på luft igen så har det blivit tätt. Och inga stora mängder WD40 har använts. Kanske kan va något tips.

Berra

Mekonomen har WD40 på 4-liters dunk! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det är väl lite för mycket Wd40. Bara ett litet sprut brukar räcka.

Berra

hoppas innerligt att lukas inlägg var meningen som ett skämt ;) Om inte så vet e fasen om man vågar lämna bilen i hans garage något mer haha.

Idag ska jag iaf köra in bilen till stan iaf då den stått parkerad hos några vänner ute i stocksund hela veckan. Imorrn kommer bilen rulla ute på biskopsudden (djurgården) i Prins Bertils Memorial (KAK sponsrad). Om det är någon som ska dit så tveka inte att komma fram och hälsa!

//

Link to comment
Share on other sites

Viilken tid isåfall. Har blivit bättre på eftermiddagen. Kanske kan ta en liten tur dit och kolla in din vagn.

Berra

Bilen kommer stå i startgropparna runt 14:00 - 14:30, startnummer 45. Det blir min far som sitter bakom ratten på bilen (känndes bäst så då det är han som har kontakterna innom KAK och även han som ursprungligen fick inbjudan, dessutom känns det av någon anledning lite konstigt att köra då min 30-år äldre far sitter bredvis trotts att jag vet att han älskar att köra...)

Men jag finns i trakterna och / eller som passagerare.

Mvh Axel

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hej Berra,

Har legat lite under isen på sistonne när det kommer till internetaktiviteten (och garageaktiviteten...)

Har inte kört många mil sedan sist, oljeläckagen har dock tätat sig själva så jag har nu iaf ett problem mindre.

Nu står iaf bilen nytvättad i garaget och väntar medan jag jobbar dagarna i enda för att ekonomin ska återhämta sig.

Inte särskillt spännande men det var nog dessvärre allt jag hade att bjuda på :)

// Axel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...