Jump to content

Mozzilla VS Explorer


Janne Holm CMC1740

Recommended Posts

Jag har kört Mozilla firefox en längre tid och är helnöjd

men för några veckor sedan så börjar man få massa popupp fönster som Explorer står som browser skit jobbigt :cry:

Då tänkta jag att plockar jag bort allt som har med Internet explorer att göra så kanske jag slipper dessa popuppfönster. Men det går inte det förbenade Internet explorer ominstallerar sig själv.

Finns det någon som kan ge något tips hur jag ska göra för att slippa popupp fönstren. Hjälps inte att markera att popuppfönster ej ska visas.

Link to comment
Share on other sites

Har använt Firefox länge, får inga pop-up fönster. Har FF som default, kör WIN2000 med IE installerat, men använder aldrig IE.

Kör också Firefox i Linux, aldrig någrasomhelst problem.

Sen finns det ju dessa :twisted::twisted: - sidor som är optimerade för IE, som kan se lite konstiga ut i bättre browsers, men man kan ignorera dem.

Skanna maskinen din, Windose har fått virus. Byt sen till Linux eller MAC :--

Link to comment
Share on other sites

Låter skumt..

har du kolla med något virus program? (avast är gratis annars)

ad-aware kan du använda (också gratis) så det inte ligger något "spion" program o startar dessa popups

Tack Peter

Jag hade Norton antivirus laddat men en drygt två år gammal version

struntat i och uppdaterat. ;)

Avinstalerade det och provade avast antivirus.

Oj vad elaka virus och annat skräp den hittade och tog bort :D

Nu funkar det klockrent igen :D

Link to comment
Share on other sites

Har använt Firefox länge, får inga pop-up fönster. Har FF som default, kör WIN2000 med IE installerat, men använder aldrig IE.

Kör också Firefox i Linux, aldrig någrasomhelst problem.

Sen finns det ju dessa :twisted::twisted: - sidor som är optimerade för IE, som kan se lite konstiga ut i bättre browsers, men man kan ignorera dem.

Skanna maskinen din, Windose har fått virus. Byt sen till Linux eller MAC :--

Håller med Byt till MAC, pc är död nu mac tar över

Link to comment
Share on other sites

Håller med Byt till MAC, pc är död nu mac tar över

Det påståendet var tomt marknadsföringssnack redan för 20 år sedan ...

Tror nog mera på Linux än Mac... Båda har sina fördelar jämfört med M$- programvara dock.

Att ett så medelmåttligt / dåligt OS som Windows har blivit marknadsledande är verkligen inte själva produktens förtjänst, utan just marknadsföringens.

Problemet med Linux är, att det finns så många distributioner. Skulle man komma överens om samarbete och koncentrerade krafterna kring endast ett projekt, skulle windows få slänga sej i väggen. Linux torde köras på majoriteten av servers idag.

Med Linux slipper man också det oändliga uppdaterandet av hårdvara och kräver heller inte ominstallationer titt -o tätt, blir inte heller segt och tungkört med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Byt till MAC, pc är död nu mac tar över

Det påståendet var tomt marknadsföringssnack redan för 20 år sedan ...

Tror nog mera på Linux än Mac... Båda har sina fördelar jämfört med M$- programvara dock.

Att ett så medelmåttligt / dåligt OS som Windows har blivit marknadsledande är verkligen inte själva produktens förtjänst, utan just marknadsföringens.

Problemet med Linux är, att det finns så många distributioner. Skulle man komma överens om samarbete och koncentrerade krafterna kring endast ett projekt, skulle windows få slänga sej i väggen. Linux torde köras på majoriteten av servers idag.

Med Linux slipper man också det oändliga uppdaterandet av hårdvara och kräver heller inte ominstallationer titt -o tätt, blir inte heller segt och tungkört med tiden.

ja byter jag till något blir det Linux, Macen fick jag nog av på högskolan

pc höll ihop medans macen bara kraschade fast i och för sig körde vi mest med unix system på sparkstation (SUN)

Link to comment
Share on other sites

redan hemma Nenne

du hade ju längre än mig och Frasse

parentes kollade kammen den är ganska snäll så den kommer nog att passa :D

Strax innan 16:00, fast jag är rädd att en av skogens Paparazzi fick en bra bild strax innan Katrineholm.

Link to comment
Share on other sites

tyvärr kommer nog varken mac elle linux kunna konkurera med windows så länge som speltillverkarna gör spelen till MS Direkt X. Om man bortser från marknadsföring :?

Fedora (Redhat) linux är en enkel dist att installera o använda som har det mesta i programväg man kan tänkas behöva valfritt i installationsförloppet.

http://fedoraproject.org/wiki/Distribut ... Understand

Vill man inte helt gå ifran windows så fungerar det ju utmärkt att köra dual-boot (alltså en meny med valmöjlighet mellan win o linux vid uppstart)

Link to comment
Share on other sites

tyvärr kommer nog varken mac elle linux kunna konkurera med windows så länge som speltillverkarna gör spelen till MS Direkt X. Om man bortser från marknadsföring :?

Fedora (Redhat) linux är en enkel dist att installera o använda som har det mesta i programväg man kan tänkas behöva valfritt i installationsförloppet.

http://fedoraproject.org/wiki/Distribut ... Understand

Vill man inte helt gå ifran windows så fungerar det ju utmärkt att köra dual-boot (alltså en meny med valmöjlighet mellan win o linux vid uppstart)

Det där med dualboot körde jag för tio år sedan, så man kunde vara lite barnslig och spela lite DOS spel :oops:

Det kan nog passa då jag har en dotter hemma som kanske blir lite sur

om vissa program inte funkar längre.

Link to comment
Share on other sites

För oss vuxna är det bra att det finns bättre alternativ än m$. Det stämmer det där med DrctX. Det blir ju inte heller bättre av att man i praktiken blir tvungen att köpa win** då man köper ny maskin. Visserligen har några få leverantörer börjat ge alternativ, det är näst intill omöjligt att kunna köpa en pc utan OS, vilket borde strida mot alla konkurrenslagar som finns.

Dessutom ÄGER man inte winet fastän man har köpt det, utan man har endast användningsrätt till det. OTROLIG SMÖRJA :evil::evil:

Dual boot eller triple boot ingen skillnad.. Man behöver ju inte släppa ut winet mot nätet, fastän man har det som spelmaskin, då kan man köra vilken version fr.o.m år2000 som helst, man kan ju få tag på lämpligt win lite "härifrån o därifrån".

Surfa på nätet kan man säkrare med non-m$ produkter.

Link to comment
Share on other sites

Mmm. Problemet är dom bärbara datorerna, stationära enheter kan man lätt bygga själv. Det finns tillräckligt knuff i laptops nuförtiden, så i princip kunde man gå över till att enbart använda sådan, åtminstone om man kör osX eller Linux, och inte spelar. Dessutom är en lappis väldigt tyst, ingen megafläkt som surrar o stör.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Byt till MAC, pc är död nu mac tar över

Det påståendet var tomt marknadsföringssnack redan för 20 år sedan ...

ääh jag vet inte ett seriöst företag som sysslar med mac dem flesta företagarna jag vet tar bort pc nu och nu kommer jäkla windovs vista och försöker haha vilken flopp dem vill bara va som mac,

Det finns inga virus till mac och du kan ha windows på din mac så varför köpa en PC?

har aldrig vart med om att en mac hakat upp sig eller gått sönder + att mac garantin betyder att går nåt sönder under 1 eller 3 år så får du en helt ny. jag menar snälla haha vad har pc att komma med 200 000 st virus som är roliga att leka med.

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag kan komma på som är till PCns fördel gentimot mac är väl priset. Jag är på jakt efter en bärbar och för att få det jag vill ha i en mac tex 17" skärm så får jag betala i runda slängar 10000 mer bara för att det är en Mac.

Sen så kan man numera iaf få en del bärbara utan OS. Här kan man tom konfigurera sin bärbara... http://www.zepto.se

/Simon

Link to comment
Share on other sites

Håller med Byt till MAC, pc är död nu mac tar över

Det påståendet var tomt marknadsföringssnack redan för 20 år sedan ...

Det finns inga virus till mac och du kan ha windows på din mac så varför köpa en PC?

har aldrig vart med om att en mac hakat upp sig eller gått sönder + att mac garantin betyder att går nåt sönder under 1 eller 3 år så får du en helt ny. jag menar snälla haha vad har pc att komma med 200 000 st virus som är roliga att leka med.

Det har skrivits virus till både mac och linux, men dom har inte haft genomslagskraft. En pc- maskin är mera prisvärd än mac, det finns en hel del "mac-extra" i priset.

Det kivas friskt på nätet om det skall vara pc el. mac, det är väl upp till var och en att välja. I båda fallen betalar man för mjukvaran, vilken man inte behöver göra då man kör Linux. Betalar man för mjukvaran är det skäligt att man får mervärde och valuta för pengarna, det får man verkligen inte om man köper win.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...