October 26, 200717 yr comment_44930 Min 67:a, med C4, krånglar.Aut.choken är för närvarande bortkopplad (spjället fastbundet), och då kan det bli ett antal startförsök innan motorn går såpass rent att jag kommer iväg.Vad som händer (oftare och oftare) är att det inte blir snurr på startmotorn (inget fel på den eller på reläet). Först efter 10-talet försök och irriterad väntan så behagar hon gå igång. (Påminner mig om något helt annat .... )Det finns väl nån slags kontakt på lådan eller växelreglaget som skall bryta strömmen till startreläet när reglaget inte är i P-läget?Min gissning är att det är där det spökar (glappar) - tändningslåset är kanske också tänbart som skurk.Någon som har teorier eller, ännu bättre, praktiska erfarenheter?Hälsn.LassePSNi vet väl att Ohms lag inte gäller för bilar?
October 27, 200717 yr comment_44945 Prova att starta med spaken i neutralläget då ser du om det är glappt feljusterat vid lådan. Jag fick samma problem då jag bytte motorkuddarså jag måste trycka spaken framåt för att startaegenkonstrurerad startspärr
October 27, 200717 yr Author comment_44954 Janne,Jag fattar lite dåligt;Om allt är som det skall - kan man då starta med växelspaken i N-läge?Hade jag i så fall ingen aaaning om...Hälsningar,Lasse
October 28, 200717 yr comment_44955 Janne,Jag fattar lite dåligt;Om allt är som det skall - kan man då starta med växelspaken i N-läge?Hade jag i så fall ingen aaaning om...Hälsningar,LasseJapp, vet i och för sig inte om det gäller alla automatlådor Så ut i garaget och prova
October 28, 200717 yr comment_44957 Alla bilar med automatlåda jag stött på och kan minnas startar i parkerings- eller neutrallägeFörutom remdrivna DAF/Volvo förstås, dem startar man med växeln i om jag inte minns fel. Men det är ju å andra sidan ingen traditionell automatlåda heller.
October 29, 200717 yr comment_44976 Hej, ta bort växelväljaren ( och konsollen om du har). Där ser du kontakten och kan lätt brygga den och kolla om det är fel eller ej.Tändlåset har jag själv gått igenom: Lirka av bottenrosetten ( det är den mångpoliga kontakten som sitter fast i själva nyckellåset.Ta bort låset och kolla med Ohm-mätaren om det sluter i startläge.Det enda som krävs, är akrobatiska kunskaper när man ligger uppochner med ryggstödet i knävecket, ratten i midjan och allt blodtryck i öronhöjd.
October 29, 200717 yr comment_44977 Neutral kontakten sitter på växellådan.Mustanger med FMX låda har kontakten i konsolenKontakten är ofta glapp och trasig och den är dessutom justerbar.Om skruvarna lossnar till den så hamnar den lätt i fel läge.Har du tur så är det bara en justering som behövs.Tillfälligt går det koppla förbi den för att felsöka men kör aldrig utan den.En ny sådan är billig att byta
October 29, 200717 yr comment_44993 Är inte besiktningen rätt kinkig på att neutralstarspärren ska fungera också?
October 29, 200717 yr comment_44996 Är inte besiktningen rätt kinkig på att neutralstarspärren ska fungera också?Den måste fungera.Man vill inte av misstag få igång motorn med en växel i.
November 2, 200717 yr Author comment_45120 Det var neutralkontakten som var glapp.Tack pöjkar för råd & tips!/Lasse
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.