HannesV November 8, 2007 Report November 8, 2007 Hej kille på 22 år köpte en mustang 79 förra våren gasa hela sommaren. lärde känna de andra gasglada människerna i hässleholm å fick smak på å gasa 201 meter men kände rätt snabbt att mussens lätt trimade 5.0 från 79 inte riktigt räkte till så vinter 2006 slängde jag mig ner under huven. Ränsade moterumet helt trykte ner en lagom trimmad 302 på cirka 400 häst och en till fixad C4. Lite godis från MSD, Ett skiftkit från B&M å lite annat smått å gått. Och nu till lite av mina fråger, jag vet inte riktigt vad jag ska ha för utväxling i min bakaxel orginal utväxling är ju inte mycket å hurra för, har en diameter på 24 tum på bakdäcken hoppas de kan va lite till hjälp för er. Är glad föra alla svar rörande bakaxel å annat bra å vet för en kille som är grön på gasa 201 meterMVH Hannes Citera
DanielG November 8, 2007 Report November 8, 2007 Om du följer länken nedan, klicka sedan på tips & trix så finns där en tabell med varvtal och utväxlingsförhållande.mvh Daniel Citera
Calle November 9, 2007 Report November 9, 2007 Förbannat Cool Mustang! . Fräckast!3,73 om du inte skall åka på långkörning.Du kommer att behöva fixa greppet också!Calle Citera
87gt50 November 9, 2007 Report November 9, 2007 Hannes,Det är en mängd olika parametrar som styr detta. Jag är osäker på om det är en 7.5 eller 8.8 bakaxel du har, men du bör inrikta dig på att skaffa en 8.8 först om du inte har det redan.Sen får du ta dig en funderare på vad du tänker använda bilen till. Ska du köra bara 201 m, eller 402 med? Ska du kunna köra långturer, eller e det acceptabelt att hålla ett högt varv när du kör på gatan?Osv.När du funderat klart på användandet så är det dags att bestämma vilken storlek på däck du tänkt använda. Generellt gäller: "bigger is better" så länge man pratar däckhöjd, dock inte bredd. Ju högre däck du har, ju större avtryck har du i starten, o ju lättare rullar det ut upp över banan.Utgå från 15" fälg, allt annat är bara dyrt och onödigt. Jag får med nöd och näppe in ett 28" högt slicks i mina hjulhus. Vissa har fått in 29 o 30" med, men det kräver mer än lite massage för att funka.Nästa parameter som är av stor vikt är vilket varvtal du vill/kan ha. Var har du effektpeak, hur mycket är maxvarv.Vill du använda alla 3 växlarna på 201 m, eller på 402? Varvar du ut i 3an på 201 m så kan du glömma att du kan göra nåt vettigt på 402, och bilen är i praktiken okörbar på gatan. Idealiskt brukar vara att man försöker hamna rätt för 402 meter, alltså att man hamnar i närheten av maxvarv utan att gå på övervarvet när man passerar mållinjen. Ännu en annan parameter är vilka utväxlingar du har i lådan. Nu åker jag manuell låda, men tankebanorna är snarlika.Som exempel har jag ca 6800rpm över mål på 402 m, varvstoppet ligger på 7000. Detta med 28" höga däck, 4.88 i bakaxeln o 1:1 i 4ans växel. På 201 har jag samma förhållande, men i 3an.Växlar vid strax under 6000.I princip idealiskt för min kombo som den ser ut idag.Det jag helst skule vilja göra är att åka 5vxl redan på 201, då man använder hela registret, men i dagsläget är det inte möjligt av framför allt ekonomiska skäl.De flesta som åker 3vxl handikapplåda (aut) har i 3an vid ca 120-150m, o kör sedan igenom hela växeln upp till 402. Hoppas det här hjälper dig lite på traven i dina funderingar. Det är inte lätt, men hade det varit det så hade ju vem som helst klarat av det... mvhJocke Citera
ThomasFB November 9, 2007 Report November 9, 2007 Det jag helst skule vilja göra är att åka 5vxl redan på 201, då man använder hela registret, men i dagsläget är det inte möjligt av framför allt ekonomiska skäl.Jocke Citera
HannesV November 9, 2007 Author Report November 9, 2007 Tackar för tipsen å bugar å lyfter på hatten.ska se om jag kan slänga upp några bilder på mitt åk är inte helt vanlig till utsendet:) Citera
87gt50 November 9, 2007 Report November 9, 2007 Hepp, pratar vi sekventiell låda? eller är du en med spaken?Jag är en jävel med spaken. Nån sekventiell variant e det iaf inte tal om, det är inte tillåtet i klassen jag kör (stock/superstock).Däremot en G-Force 5-växlad clutch assisted GF-5R med en Long Shifter. Som en Jerico fast 5-växlad. Och dyrare.Vill ni se/höra hur det låter så kolla in den här videon: Det är Evan Smith, som ni som läser Muscle Mustangs and Fast Fords säkert känner igen. Han är redaktör för den tidningen, och en förbannat duktig chaffis. Han åker iaf med den combo jag vill ha, i samma klass som mig. Han lägger i 5:an vid ca 180m. Som bonus, lyssna gärna på startvarvet... Sorry för OT, men eftersom jag gav ett så långt svar innan så tar jag mig friheten att spåra ur lite. Det är ju trots allt fredagskväll!! mvhJocke Citera
87gt50 November 10, 2007 Report November 10, 2007 Trodde du skulle byta klass och fordon Nejnej, jag byter ogärna ner mig Faktum är att S/SS är nåt av det mest utmanande rent tekniskt som man kan ge sig in på. Nu kommer dessutom indexen att sänkas med 2/10 sek till 2008, så nu får man börja trolla rejält för att kunna vara med o kriga.Nån som är intresserad av sponsning av en cool racebil i en av de mest spektakulära klasserna inom dragracing? Hör av er i så fall!mvhJockeFörresten, sorry för den tillfälliga kidnappningen av tråden!! Citera
ThomasFB November 11, 2007 Report November 11, 2007 Trodde du skulle byta klass och fordon Faktum är att S/SS är nåt av det mest utmanande rent tekniskt som man kan ge sig in på.Förresten, sorry för den tillfälliga kidnappningen av tråden!!Håller med här. Klasserna drar dock inte dom största åskådarmassorna till sej, men det är 10 000 gånger mera kul att vara med. Upskattar den avslappnade stämningen i depån, oberoende av land eller bana man befinner sej på. Kepsen spänner mera i PRO-klasserna. Citera
87gt50 November 12, 2007 Report November 12, 2007 Inte populär?Kolla då på omröstningen på http://www.racebilder.nu/ under titeln Webvoter... Du verkar vara insatt i klassen, har vi kanske träffats nånstans?mvhjocke Citera
HannesV November 13, 2007 Author Report November 13, 2007 om du ska gasa i malmö någon gång nästa sommar hojta till skulle va kul å se dig köra:) Citera
87gt50 November 13, 2007 Report November 13, 2007 om du ska gasa i malmö någon gång nästa sommar hojta till skulle va kul å se dig köra:)Körde på Mustang/Corvetteträffen i våras, och 2 sista tävlingarna i år. Kanske blev det nån onsdag med, jag vet faktiskt inte säkert. Får se hur det blir med tävlandet nästa år, håller precis på att flytta bil och garageplats till eget hus. Regeländringarna som aviserats från USA gör att jag måste göra en del ändringar på min bil, så jag vet inte hur mycket jag kommer att hinna med inför nästa säsong. Ska dock försöka få in så att jag kan få kört åtminstone ett par tävlingar 2008. Har du själv ordnat med licens o sånt så är det bara till att börja gasa efter islossningen i maj, banan lär väl öppna då. Tror jag körde över 100 repor första året jag hade bilen färdig. Övning ger färdighet, vann Bracket första tävlingen jag körde... Nånstans på det här forumet finns ett långt inlägg som jag skrev på natten efter det att jag kört upp för licens, kanske kan det ge dig lite stöd som nybörjare. Inlägget publicerades senare i Mustangklubbens tidning som en artikel.mvhJocke Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.