Jump to content

Featured Replies

comment_45822

Ta fram en effekt och vridmomentskurva så kan du ta fram en passande växlingspunkt. Har du manuell låda så har det lite med att göra hur snabbt du växlar.

Kör du med automat så kommer det in parametrar för hur låda och turbin arbetar med.

//Jocke

comment_45825

Jag tycker min kärra beter sig konstigt när man försöker växla "sportigt". Om jag gör snabba växlingar så är det inga problem, men därimot när jag sliter i växlarna och varvet i princip alldrig hinner sjunka så blir det som att motorn tvekar när man ger på gas igen.

Känns som den dränker sig själv. Kanske lite OT, men iom det här kan jag alldrig få en "optimal" växling.

• Author
comment_45826
Ta fram en effekt och vridmomentskurva så kan du ta fram en passande växlingspunkt. Har du manuell låda så har det lite med att göra hur snabbt du växlar.

Kör du med automat så kommer det in parametrar för hur låda och turbin arbetar med.

//Jocke

Försöker googla fram en men hittar ingen. Någon som vet vart det går att hitta detta?

comment_45839

Jag brukar växla vid 5800-6000varv (visst är varvstoppet vid 6200? kommer inte riktigt ihåg) :lol: när jag leker mot någon eller mot mig själv.

Tycker det funkar ritkigt bra och den sliter sig som en bäst, hukar sig, och spinner loss i 1,2,3 minst. Fan nu blev man kör kåt :oops:

comment_45856

Det finns ett gammalt knep, en känsla för hur man bör uppleva växlingarna.

En äldre herre i USA som kört dragracing läääänge sa till mig att ifall man känner att huvudet rycks bakåt efter växling så har man väntat för länge med att växla, och därför hamnat utanför den effekt/vridmomentram där man får ut mest av motorn.

Bara en förmedling av en iakttagelse från en som hållit på ett tag...

mvh

Jocke

• 5 weeks later...