November 22, 200717 yr comment_45821 När jag har tävlat mot någon vid t.ex. ett rödljus har jag ibland undrat när det egentligen är optimalt att växla. Finns det några grafer eller motsvarande över när man ska slänga i nästa växel för att få den bästa accelerationen?
November 22, 200717 yr comment_45822 Ta fram en effekt och vridmomentskurva så kan du ta fram en passande växlingspunkt. Har du manuell låda så har det lite med att göra hur snabbt du växlar.Kör du med automat så kommer det in parametrar för hur låda och turbin arbetar med.//Jocke
November 22, 200717 yr comment_45825 Jag tycker min kärra beter sig konstigt när man försöker växla "sportigt". Om jag gör snabba växlingar så är det inga problem, men därimot när jag sliter i växlarna och varvet i princip alldrig hinner sjunka så blir det som att motorn tvekar när man ger på gas igen.Känns som den dränker sig själv. Kanske lite OT, men iom det här kan jag alldrig få en "optimal" växling.
November 22, 200717 yr Author comment_45826 Ta fram en effekt och vridmomentskurva så kan du ta fram en passande växlingspunkt. Har du manuell låda så har det lite med att göra hur snabbt du växlar.Kör du med automat så kommer det in parametrar för hur låda och turbin arbetar med.//JockeFörsöker googla fram en men hittar ingen. Någon som vet vart det går att hitta detta?
November 22, 200717 yr comment_45839 Jag brukar växla vid 5800-6000varv (visst är varvstoppet vid 6200? kommer inte riktigt ihåg) när jag leker mot någon eller mot mig själv.Tycker det funkar ritkigt bra och den sliter sig som en bäst, hukar sig, och spinner loss i 1,2,3 minst. Fan nu blev man kör kåt
November 22, 200717 yr comment_45841 när jag ska gasa på lite så känner jag att effekten kommer som bäst mellan 3500-6000 varv då skjuter det på väldigt bra
November 23, 200717 yr Author comment_45849 när jag ska gasa på lite så känner jag att effekten kommer som bäst mellan 3500-6000 varv då skjuter det på väldigt bra Jo men frågan är när nästa växel börjar skjuta på bättre
November 23, 200717 yr comment_45856 Det finns ett gammalt knep, en känsla för hur man bör uppleva växlingarna.En äldre herre i USA som kört dragracing läääänge sa till mig att ifall man känner att huvudet rycks bakåt efter växling så har man väntat för länge med att växla, och därför hamnat utanför den effekt/vridmomentram där man får ut mest av motorn. Bara en förmedling av en iakttagelse från en som hållit på ett tag... mvhJocke
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.