Jump to content

Växellådor & Bakaxlar??


Recommended Posts

Har två frågor i ämnet...

Fråga 1: Vad är skillnaden mellan en FMX och en C6 låda?

Fråga 2: Är alla Ford 9" bakaxlar diffade och vad måste man byta ut om man vill ha en 9" på en bil som normalt har 8"?

Har lite funderingar på att uppdatera Mustangen lite.

Har en Fastback -69 med en 351W och C4 idag.

Tacksam för svar!!

Link to comment
Share on other sites

Varför ska du byta?

C4 lådan är den bästa låda du kan ha!!

FMX är en robust gjutjärnslåda som fanns innan C4 och C6 kom. C6 ersatte FMX

C6 är en aluminimlåda men väldigt tung ändå och extremt effektslukande

För 351W är det C4 du ska ha och uppgradera den istället

Byter du till FMX eller C6 så blir bilen slöare då båda är långsamma och trögare i växlarna

Fråga 2: Alla bakaxlar har differential men bara vissa har spärrande diff. :)

Byta från 8'' till 9'' behövs knappast.

Först om du kommer upp till ca 400hk så kanske du kan tänka på 9'' men inte annars

8'' axeln är faktiskt mycket effektivare så man förlorar direkt en massa Hk att gå över till 9''

Förmodligen har du en ospärrad diff men den är enkel att uppgradera.

Du kan köpa en komplett ny klump från exempelvis Currie Enterprises

Räkna med minst 10.000 och då fär du även en ny utväxling

Byta utväxling är det första roliga uppgraderingen man kan göra

Du har säker 3.0:1 eller så

Byta till 3.5:1 gör bilen betydligt piggare

Link to comment
Share on other sites

I November numret av Mustang Monthly jämför de C4 och C6. En kort sammanfattning av den ganska noggranna jämförelsen, är att:

C6 241,1 hp vridmoment 254,6 lb-ft

C4 250,1 hp vridmoment 263,1 lb-ft

Och på bana: bästa tid med C6 11.96 och för C4 ca 11.76, 2/10-delar snabbare.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

En locker är inte att rekommendera för gatkörning, om man inte har en extremt vass motor, så man vill kunna ha grövre drivaxlar än 31 splines. Men eftersom det här handlar om 8", så blir det ju inte så grova saker. Rekommenderar istället en lamelldiff (finns nu med 4 diffdrev som håller bättre) eller en truetrac (torsendiff). Lamelldiff är också renoveringsbarra, vilket en kondiff inte är.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...