November 30, 200717 yr comment_46083 Har två frågor i ämnet...Fråga 1: Vad är skillnaden mellan en FMX och en C6 låda?Fråga 2: Är alla Ford 9" bakaxlar diffade och vad måste man byta ut om man vill ha en 9" på en bil som normalt har 8"?Har lite funderingar på att uppdatera Mustangen lite.Har en Fastback -69 med en 351W och C4 idag.Tacksam för svar!!
November 30, 200717 yr comment_46090 Varför ska du byta?C4 lådan är den bästa låda du kan ha!!FMX är en robust gjutjärnslåda som fanns innan C4 och C6 kom. C6 ersatte FMXC6 är en aluminimlåda men väldigt tung ändå och extremt effektslukandeFör 351W är det C4 du ska ha och uppgradera den iställetByter du till FMX eller C6 så blir bilen slöare då båda är långsamma och trögare i växlarnaFråga 2: Alla bakaxlar har differential men bara vissa har spärrande diff. Byta från 8'' till 9'' behövs knappast.Först om du kommer upp till ca 400hk så kanske du kan tänka på 9'' men inte annars8'' axeln är faktiskt mycket effektivare så man förlorar direkt en massa Hk att gå över till 9''Förmodligen har du en ospärrad diff men den är enkel att uppgradera.Du kan köpa en komplett ny klump från exempelvis Currie EnterprisesRäkna med minst 10.000 och då fär du även en ny utväxlingByta utväxling är det första roliga uppgraderingen man kan göraDu har säker 3.0:1 eller såByta till 3.5:1 gör bilen betydligt piggare
November 30, 200717 yr Author comment_46096 Tack för ett mycket utförligt svar på båda mina frågor Det kanske som sagt räcker att byta utväxling och uppgradera C4:an i stället!Tack Per!
December 1, 200717 yr comment_46127 Eller så uppgraderar du axeln härifrån: http://www.bakaxeldelar.se/Aussie locker samt utväxling för under 10k.OCH firman ligger i Sverige.
December 1, 200717 yr comment_46153 I November numret av Mustang Monthly jämför de C4 och C6. En kort sammanfattning av den ganska noggranna jämförelsen, är att:C6 241,1 hp vridmoment 254,6 lb-ftC4 250,1 hp vridmoment 263,1 lb-ftOch på bana: bästa tid med C6 11.96 och för C4 ca 11.76, 2/10-delar snabbare./Thomas
December 2, 200717 yr comment_46217 En locker är inte att rekommendera för gatkörning, om man inte har en extremt vass motor, så man vill kunna ha grövre drivaxlar än 31 splines. Men eftersom det här handlar om 8", så blir det ju inte så grova saker. Rekommenderar istället en lamelldiff (finns nu med 4 diffdrev som håller bättre) eller en truetrac (torsendiff). Lamelldiff är också renoveringsbarra, vilket en kondiff inte är.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.