Husse December 1, 2007 Report December 1, 2007 Går det att bygga om mitt block så jag kan köra med en "rulle"?Motorn är en -89 5.0 från en Econoline van.Vad skiljer min -89 från -90 eller om det var -91, då det var både rulle och smidda kolvar, ja förutom kam och kolvar då?Om det går, finns det nån färdig sats att köpa?I sådant fall, var?Och i sådant fall är det nån som har nåt tips på en bra "rulle" för en turbomaskin?Vad bör man ha för fjädrar till en sån.Mvh/ Citera
Preben December 1, 2007 Report December 1, 2007 Här finns ett MYCKET bra forum där man får svar på det mesta: http://www.mustangsandmore.com/ Citera
Preben December 1, 2007 Report December 1, 2007 Som saknar inlägg.....Inte under Ford racing iaf. Citera
Nenne December 1, 2007 Report December 1, 2007 Ja man lär ju inte reta sig på något i alla fall. Verkar som de övergivit alla gamla inlägg (länk till dessa finns) och startat ett helt nytt forum. Citera
fast_back December 1, 2007 Report December 1, 2007 vad jag har förstått så ska det inte vara några problem att bygga om till rullkam i en motor liknande din.man får borra och gänga hål under insuget för en brygga som håller rulllyftarna på plats så att dom inte roterar.finns satser hos summit för detta tex: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skuangående lämplig turbo kam och fjädrar har jag tyvär ingen aning om. Citera
Preben December 1, 2007 Report December 1, 2007 Ja man lär ju inte reta sig på något i alla fall. Verkar som de övergivit alla gamla inlägg (länk till dessa finns) och startat ett helt nytt forum.Jag har den under favoriter, och jag ser då ingen skillnad alls. (mycket förvirrad) Citera
Nenne December 1, 2007 Report December 1, 2007 Nya forumethttp://www.gearheadtalk.com/forums/index.phpGamla forumethttp://www.mustangsandmore.com/cgi-bin/ ... ookie=true Citera
Preben December 1, 2007 Report December 1, 2007 AHAA! nu förstår jag! Om man går från Mustangsandmore.com och tryckar på forums (som jag alltid gör) kommer man till det där gearheads. Citera
Husse December 1, 2007 Author Report December 1, 2007 vad jag har förstått så ska det inte vara några problem att bygga om till rullkam i en motor liknande din.man får borra och gänga hål under insuget för en brygga som håller rulllyftarna på plats så att dom inte roterar.finns satser hos summit för detta tex: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skuangående lämplig turbo kam och fjädrar har jag tyvär ingen aning om.Enligt deras annons så är det bara från -68 till -85 och jag har ju en -89, men det kanske passar ändå? Citera
fast_back December 1, 2007 Report December 1, 2007 ja jag såg det nu, men till 351w sträcker den sig ända till -94..tycker det borde passa, men det är väl bäst att mejla och fråga först kanske. Citera
Nenne December 1, 2007 Report December 1, 2007 Enligt deras annons så är det bara från -68 till -85 och jag har ju en -89, men det kanske passar ändå?Det står nog så för att rullkamsblocket kom 1985. Citera
Nenne December 1, 2007 Report December 1, 2007 http://www.compcams.com/technical/Catal ... /52-55.pdfComp Cams Retro Fit Kit är en nödlösning med en reducerad bascirkel på kammen som gör att icke roller cam blocken med korta "lyftarhål" går att använda, kanske inget för seriös trimning då urvalet av kammar blir stakrt begränsat. Citera
Nenne December 1, 2007 Report December 1, 2007 Läste lite noggrannare vad Comp Cams skrev, det finns en produkt som ska tillåta att kammar med standard bascirkel användshttp://store.summitracing.com/egnsearch ... toview=sku Citera
FastMagnus December 1, 2007 Report December 1, 2007 sök upp Mustangs&Fords januari numret 2006 där finns ett repotage om detta Jag kan kopiera sidorna och posta dom om du inte hittar. Citera
Ingo December 1, 2007 Report December 1, 2007 Läste lite noggrannare vad Comp Cams skrev, det finns en produkt som ska tillåta att kammar med standard bascirkel användshttp://store.summitracing.com/egnsearch ... 07611+115+4294908331&autoview=skuJa nog går det sätta rulle på de äldre ,men lyftarna är ju inte gratis.Dom sitter ju ihop två och två för att förhindra att dom snurrar. Citera
fast_back December 1, 2007 Report December 1, 2007 sök upp Mustangs&Fords januari numret 2006 där finns ett repotage om detta Jag kan kopiera sidorna och posta dom om du inte hittar.har du ork att posta dom i den här tråden så vore det suveränt, då jag oxå är intresserad av detta. Citera
Nenne December 1, 2007 Report December 1, 2007 Är det månne den här artikeln?http://www.mustangandfords.com/techarti ... index.html Citera
FastMagnus December 1, 2007 Report December 1, 2007 artikeln handlar om en sun beam tiger som får en ordentlig uppdatering med sin 289a där vissas på bra bilder när dom borrar in plåten som har koll på tryckarna. (letade själv nu hittade inte) Men jag har tidningen. Nenne har du fått ihop motorn? vi träffades på pony touren jag och janne j från Kinna. Citera
Per Berglund December 1, 2007 Report December 1, 2007 Jag har COMP Cam Retro Fit kit och det är bus enkelt att installera och funkar klockrent.Uravlet av kamaxlar är inte begränsat. Det går att få special slipning om man vill och COMP sortimentet är bra ändå.De standard 5.0 "Dog Bone" styrningarna tillsammans med lyftare är billiga och har inte visat några svagheter ännu.Och jag har testat allt rätt hårt denna sommar! Citera
Nenne December 1, 2007 Report December 1, 2007 Jodå Magnus, jag kommer ihåg middagen i Bankeryd, se'n åkte jag ju direkt hem till Boxholm på kvällen för att kunan sticka in till DHL i Norrköping på måndagmorgonen för att hämta ett par vevstakar och lita annat smått och gott för vidare transport till Storfors och Engine Kit Racing. Jag hann upp till Rättvik lagom för att se alla Mustangerna rulla in mot sta'n, och var naturligtvis med på 30-årsmiddagen i Tällberg. Ganska hektisk dag när man seer på den så här i efterhandSenaste nytt är att vevaxeln är riktad och slipad 0,030. Blocket har fått ett foder i stället för den mosade cylindern och borde nu ha fått en hylsa i den spräckta cylindern. Kolvar borde vara hemma nu och hela vevpartiet på gång att balanseras. Ställbara vipparmar och passande stötstänger behövdes eftersom både block och toppar ska planas för att ge raka fina tätningsytor. Topparna får också en överhalning med bl.a. nya insugningsventiler och fjädrar.Jag har handlat en Volvokombi så att jag kan frakta alla bitar som jag har kvar här i Boxholm upp till Storfors, så att motorn kan sättas ihop när alla maskinarbeten är klara. Bilen får övervintra nere i Blekinge eftersom det var där motorn gav upp andan och ett par kompisar hjälpte till med att lyfta ur och plocka isär eländet.Det var en rejäl avvikelse från ämnet men jag hoppas att ingen tar illa upp. Citera
FastMagnus December 1, 2007 Report December 1, 2007 WATCH AND LEARN HAN HAR KORTEN Nenne jag var bara fruktansvärt nyfiken hur det gick för dig? Tack för kunnandet och middagen mvh Magnus Citera
Husse December 2, 2007 Author Report December 2, 2007 Jag har COMP Cam Retro Fit kit och det är bus enkelt att installera och funkar klockrent.Uravlet av kamaxlar är inte begränsat. Det går att få special slipning om man vill och COMP sortimentet är bra ändå.De standard 5.0 "Dog Bone" styrningarna tillsammans med lyftare är billiga och har inte visat några svagheter ännu.Och jag har testat allt rätt hårt denna sommar! Hur tror du dessa delar funkar i lag med en överladdning?Har precis skaffat en dubbel turbo sats som ska på i vinter, det är därför som jag tittar lite på det här med rulle (vill ju kunna varva lite mer än vad original buss kammen tillåter).Mitt mål till sommaren är ca: 500hk, tror du det är möjligt och har du nåt tips på lämplig kam till dessa lyftare (önskvärt är ca: 5500-6200 rpm).Antar att jag även behöver nya stötstänger, vippor och gaideplates (stavas hur?), men vad mer behöver jag?Är givetvis väldigt tacksam för alla tips som ni ger mig.Mvh/ Citera
Per Berglund December 2, 2007 Report December 2, 2007 Nej jag vet inte men skicka frågan till COMP CAM så får du svar.http://www.compcams.com/Information/CamForm/camform.aspAlternativt ladda hem deras gratis program för camhjälp som är bra Citera
ThomasFB December 2, 2007 Report December 2, 2007 Känns nog som du skulle behöva en mekanisk rullkam för att orka över 6000.Va? Det visste jag inte. Jag har förstått allt fel igen. 302:an varvar gladeligen till 6800+ med hydraulrulle (Ford B303), om man tillåter det. Jag begränsar avförekommen anledning varvet med en 6000-plugg i MSD-boxen. Med nuvarande kombination ligger maxeffekten vid 5900 varefter den dalar ca 5% mellan 5900 och 6200, så ingen idé att plåga bitarna över 6200.Har 5.0 originalstakar och kolvar, som antagligen tar illa upp vid övervarv.Användande av hydraul/mekanisk rulle beror givetvis också på överladdning och hur mycket ventilfjäder behövs, Sen är det såklart också skillnad mellan lyftarna och kamprofil. Jag antar att en B303 - kam är för mesig för dom flesta hotroddarna, den har ju bara .484 lyft med originalvippa. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.