Jump to content

Demontera motor


Lars Brisman
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Lasse.

Skruva inte dit headers innan du lyfter i motor,

gör det efter att motorn har fått sin plats i

motorrummet. :)

Axel.

Motorlyft görs på olika sätt, jag använder s.k.

lyftsling alltså en typ av rep som jag lägger runt

hela motorn och lyfter under tråg bakant och

framkant. :)

Detta går bra om man skall lyfta endast motor,

vid lyft av låda och motor ihop bör du använda

annat att lyfta med. :? Jag kan också rekomendera

dig att plocka av motorn så mycket som möjligt

om motorn ändå kanske skall skruvas isär. :shock:

Jag brukar i sådana lägen rensa av allt löst insug,

toppar, grenrör, servopump, mm, man blir då förvånad

över blocket litenhet, käns nästan så man kan lyfta ur

för handkraft. :shock:

Men som sagt det finns lite olika sätt att lyfta ur

motor och du får säkert ett och annat råd här

på hemsidan, det finns ju olika syn på detta,

ekonomin kanske styr hur man gör. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tappat en motor från över 1 meters höjd med tekniken Lars beskriver och vill

verkligen varna för att lyfta så även om jag fortfarande gör så själv emellanåt:lol:

Som tur var åkte motorn av precis när jag gått förbi skärmen.

I bakkant på blocket är det en del vassa kanter som skar av nylonrepet

så det gäller att se till att repet ligger rätt innan man lyfter.:oops:

Se bilden ovan där jag lyfter med lådan på så kan du nästan ana de vassa kanterna vid repet

Ska du enbart lyfta motorn så är lyft på insuget med en platta som bultas dit utan tvekan säkraste sättet.

Inget kan glida av eller skäras av så det känns mycket tryggare

Det är även mycket lättare att få motorn på plats eftersom det är lättare att vippa motorn fram och tillbaka.

Jag gjorde en platta själv så den kostade mig 0kr! ;)

Link to comment
Share on other sites

en liten fråga ang. detta.... hur lyfter man bäst motorn? I insuget, känns lite vanskligt men det kanske är ända sättet?

/ Axel

Jag har haft sån tur med båda mina bilar, att orginal lyftöglorna från monteringen på fabriken har suttit kvar.

Dom funkar perfekt att lyfta med, både med och utan låda.

Enkelt beskrivet så är det en tjock plåt (ca 5mm) med hål utstansade för lyftkrokar, som sitter bultad utanpå grenröret på båda sidorna med dom 2 mittersta bultarna.

Om någon är intresserad av att kopiera så kan jag ordna några bilder efter julhelgen... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Thanks, Radioman!

Mycket instruktiv bild - finns på din hemsida

"Engine compartment before mounting of new engine"

Har försökt att återge din bild här, men tyvärr är jag inte datatekniker så jag kunde inte.

Instruktion finns, men mina fattningsgåvor räcker inte - webmaster hjälp oss!!

"Om du klickar på Bifoga en fil, kommer du att se rutan för Bifoga en fil.

Om du klickar på Bifogade filer som är inlagda, kommer du att se en lista redan bifogade filer du kan redigera dessa.

Om du vill ersätta (Ladda upp en ny version) en bifogad fil, måste du klicka på båda länkarna. Bifoga en fil som du normalt brukar göra, därefter klicka inte på Bifoga en fil, klicka istället på Ladda upp en ny version vid Bifoga en fil fältet du tänker att uppdatera."

/Lasse B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...