Jump to content

351c 2v toppar


matteponken

Recommended Posts

Tjena!

Skulle behöva lite hjälp med information om 351C 2v toppar...

Gäller i första hand information om Fords egna gjutkoder...

Har toppar med nr D1AE som har 3A2 instansad som datumkod.. kan dessa toppar vara gjird under 71 eller 73?

finns det 351C 2v toppar som har nr D2?? eller D3??

Vet att ford bytte sätena i topparna runt 72 till härdade? och de har säker ändrar förbränningsrummen också..

men frågan är ändrade de gjutnr också?

tacksam för svar

mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats!

Det är liknande funderingar som jag också har. Jag har en 351c 2V -72 som pga. topparna mm. har fått effekten sänkt från ca 240HP till 160HP.

Du kan titta på min hemsida under information -->motor så kanske det finns nåt intressant att läsa.

http://hem.bredband.net/b108026/mustang.htm

Förutom Mats fråga om ändrade gjutnr undrar jag...

1. Är om det bara är topparna som Ford modifierade från -71 till -72?

2. Kan jag byta till -71 toppar rakt av utan problem?

/John Johansson, HT -67

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej.

Att gutnummret är samma på 71-73 är helt rätt topparna

bearbetades i efterhand därför fick dom år och månad

instasat.

D1AE=gutnr.

3A2 = år 73 månad 1 dag 2.

Efter som det blev hårdare krav på avgasrening mm så

togs det fram nya gutningar som då ändrades exempel

till D2AE.

Toppar och insug passar mellan motorer i samma motor-

familj, men i många fall så fungerar det sämmre med

egna kombinationer om man inte vet var delarna suttit.

Men det finns exempel på motorer som gått och fungerat

bättre med eget hokus pokus änn men originalkomponenter.

Jag har haft den turen? vid två tillfällen då med smalblockare.

Den sista 4V motorn hoss FORD tillverkades 1971. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars

Var har du fått uppgiften att det inte skulle tillverkats några 4V toppar efter -71 ?

Jag har gjutnummer från -73 och har hört andra säga att det finns 4V toppar från både -73 och 74 fast inte med samma utseende som de första legendariska "closed quench" med ventilstorlek ~2,19" insug och ~1,7" utblås.

Se även en annan topplocks tråd där jag medverkar.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats!

Det är liknande funderingar som jag också har. Jag har en 351c 2V -72 som pga. topparna mm. har fått effekten sänkt från ca 240HP till 160HP.

Du kan titta på min hemsida under information -->motor så kanske det finns nåt intressant att läsa.

http://hem.bredband.net/b108026/mustang.htm

Förutom Mats fråga om ändrade gjutnr undrar jag...

1. Är om det bara är topparna som Ford modifierade från -71 till -72?

2. Kan jag byta till -71 toppar rakt av utan problem?

/John Johansson, HT -67

Hej.

Ja det går att montera 71 toppar i stället för dom monterade 72.

Men fortfarande så är det svårt att säga om det kommer att

fungera till 100%.

Vet du om det är någon som tidigare skruvat med din motor eller

är den monterad Orörd. :?

Det kan vara så att du mixtrar med comp mm utan att veta hur

det förändras efter som kolvar och toppar har olika värden. :roll:

Men första tanken som kommer från mitt huvud är att det

inte borde vara något problem OBS det här är vad jag tror. :wink:

Tyvärr så vet man inte föränn man kollat delar och provat. :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...