Jump to content

Slumpvisa frågan


ThomasFB
 Share

Recommended Posts

Tänkte börja en klurig tråd, som kanske är lärorik för alla och envar.

Är det fel på ingreppet på bilderna nedan? Om svaret är ja, hur skulle du justera bort det?

Om medlemmar hittar på goda frågor är det bara att skarva i.

Debattera en fråga i taget, den som lägger ut frågan bör veta det rätta svaret, och har alltså sista ordet. Efter det kan följande fråga postas.

Alltså: Keep them coming!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra utan någon märkfärg med skarp kontrast mot det metallgrå, ex vit el gul.

Blir mest gissningar om man ska säga något som det ser ut nu. Backen verkar betydligt lättare att läsa än drivsidan.

Drivsidan ser ut att ha en kant, men skiljer sig mellan olika kuggar men har säkert med fotograferingen att göra och inte med märkbilden.

Backen ser utbredd och fin ut, ser ut att vara en aning skarp kant mot roten till, men kan även den ha med fotograferingen att göra.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Nja, möjligen lite hårt in shimsad diff, skulle nog vilja flytta diffen/kronhjulet en aning åt vänster alltså shimsa kronhjulet från pinionen en aning.

Men det ser ut att i sådant fall vara marginellt, men som nån fler sa, det är väldigt svårt att se utan märkfärg.

Link to comment
Share on other sites

Märkfärg var så god.

Kuggspelet är justerat till mitten av rekommenderat backlash.

Förspänningen på pinjong och klumplager är exakt enligt fabrikspecs.

Utväxlingen är en Richmond. Har rullat endast 7 mil sedan ny, just så mycket att den mörka ytfärgen från härningen har slitits av. (titta på bilderna utan märkfärg, man ser den totala kontaktytan under belastning bättre där)

Kontaktytan är alltså inom godkända gränser, Pinjongen kan shimmas lite ut om man känner för det.

Diffen är absolut ljudlös vid fullt gaspådrag med denna inställning.

En kuggfråga om kuggar, alltså.

Ordet är fritt, innan nästa ämne behandlas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Okej, en till, men sen är det någon annans tur:

Du och din dam har besökt en fin badstrand i en annan stad ett antal mil bort. Vädret är fint, så ni tog Mustangen.

Efter en skön dag på stranden är det dags att åka hem. På hemvägen besöker du en kompis för att hämta ditt ventilfjäderverktyg han lånat av dej 4 veckor innan.

Allt känns rätt, ni åker mot hemstaden i sakta mak och njuter av den varma vinden som rufsar håret, för cabben är givetvis nerfälld.

För att komma hem måste ni köra genom ett skogsparti, ganska stort.

Just där händer det som inte får hända:

Ett obehagligt knackande börjar höras under motorhuven.... En svordom kommer spontant över dina läppar, och du börjar leta efter orsaken till det metalliska knackandet. Du lokaliserar det till vänster topp, i trakten av cylinder nr 1:

Autsch...

Tur att du har din verktygslåda med dej, så du kan öppna ventilkåpan för att titta efter.....Jo, insugsventilens fjäder har gått av. Tusan också, du som bytte till nya strax innan. Det måste ha varit materialfel. Bara att ringa bärgning.

Va?- inget mobilfält på flera kilometers radie. Du vågar inte heller lämna bilen över natten längs vägen. Det blir till att reparera vid vägkanten.

Du öppnar bagageluckan och rotar omkring bland allt bråte. Du hittar verktygslådan, där finns det vanliga: skrumejslar, ringnycklar, tändstiftnyckel, mm basgrejor. Det finns tomma ölburkar, bomullsnöre, fiskelina, svirvelspö, gymväska full med smutsiga kläder, tandborste, tandkräm, baddräkter, strandtofflor och en massa annat skräp, och en låda innehållande dom gamla ventilfjädrarna, ventiltätningar, retainers och knaster som du glömt att slänga bort.

Du tänker efter en stund, kollar vad du har och konstaterar att du har allt du behöver för att kunna fortsätta köra hem efter att du reparerat felet.

Hur gör du?

Link to comment
Share on other sites

1. Skruva bort tändstiftet

2. Fyll cylinderloppet med bomullssnöret

3. dra runt vevaxeln så du får kompläge och snöret

kommer att se till att ventilen hålls kvar i läge

4. Demontera vipparmen

5. tryck ner den gamla fjädern så du får brt knastren

6. Ta bort den trasiga fjädern

7. pressa ihopp den gamla fjädern med ventilfjäderverktyget

8. knyt ihopp det med fiskelinan

9. Sätt fjädern på plats

10. Sätt tillbaks vipparmen

11. montera knastren släpp fiskelinan

12. dra runt vevaxel

13. dra ur bomullstråden

12. Montera tändstift tillbaks med ventilkåpa

13. Kör hem :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...