ThomasFB Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 Tänkte börja en klurig tråd, som kanske är lärorik för alla och envar. Är det fel på ingreppet på bilderna nedan? Om svaret är ja, hur skulle du justera bort det? Om medlemmar hittar på goda frågor är det bara att skarva i. Debattera en fråga i taget, den som lägger ut frågan bör veta det rätta svaret, och har alltså sista ordet. Efter det kan följande fråga postas.Alltså: Keep them coming! Quote
Janne Holm CMC1740 Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 Tja någon får väl börja blir bondgissning ser ut som pinjongen inte når fram så ett parshims så kanske det funkar Quote
JanneJ Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 osäkerheten fick mig att plocka bort mitt självsäkra svar Quote
MrTurbo_1645 Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 Jag tycker faktiskt att det ser rätt bra ut... Mao, det är bra och rör inget. Quote
FastMagnus Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 Byta olje kvalitet till en som tåll högre tryck. slå i en flaska knäpp olja=tillsatsolja (används bla i jeep cheroke) eller har du lyckast med att böja axlen Quote
DanielG Posted December 22, 2007 Report Posted December 22, 2007 Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra utan någon märkfärg med skarp kontrast mot det metallgrå, ex vit el gul. Blir mest gissningar om man ska säga något som det ser ut nu. Backen verkar betydligt lättare att läsa än drivsidan.Drivsidan ser ut att ha en kant, men skiljer sig mellan olika kuggar men har säkert med fotograferingen att göra och inte med märkbilden.Backen ser utbredd och fin ut, ser ut att vara en aning skarp kant mot roten till, men kan även den ha med fotograferingen att göra./Daniel Quote
Husse Posted December 22, 2007 Report Posted December 22, 2007 Nja, möjligen lite hårt in shimsad diff, skulle nog vilja flytta diffen/kronhjulet en aning åt vänster alltså shimsa kronhjulet från pinionen en aning.Men det ser ut att i sådant fall vara marginellt, men som nån fler sa, det är väldigt svårt att se utan märkfärg. Quote
ThomasFB Posted December 23, 2007 Author Report Posted December 23, 2007 Märkfärg var så god.Kuggspelet är justerat till mitten av rekommenderat backlash.Förspänningen på pinjong och klumplager är exakt enligt fabrikspecs.Utväxlingen är en Richmond. Har rullat endast 7 mil sedan ny, just så mycket att den mörka ytfärgen från härningen har slitits av. (titta på bilderna utan märkfärg, man ser den totala kontaktytan under belastning bättre där) Kontaktytan är alltså inom godkända gränser, Pinjongen kan shimmas lite ut om man känner för det. Diffen är absolut ljudlös vid fullt gaspådrag med denna inställning.En kuggfråga om kuggar, alltså. Ordet är fritt, innan nästa ämne behandlas. Quote
MrTurbo_1645 Posted December 24, 2007 Report Posted December 24, 2007 Jag tycker faktiskt att det ser rätt bra ut... Mao, det är bra och rör inget. Kontaktytan är alltså inom godkända gränser, Pinjongen kan shimmas lite ut om man känner för det. Diffen är absolut ljudlös vid fullt gaspådrag med denna inställning.En kuggfråga om kuggar, alltså. Hade jag rätt då Quote
ThomasFB Posted December 25, 2007 Author Report Posted December 25, 2007 Jo, Du kom med rätt svar först, din tur att ställa fråga. Quote
MrTurbo_1645 Posted December 25, 2007 Report Posted December 25, 2007 Woho! Jag måste dock fundera lite innan jag ställer en fråga. Återkommer inom kort... Quote
MrTurbo_1645 Posted January 5, 2008 Report Posted January 5, 2008 Hej igen...Sorry, någon får ta över frågandet. Har vart lite rörigt här (bla fyra dygn på sjukan). Lämnar över till frivillig, kommer inte på någe bra... Quote
ThomasFB Posted January 6, 2008 Author Report Posted January 6, 2008 Okej, en till, men sen är det någon annans tur:Du och din dam har besökt en fin badstrand i en annan stad ett antal mil bort. Vädret är fint, så ni tog Mustangen.Efter en skön dag på stranden är det dags att åka hem. På hemvägen besöker du en kompis för att hämta ditt ventilfjäderverktyg han lånat av dej 4 veckor innan.Allt känns rätt, ni åker mot hemstaden i sakta mak och njuter av den varma vinden som rufsar håret, för cabben är givetvis nerfälld. För att komma hem måste ni köra genom ett skogsparti, ganska stort. Just där händer det som inte får hända:Ett obehagligt knackande börjar höras under motorhuven.... En svordom kommer spontant över dina läppar, och du börjar leta efter orsaken till det metalliska knackandet. Du lokaliserar det till vänster topp, i trakten av cylinder nr 1:Autsch... Tur att du har din verktygslåda med dej, så du kan öppna ventilkåpan för att titta efter.....Jo, insugsventilens fjäder har gått av. Tusan också, du som bytte till nya strax innan. Det måste ha varit materialfel. Bara att ringa bärgning.Va?- inget mobilfält på flera kilometers radie. Du vågar inte heller lämna bilen över natten längs vägen. Det blir till att reparera vid vägkanten.Du öppnar bagageluckan och rotar omkring bland allt bråte. Du hittar verktygslådan, där finns det vanliga: skrumejslar, ringnycklar, tändstiftnyckel, mm basgrejor. Det finns tomma ölburkar, bomullsnöre, fiskelina, svirvelspö, gymväska full med smutsiga kläder, tandborste, tandkräm, baddräkter, strandtofflor och en massa annat skräp, och en låda innehållande dom gamla ventilfjädrarna, ventiltätningar, retainers och knaster som du glömt att slänga bort. Du tänker efter en stund, kollar vad du har och konstaterar att du har allt du behöver för att kunna fortsätta köra hem efter att du reparerat felet.Hur gör du? Quote
JanneJ Posted January 6, 2008 Report Posted January 6, 2008 tänkbar lösning: ta bort vipparmen och dra ur stötstången.knyt fast ventilen i stängt läge med någonting som passar.plocka bort tändstiftet och kör hem med en 7-cylindrig motor! Quote
Janne Holm CMC1740 Posted January 6, 2008 Report Posted January 6, 2008 1. Skruva bort tändstiftet2. Fyll cylinderloppet med bomullssnöret3. dra runt vevaxeln så du får kompläge och snöret kommer att se till att ventilen hålls kvar i läge4. Demontera vipparmen5. tryck ner den gamla fjädern så du får brt knastren6. Ta bort den trasiga fjädern7. pressa ihopp den gamla fjädern med ventilfjäderverktyget8. knyt ihopp det med fiskelinan9. Sätt fjädern på plats10. Sätt tillbaks vipparmen11. montera knastren släpp fiskelinan12. dra runt vevaxel13. dra ur bomullstråden12. Montera tändstift tillbaks med ventilkåpa13. Kör hem :-) Quote
ThomasFB Posted January 6, 2008 Author Report Posted January 6, 2008 Det var för enkel fråga, ser jag. Måste skärpa. Din tur att fråga Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 6, 2008 Report Posted January 6, 2008 Härligt rtm , mer sådant, det är sånt här som är värt att veta.Ett mycket bra och underhållande ämne på FORUM. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.