Jump to content

Bälten fram


mustang65

Recommended Posts

Hej!

Har en fråga om säkerhetsbälten fram på min GT cab-88.

I helgen satt jag och rengjorde bältena fram, ryckte i dom och upptäckte att dom stannade inte :?: . Tog lös hela kittet röck och donade lite och upptäckte att om jag vickade på själva rullhållaren så stannade bältet :?: .

Är det någon som varit med om detta fenomen och har något bra tips hur jag fixar till bältena, det blir väl en tvåa på besiktningen.

Fråga två

Är det godkänt att sätta midje bälte från en 65 Mustang i min -88 GT cab??

Har ett par liggande ifall att jag inte får till bältena i -88an

Tack på förhand

God Jul

Önskat

Robban i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Bältena fram är kopplade till nån sorts pinne som sitter i dörröppningen, om jag inte missminner mig. Denna pinne gör att rullen låser ifall det skulle vara så att man krockar (krävs nog en del för att den ska påverkas). SBP bara skrattade åt dem när jag var inne på senaste besiktningen, men eftersom min e flyttgodsad så var de ok ändå.

Jag har förresten ett set med beiga baksätesbälten liggande som jag nog kan tänka mig att sälja om du behöver. Det sitter numera en massa störtbågsrör i vägen för att jag ska få i baksätet igen...

//Jocke

Link to comment
Share on other sites

Grabbar, såhär ligger det till:

Europeiska bälten använder BÅDE slunga och pendel som låsmekanism

Äldre amerikanska bälten använder BARA pendel som låsmekanism. Därför måste du bromsa lite för att det ska låsa. Detta är naturligtvis helt normalt och skall inte ses som ett fel. Bältena är 100% godkända och funktionsdugliga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...