Jump to content

motstånd?


Recommended Posts

hej!

Jag har ett litet problem. Jag var lite av en nybörjare på mustang o och motorer kan man säga när jag bestämmde mig för att renovera min motor. Jag glömde märka upp var vissa elsladdar och andra saker ska sitta. Jag har fått ihop det mesta nu. Men den här saken är jag inte riktigt säker på var den ska sitta.

Jag tror att det är ett motstånd som ska sitta på motorn men var ska det kopplas mellan? Ska snart äntligen starta upp bilen efter ett års reperationer av motorn och en ny lacka av bilen. Hoppas på att bli klar tills man har skaffat körkortet så att man kan ut på nästa års träffar.

(hoppas att bilden fungerar).

mike

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej!

På pluskabeln mellan tändningslås och tändspole kan det sitta ett förkopplingsmotstånd med fast resistens.

När man kör runt med startmotorn är tändspolen kopplad direkt till batteriet via startmotorn.

Men så fort startmotorn stannar matas tändspolen genom motståndet.

Detta motstånd är oftast monterat bredvid tändspolen. Förkopplingsmotståndet kan också vara av termistortyp.

Då är resistensen låg vid låga temperaturer. När temperaturen ökar så ökar också motståndet. Under startförloppet är

motståndet lågt vilket ger en hög primärström. Vid kontinuerlig gång kommer strömflödet att höja temperaturen och därmed

också motståndets resistens.

Det används för att underlätta start samtidigt som det skyddar tändsystemet mot för hög ström och ökar livslängden på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...