Jump to content

färg i motorrummet/vinyltak


Sten Persson

Recommended Posts

Hej, jag håller på att renovera en mustang 65 ht (som jag haft sedan min ungdom i slutet på 70 talet) Den har varit omlackad och skall nu återfå originalfärgen - silver smoky grey med svart vinlytak. Motorrummet skall vara svart (har hissat ur motorn) men vad är rätt nyans/glans och var köper jag den? Är det ngn som också har tips om hur man sätter på vinyltaket?

Sten Persson

Mustang 65 HT/Mustang 66 cab

Link to comment
Share on other sites

När det gäller "rätt" svart färg till motorrummet kan www.skevab.se hjälpa dig, blir riktigt bra trots att det är sprayburk. Köp minst tre stycken för hela motorrummet.

(Vill du ha detaljbilder på ett upppiffat motorrum kan jag skicka dig)

När det gäller vinyltak så trodde jag att det fanns på www.mustangmonthly.com hemsida under "how to" men där hittade jag inget. Vet att det varit artiklar i gamla nummer av tidningen i alla fall.

Med lite letande på nätet finns det säkert något att hämta.

Tipsa gärna i så fall då jag själv planerar att byta på min i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Vinyltak, så hade de ett reportage om det i en Wheelstidning, där de renoverade en El-Camino, Tror det var septembernummret -06. Har inte tillgång till tidningen för tillfället.

Gott om tid och tålamod.

Nogrann mätning både på tak och vinyl.

Rätt lim.

Framruta och bakruta borta.

Ett par kompisar till hjälp.

Mät och rita ut C både på tak och vinylens insida, även en riktlinje 15 cm på vardera sida om C linjen.

Du börjar att limma ca 15 cm från C ut mot sidorna, sedan efter detta greppat forts. man ut mot taklisten och lite knep och knåp för att få till det vid rutlisterna.

Både vinylen och taket skall strykas med lim och sedan efter en "kaffepaus" stryker du fast vinylen på taket,,

Montera/limma rutor och kromlister,,,

Detta är taget från minnet, skall göra detsamma på min Cougar till våren.

Kan återkomma när jag får tag i tidningen

//Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan om du vill lacka med spruta och tvåkomp. så är alfa romeo no: 907 tror jag det är den är typ siden blank inte matt och inte blank.

Nästan tvärsäker på att det är 907 men det ser dom som skall blanda färgen åt dig om nummret stämmer. Jag brukar ofta använda den till saker som skall vara svarta i motorutrymmen typ. startmotor och andra saker som brukar vara svarta och även till min musses motorutrymme har jag använt denna kulör.

lycka till

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...