winnerpatric cmc162 January 20, 2008 Report January 20, 2008 Har problem med att bensinen rinner tebax i tanken när den stått ett tag. tar ett tag o sliter på batteriet varje gång jag ska starta upp. Finns det någon typ backventil man kan sätta vid tanken så detta inte sker?? Citera
Nenne January 20, 2008 Report January 20, 2008 Det ska sitta en backventil i bränslepumpen. Om inte den håller tätt kanske det är dags att renovera/byta pumpen. Citera
Pelle cmc 375 January 20, 2008 Report January 20, 2008 Jag har samma problem att man får mala en stund när bilen stått. Men jag tror det beror på att soppan dunstar bort i förgasaren, det som finns i flotörhuset kan väl inte rinna tillbaks utan det borde räcka för den att starta på. Problemet med backventiler tillhör väl mer bilar med insprutning? Citera
Nenne January 20, 2008 Report January 20, 2008 Sant, men för att den mekaniska bränslepumpen över huvud taget ska fungera så måste det finnas ventiler i pumpen som öppnar och stänger, både på sug- och trycksidan beroende på vilket håll membranet rör sig. Citera
Roger January 21, 2008 Report January 21, 2008 Jag har haft samma problem på mina Mustanger med orginalmotorer och jag tror inte det är pumpen för då var min bensinpump trasig från fabrik . Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 21, 2008 Report January 21, 2008 Hej.Just detta får alla leva med som har bilen som hobby och bara åker på sommarhalvåret, jag har aldrig haft någon hobbybil som stått länge och som startar utan två tre försök efter lång tids vila. Normalt är det så att arbetstrycket, suget, vaccum försvinner efter en längre tids vila även så dunstar eller förgasas bensin vid vila och bensinen blir också otroligt effektlös och bara blaskigare ju längre den lagras. Alla vet också att bensinen som tillverkas idag är bland det sämsta för våra gamla bilar som någonsin gjors, bensinen kräver mer och mer effekt i tändsystem och blandningsystem för att ge bra drivkraft. Ja vill påsstå att bensinens utblandning med E85 är det störst problemet för oss med gammla entusiastbilar oavsett märke. Så att nöta ett par gånger för att starta är egentligen inget problem, snarare ligger troligen problemet på batteriunderhållet. Citera
winnerpatric cmc162 January 21, 2008 Author Report January 21, 2008 Bensinen rinner ända ner till tanken. Får mata hur länge som helst innan det kommer fram till filtret där jag ser när bensinen är på väg. Räcker bilen står en vecka så har jag det problemet. När väl bensinen nått förbi filtret så drar bilen igång hur lätt som helst. Citera
Monshine January 21, 2008 Report January 21, 2008 Har samma problem.Jag köpte min backventil/filter på meconomen som man sätter på bränsleslangen.Jag har dock inte kunnat utvädera det. Citera
ThomasFB January 21, 2008 Report January 21, 2008 Bensinen rinner ända ner till tanken. .Då kommer det luft in nånstans, nålventilerna läcker och bensinpumpens klaff fuskar. Citera
grufman January 21, 2008 Report January 21, 2008 bara en idiotfråga, kan man inte bygga ett retursystem som på moderna bilar med en regulator som reglerar trycket, eller blir det helknas med fuggar? Citera
Janne Holm CMC1740 January 22, 2008 Report January 22, 2008 bara en idiotfråga, kan man inte bygga ett retursystem som på moderna bilar med en regulator som reglerar trycket, eller blir det helknas med fuggar?Jag tror detta är ett problem som man inte löser buslätt på en förgasarmotorjag har ny förgasare ganska ny bränslepump ändå problemet då den stått ett tag. Kan det vara så att bensinen förångas i förgasaren så att det krävs några varv på motorn för att "fylla på" kanske en elektrisk pump med tryckregulator kopplad på tändning skulle lösa problemet och man med nyckelns hjäp "förvattna" förgasaren Citera
Pelle cmc 375 January 22, 2008 Report January 22, 2008 Kan inte se att detta är något stort problem, men vi får nog leva med et. Det finns ju en avluftning från flottörhuset och där dunstar nog en del. Jannes lösning skulle nog lösa startproblemet men är nog inte att rekomendera pga brandrisken vid ev krock, när motorn stannar och tändningen är på och pumpar ut soppa från en brusten ledning!!!!!!Jag brukar köra några sekunder på starten för att fylla på flottörhuset, sedan några tryck på gaspedalen utan att röra nyckeln, för att få på automatchoken. Citera
ThomasFB January 23, 2008 Report January 23, 2008 En dum fråga: Borde inte motorn starta med den soppa som finns i förgasaren? Den dunstar inte alltför snabbt därifrån, utan kan kräva månader. Bensinen rinner inte heller in i motorn av sej själv.Bränslet trycks ju inte in med övertryck, utan det sugs in i motorn av luftströmmen. Förgasarens flottörhus töms inte då soppan rinner bakåt.Försök få motorn att starta generellt bättre, så har ni inte dessa problem.jajaa- provocerande inlägg, men man borde inte behöva såga startmotor så väldigt länge om allt är i skick. Citera
Janne Holm CMC1740 January 23, 2008 Report January 23, 2008 En dum fråga: Borde inte motorn starta med den soppa som finns i förgasaren? Den dunstar inte alltför snabbt därifrån, utan kan kräva månader. Bensinen rinner inte heller in i motorn av sej själv.Bränslet trycks ju inte in med övertryck, utan det sugs in i motorn av luftströmmen. Förgasarens flottörhus töms inte då soppan rinner bakåt.Försök få motorn att starta generellt bättre, så har ni inte dessa problem.jajaa- provocerande inlägg, men man borde inte behöva såga startmotor så väldigt länge om allt är i skick.Det är väl bra med provocerande inlägg det är då man lär sig något Jag har faktiskt mitt elsystem tändning m.m. i bra skick men ändåså blir det lite nötande då den stått still några dagar så någonstansförsvinner soppan Citera
JanneJ January 23, 2008 Report January 23, 2008 Hur är det med flottörnivån?Tjuvluft från förgasarfoten?Grundinställning på tändningen?Hjälpte en bekant med en 289:a för en vecka sedan, efter att ha dragit åt muttrarna som håller förgasaren mot insuget och även dragit åt skruvarna till ovandelen av förgasaren så både startade den lätt och gick mycket jämnare. Dessutom slutade den storkna vid lite häftigare gaspådrag. Citera
Pelle cmc 375 January 23, 2008 Report January 23, 2008 Jag har i alla fall kollat, och nivån i flottörhuset sjunker ganska snabbt i min fakriksnya förgasare, och det är väl inte konstigt då det finns ett "avluftningshål" på flottörhuset för att undvika vakum när soppan förbrukas. Häll upp lite bensin i en skål och kolla hur länge den finns kvar. Citera
ThomasFB January 23, 2008 Report January 23, 2008 Du kan minska avdunstningen med ett litet "filter" i luftningskanalerna. Det är det "nya" bensinens förtjänst att det inte funkar ordentligt i förgasarsystem, utan "kräver" slutna insprutningssystem. Förr kunde man tvätta händerna i bensin efter mekandet, desuutom utan grimaser, men det är numera helt omöjligt. Tala om miljövänlighet..... Citera
pools January 23, 2008 Report January 23, 2008 Har problem med att bensinen rinner tebax i tanken när den stått ett tag. tar ett tag o sliter på batteriet varje gång jag ska starta upp. Finns det någon typ backventil man kan sätta vid tanken så detta inte sker?? Det kan väl inte vara så att tanken "suger" tillbaka bensinen? Har du ordentlig luftning i tanken. Så att det inte blir vakuum där menar jag.Hade själv det problemet i frugans Escort för ett par år sedan.Mvh. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.