Jump to content

Recommended Posts

Jag har samma problem att man får mala en stund när bilen stått. Men jag tror det beror på att soppan dunstar bort i förgasaren, det som finns i flotörhuset kan väl inte rinna tillbaks utan det borde räcka för den att starta på. Problemet med backventiler tillhör väl mer bilar med insprutning?

Sant, men för att den mekaniska bränslepumpen över huvud taget ska fungera så måste det finnas ventiler i pumpen som öppnar och stänger, både på sug- och trycksidan beroende på vilket håll membranet rör sig.

Hej.

Just detta får alla leva med som har bilen som hobby och bara åker på sommarhalvåret, jag har aldrig haft någon hobbybil som stått länge och som startar utan två tre försök efter lång tids vila. :shock:

Normalt är det så att arbetstrycket, suget, vaccum försvinner efter en längre tids vila även så dunstar eller förgasas bensin vid vila och bensinen blir också otroligt effektlös och bara blaskigare ju längre den lagras. :?

Alla vet också att bensinen som tillverkas idag är bland det sämsta för våra gamla bilar som någonsin gjors, bensinen kräver mer och mer effekt i tändsystem och blandningsystem för att ge bra drivkraft. :roll:

Ja vill påsstå att bensinens utblandning med E85 är det störst problemet för oss med gammla entusiastbilar oavsett märke. :?

Så att nöta ett par gånger för att starta är egentligen inget problem, snarare ligger troligen problemet på batteriunderhållet. ;)

Bensinen rinner ända ner till tanken. Får mata hur länge som helst innan det kommer fram till filtret där jag ser när bensinen är på väg. Räcker bilen står en vecka så har jag det problemet. När väl bensinen nått förbi filtret så drar bilen igång hur lätt som helst.

bara en idiotfråga, kan man inte bygga ett retursystem som på moderna bilar med en regulator som reglerar trycket, eller blir det helknas med fuggar?

Jag tror detta är ett problem som man inte löser buslätt på en förgasarmotor

jag har ny förgasare ganska ny bränslepump ändå problemet då den stått ett tag. Kan det vara så att bensinen förångas i förgasaren så att det krävs några varv på motorn för att "fylla på" kanske en elektrisk pump med tryckregulator kopplad på tändning skulle lösa problemet och man med nyckelns hjäp "förvattna" förgasaren ;)

Kan inte se att detta är något stort problem, men vi får nog leva med et. Det finns ju en avluftning från flottörhuset och där dunstar nog en del. Jannes lösning skulle nog lösa startproblemet men är nog inte att rekomendera pga brandrisken vid ev krock, när motorn stannar och tändningen är på och pumpar ut soppa från en brusten ledning!!!!!!

Jag brukar köra några sekunder på starten för att fylla på flottörhuset, sedan några tryck på gaspedalen utan att röra nyckeln, för att få på automatchoken.

En dum fråga: Borde inte motorn starta med den soppa som finns i förgasaren? Den dunstar inte alltför snabbt därifrån, utan kan kräva månader. Bensinen rinner inte heller in i motorn av sej själv.

Bränslet trycks ju inte in med övertryck, utan det sugs in i motorn av luftströmmen. Förgasarens flottörhus töms inte då soppan rinner bakåt.

Försök få motorn att starta generellt bättre, så har ni inte dessa problem.

jajaa- provocerande inlägg, men man borde inte behöva såga startmotor så väldigt länge om allt är i skick.

En dum fråga: Borde inte motorn starta med den soppa som finns i förgasaren? Den dunstar inte alltför snabbt därifrån, utan kan kräva månader. Bensinen rinner inte heller in i motorn av sej själv.

Bränslet trycks ju inte in med övertryck, utan det sugs in i motorn av luftströmmen. Förgasarens flottörhus töms inte då soppan rinner bakåt.

Försök få motorn att starta generellt bättre, så har ni inte dessa problem.

jajaa- provocerande inlägg, men man borde inte behöva såga startmotor så väldigt länge om allt är i skick.

Det är väl bra med provocerande inlägg det är då man lär sig något :D

Jag har faktiskt mitt elsystem tändning m.m. i bra skick men ändå

så blir det lite nötande då den stått still några dagar så någonstans

försvinner soppan ;)

Hur är det med flottörnivån?

Tjuvluft från förgasarfoten?

Grundinställning på tändningen?

Hjälpte en bekant med en 289:a för en vecka sedan, efter att ha dragit åt muttrarna som håller förgasaren mot insuget och även dragit åt skruvarna till ovandelen av förgasaren så både startade den lätt och gick mycket jämnare. Dessutom slutade den storkna vid lite häftigare gaspådrag.

Jag har i alla fall kollat, och nivån i flottörhuset sjunker ganska snabbt i min fakriksnya förgasare, och det är väl inte konstigt då det finns ett "avluftningshål" på flottörhuset för att undvika vakum när soppan förbrukas. Häll upp lite bensin i en skål och kolla hur länge den finns kvar.

Du kan minska avdunstningen med ett litet "filter" i luftningskanalerna.

Det är det "nya" bensinens förtjänst att det inte funkar ordentligt i förgasarsystem, utan "kräver" slutna insprutningssystem.

Förr kunde man tvätta händerna i bensin efter mekandet, desuutom utan grimaser, men det är numera helt omöjligt. Tala om miljövänlighet.....

Har problem med att bensinen rinner tebax i tanken när den stått ett tag. tar ett tag o sliter på batteriet varje gång jag ska starta upp. Finns det någon typ backventil man kan sätta vid tanken så detta inte sker?? :?:

Det kan väl inte vara så att tanken "suger" tillbaka bensinen? Har du ordentlig luftning i tanken. Så att det inte blir vakuum där menar jag.

Hade själv det problemet i frugans Escort för ett par år sedan.

Mvh.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...