Jump to content

Recommended Posts

Jag klurar ju på att ge min 351w en ny förgasare att andas igenom. Utbudet är gigantiskt men jag tänker finna en ersättare för min Holley DP 600cfm.

Edelbrock är ju erkänt bra på just detta med förgasare så jag funderar ju därför på denna som ersättare; http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Litet frågetecken är ju om den fixar att ge min motor det den vill ha, bränsleekonomin är INTE prioriterad före effekten nämligen. Rapp och körglad motor är det jag vill ha, får hellre dra 1,8 per mil å gå bra än å dra 1,4 och gå sämre. "Mild performance, calibrated for economy." Står det, men antar att man kan justera den efter eget tycke sedan?

Jag har bytt till den du nämner fast modellen utan elektronisk choke

(1405) tror jag den heter helnöjd med den :D

var ute en sväng idag stormen gjorde att vägen var torr och fin :D

men jag kanske måste byta nålar iden för jag behöver inte choka den trots

temperaturer kring 0 men som sagt bensinförbrukningen är inte av stor betydelse på en hobbybil som ska gå bra :twisted:

Varför ska du byta? Den du har är bättre än Edelbrocken om du vill ha lite gassvar vilket inte du får med Edelbrocken på samma vis.

Det är som sagt tidigare inte bra med för mycket bränsle heller. Vill tro att förutsättningarna för att få rätt mängd bränsle är bättre med denna Edelbrock.

Varför ska du byta? Den du har är bättre än Edelbrocken om du vill ha lite gassvar vilket inte du får med Edelbrocken på samma vis.

Det är som sagt tidigare inte bra med för mycket bränsle heller. Vill tro att förutsättningarna för att få rätt mängd bränsle är bättre med denna Edelbrock.

Mina erfarenheter runt förgasare är att en Holley mekanförgasare är helt ok. Jag monterade en 650 mekan på min 302 Boss istället för 780vacum. En klart bra investering, bra gassvar redan på låga varv, och relativt god ekonomi. Direkt ur kartong och lite kontroll av grundinställningar så har den sen funkat bra. En holley är enkel att justera också, om du inte vill börja experimentermed med olika munstycken för då blir det lite mer skruvande.

På 351an har jag en 500 Edelbrock mekan som inte är mer ekonomisk än Holleyn. Varför??? Jo... för att när jag bytte till en 500cui så ökade körglädjen oerhört, bättre svar på låga varv även där. Det beror på körsättet :--

Monterade även en 600 Holley vacum ekonomiförgasare på en 390. Det blev en helt annan gång mot originalförgasaren som skulle renoveras. Det är himla kul att testa prylar men du har nog en bra förgasare redan nu, såvida den inte är utsliten.

Svart rök kan ju vara annat, men ofta så är det justeringar luft/bränsle mängd som kan vara orsaken. För stora munstycken. Tändningen står fel m.m.

Svart rök kan ju också orsakas av smygkörning under längre stund och helt plötslig gaspådrag.

Dina bilder på förgasaren säger i varje fall att någon skruvat på den, "kanske du själv". Eftersom man tagit bort den manuella chokedelen och spjället, så kanske det även är utbyta munstycken i den. Den ser också ganska svart ut i insugshalsarna så kanske en rengöring och koll av munstycken och byte av packningar gör underverk.

Flottörnivån har du ju möjlighet att kolla eftersom man bytt till genomskinliga på båda husen. En packningssats är inte så dyr.

Justera Holleyn, och glöm edelbrockarn. Mindre munstycken in och justera accpumparna, sekundärpumpen behöver inte trycka in full mängd och primärpumpens kam kan bytas ut, eller fila till en egen profil.

Bryt på staget till sekundäraxeln, så att dom öppnar senare, om motorn snubblar då plattan går i mattan. Om du sotar matar du in för mycket bränsle och för fet blandning, det åstadkommer du också med en ny eller en annan förgasare.

Om Holleyn är i skick, så går motorn garanterat sämre med en åderbrockare monterad..

ÅÅÅÅÅÅÅÅ vad skönt med någon som kan tänka Holley :-- , Edelbråk är en bra förgasare inte tal om något annat fast den är nog mer framtagen för den som inte gillar den goa bensindoften och som inte vill prova eller vågar prova lite annat. :roll:

En bra justerad Holley ger garanterat lite extra. ;)

Edelbråk är en bra förgasare inte tal om något annat

Det skall man tacka Carter för, inte åderbrock, dom bara köpte upp den...okej, kanske moderniserade den lite, men det görs på alla områden iallafall. Carter AFB var/är en bra förgasare.

Färdelen med Cartern är kanske att det inte ligger packningar under bränslenivån, och man kan kalibrera den utan att flöda bensinen över insuget.

Har dock svårt att förstå hypen kring allt e-brock kommer med.

Mitt senaste offer att montera är en Speed Deamon 750 som landar på en 428CJ. Helt oprövad förgasare från min sida, så vi får se om jag känner mig nöjd efter den testen.

Kommer den funka lika bra som den ser ut så blir det bra. Finishen på detaljer är väldigt hög, men det behöver ju inte betyda att den är bra för det.... så vi får se.

Någon kanske har erfarenheter av Deamon?

Okej, jag har tyvärr dålig koll på förgasare men jag får väll ta mig an min Holly. Som skrevs ovan tror jag att bara en sådan sak som att lugna ner accpumparna skulle kunna göra underverk. Ang munstycken vet jag att den är "original bestyckad" vad nu det innebär...

• 2 weeks later...
Okej, jag har tyvärr dålig koll på förgasare men jag får väll ta mig an min Holly. Som skrevs ovan tror jag att bara en sådan sak som att lugna ner accpumparna skulle kunna göra underverk. Ang munstycken vet jag att den är "original bestyckad" vad nu det innebär...

Biligt och enkelt att byta munstycken.

Testa dig fram du känner direkt om det vart bättre eller sämre.

Men svart rök vid full gas, hur svarar den på höga varv, känns det som den vill varva in i evigheten elelr börjar den mattas rejält på höga varav?

testa först och bytt ett steg på primären neråt och se om den är piggare på små gaspådrag.

sen när du hittat bästa draget så men små gaspådrag så inte andra portarna öppnar sig.

Då byter du ett steg neråt på sekundärportarna och sen ut och gasa fullt går den bättre testa ett steg mindre ut och gasa igen.

tills du hittar bästa, du känner när den svagnar då är det för lite då får du höja lite igen.

Snabb kurs till relativt milt eller halv trimade motorer, utan tillgång till lamda mättare och andra trevliga saker som gör allt så mycket enklare, men har man inte såna grejer fungerar det här bra.

Plocka gärna isär hela hollyn innan och gör rent alal kanaler i den med tryck luft och lite rengöringsvätska så du får bort eventuell smuts i alal små luft kanaler som fins i doeringsplatorna. Samt se till att du verkligen har fått rätt packningar till din förgasare en felaktig packning med kanske avsaknad av vissa luft håll. gör att motorn inte kommer gå bra med den.

Lycka till med snabb kursen i förgasarsjustering utan avancerade test instrument.

Mvh

MrV8

Jag bytte från en e-brock 1406 på min 289":a till en Holley 650dp.

WOW vilken skillnad,blev mycket rappare.

JH: Jag har hört att många som köper Deamon förgasare måste plocka isär dom direkt för det har förekommit förgasare med massor av spånor i från tillverkningen.Lika bra att kolla upp och göra rent.Ok/Gresse

Jag bytte från en e-brock 1406 på min 289":a till en Holley 650dp.

WOW vilken skillnad,blev mycket rappare.

JH: Jag har hört att många som köper Deamon förgasare måste plocka isär dom direkt för det har förekommit förgasare med massor av spånor i från tillverkningen.Lika bra att kolla upp och göra rent.Ok/Gresse

Det stämmer nog, för den rekommendationen fick jag från firman i USA som jag köpe förgasaren av. Det kostade 20 dollar extra att få förgasaren demonterad, rengjord, och kalibrerad direkt av dom, så jag hoppas att jag inte behöver göra det en gång till.

Är det någon som kör med Speed Deamon?

• 2 weeks later...