Jump to content

Hur klarar de nyare mustangerna vintern?


flames^

Recommended Posts

Jag åker dagligen runt i stockholm och kränger på folk saker dom inte behöver, när jag gör detta så ser jag en hel del fina bilar. Bland dom så är det väldigt många mustanger av de nyare sorterna som man ser står parkerade från kungsholmen till djurgården.

Hur klarar dom av vätan o saltet egentligen?

Är det inte helt galet att ha dom ute nu?

Va bara lite nyfiken :--

Link to comment
Share on other sites

Utan rostskydd så är vilken bil som helst dödsdömd, saken är att många av de nya Mustangerna importeras från Kanada eller närliggande stater, här görs en vaxrostskyddsbehanling av bilar även Ford Mustang. :shock:

Det är också så att det körs och säljs en hel del USA bilar med obefintligt rostskydd som kommer från stater där inget rostskydd görs, är man fantast av Fords Mustang så gör man en rostskyddbehandling även om man bara har den som vilken annan bli som helst. :)

Är man en Mustangägare av skrytmening och har den för att vara bäst på gatan så tror jag intresset för att vara rädd om bilen är i botten. :(

Något måste man visa andra när det går bra på börsen eller på jobbet och varför inte en icke rostskyddad Mustang, man måste förstås visa sig i en av tidens mest beundrade bil FORD MUSTANG 8)

Jag vet och tror så ;) .

Link to comment
Share on other sites

amerikanska ford är generellt sett "rostfria" sedan 1998 då dom blev helgalvade. Att rulla runt i en 05a skall inte vara några som helst problem utan rostskyddsbehandling...

Saltet är juh bilar som även är helgalvade, tyvärr, speciellt om de förvaras "fel"...

Men de klarar sig mycket bättre än de som inte e helgalvade såklart..

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Rost är oxiderat järn:

"Rost är bruna korrosionsprodukter som i huvudsak består av hydratiserade järnoxider." Ur Susning.nu

Aluminium rostar inte men oxiderar;

"Aluminiumoxid Al2O3, en kemisk förening av aluminium och syre.

Aluminiumoxid är kemiskt inert och stabilt, ogiftigt, smältpunkten är över 2000 g C. A. i kristallform kallas korund och bygger upp ädelstenar: safirer och rubiner.

Bauxit är rikt på aluminiumoxid, som i sin tur ger aluminium genom elektrolys. Aluminiumoxid är en konstruktionskeram. Aluminium får i luft fort en tunn skyddande yta av alumiumoxid." Ur Susning.nu

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Oxidering är något som normalt förstör. Kan även vara mat (fetter) som oxiderar dvs reagerar med syret i luften.

Aluminium oxiderar även den. Hos järn kallar vi oxideringen för rost (i varierande steg). Då rost har större volym än ej oxiderat järn, så bildas det ibland bubblor. Rost är tekniskt sett en järnoxid. Sedan kan vissa färger innehålla järnpartiklar så det kan rosta då även på plast! Sedan kan faktisk rostfritt stål rosta, fast det kräver lite mer jobb! :--:--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...