flames^ January 25, 2008 Report January 25, 2008 Jag åker dagligen runt i stockholm och kränger på folk saker dom inte behöver, när jag gör detta så ser jag en hel del fina bilar. Bland dom så är det väldigt många mustanger av de nyare sorterna som man ser står parkerade från kungsholmen till djurgården.Hur klarar dom av vätan o saltet egentligen?Är det inte helt galet att ha dom ute nu?Va bara lite nyfiken Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 25, 2008 Report January 25, 2008 Utan rostskydd så är vilken bil som helst dödsdömd, saken är att många av de nya Mustangerna importeras från Kanada eller närliggande stater, här görs en vaxrostskyddsbehanling av bilar även Ford Mustang. Det är också så att det körs och säljs en hel del USA bilar med obefintligt rostskydd som kommer från stater där inget rostskydd görs, är man fantast av Fords Mustang så gör man en rostskyddbehandling även om man bara har den som vilken annan bli som helst. Är man en Mustangägare av skrytmening och har den för att vara bäst på gatan så tror jag intresset för att vara rädd om bilen är i botten. Något måste man visa andra när det går bra på börsen eller på jobbet och varför inte en icke rostskyddad Mustang, man måste förstås visa sig i en av tidens mest beundrade bil FORD MUSTANG Jag vet och tror så . Citera
Mohlin January 25, 2008 Report January 25, 2008 Jag har rost i fronten av huven på min bil, 05:a som gått 1.600mil endast sommartid och endast i Sverige, lite Peugeot-varning.... Citera
Andrew January 25, 2008 Report January 25, 2008 Hur kan du ha rost i framkant på huven är de inte gjord av någon plast som på mustang 2002. Citera
Mohlin January 25, 2008 Report January 25, 2008 Hur kan du ha rost i framkant på huven är de inte gjord av någon plast som på mustang 2002.Plåt! Citera
Simon G January 25, 2008 Report January 25, 2008 Plåt!Har du plåthuv på din Mustang? Min är i alla fall plast. Så den rostar inte! Citera
Mohlin January 26, 2008 Report January 26, 2008 Plåt!Har du plåthuv på din Mustang? Min är i alla fall plast. Så den rostar inte! Jaså Är det fler som har plasthuv på 05> ??Jag har precis borrat i min och har garanterat plåthuv!! Citera
Jocce January 26, 2008 Report January 26, 2008 Jag kör min året runt, men har rostskyddat och lacksjyddat den, tvättar minst 1 gång / vecka helst oftare om det hinns med!Inga problem ännu, är en 06:a...Min huv låter som plast.../Jocce Citera
Pernolf cmc 558 January 26, 2008 Report January 26, 2008 huven på 2005 och nyare är av aluminium. Citera
Mohlin January 26, 2008 Report January 26, 2008 huven på 2005 och nyare är av aluminium.Tack, jag blev lite orolig där! Citera
grufman January 26, 2008 Report January 26, 2008 amerikanska ford är generellt sett "rostfria" sedan 1998 då dom blev helgalvade. Att rulla runt i en 05a skall inte vara några som helst problem utan rostskyddsbehandling... Citera
Jocce January 26, 2008 Report January 26, 2008 amerikanska ford är generellt sett "rostfria" sedan 1998 då dom blev helgalvade. Att rulla runt i en 05a skall inte vara några som helst problem utan rostskyddsbehandling...Saltet är juh bilar som även är helgalvade, tyvärr, speciellt om de förvaras "fel"...Men de klarar sig mycket bättre än de som inte e helgalvade såklart../Jocce Citera
Mohlin January 26, 2008 Report January 26, 2008 Det jag har på min är bubblor i lacken längst fram på huven, är ju inte 100% säkert att det är rost under, återstår att se, det satt under stripsen, fick en smärre chock när jag tog bort dem! Citera
Pelle cmc 375 January 26, 2008 Report January 26, 2008 huven på 2005 och nyare är av aluminium.Tack, jag blev lite orolig där!Aluminium + rost ? Citera
grufman January 26, 2008 Report January 26, 2008 huven på 2005 och nyare är av aluminium.Tack, jag blev lite orolig där!Aluminium + rost ?[/quote:2hplgajm]Rost = korrosionAluminiumbubblor = korrosionrost = aluminiumbubblor? Citera
Corvette January 28, 2008 Report January 28, 2008 vår bil klarar vintern kanon... för den står i vårat varmgarage... Citera
pools January 28, 2008 Report January 28, 2008 Hej!Rost är oxiderat järn:"Rost är bruna korrosionsprodukter som i huvudsak består av hydratiserade järnoxider." Ur Susning.nuAluminium rostar inte men oxiderar;"Aluminiumoxid Al2O3, en kemisk förening av aluminium och syre.Aluminiumoxid är kemiskt inert och stabilt, ogiftigt, smältpunkten är över 2000 g C. A. i kristallform kallas korund och bygger upp ädelstenar: safirer och rubiner.Bauxit är rikt på aluminiumoxid, som i sin tur ger aluminium genom elektrolys. Aluminiumoxid är en konstruktionskeram. Aluminium får i luft fort en tunn skyddande yta av alumiumoxid." Ur Susning.nuMvh. Citera
flames^ January 29, 2008 Author Report January 29, 2008 jajja .. de e ju iaf inte annat än att man blir avis när man ser alla fina stanger glassa runt i vinter solen (eller vår som de verkar va nu) Citera
Mohlin January 29, 2008 Report January 29, 2008 Jag blev idag glatt överaskad att det inte var rost på min bil, en bubbla i lacken bara, torr och fin under , ska nu lacka om hela huven för att få den lika perfekt som resten av bilen. Citera
Svedis January 30, 2008 Report January 30, 2008 Oxidering är något som normalt förstör. Kan även vara mat (fetter) som oxiderar dvs reagerar med syret i luften.Aluminium oxiderar även den. Hos järn kallar vi oxideringen för rost (i varierande steg). Då rost har större volym än ej oxiderat järn, så bildas det ibland bubblor. Rost är tekniskt sett en järnoxid. Sedan kan vissa färger innehålla järnpartiklar så det kan rosta då även på plast! Sedan kan faktisk rostfritt stål rosta, fast det kräver lite mer jobb! Citera
Recommended Posts