Jump to content

Renovering HT 70 (var Byta skärmkanter / Quarter panels)


bjornpersson

Recommended Posts

Hehe ja, det ska bli.

Idag kollade jag till gårdagens lackering och allt blev bra utom den lilla plåten mellan huv och vindruta. Av någon anledning så hade den blivit ruskigt dammig. Våtslipar och lägger ett extra lager vid nästa lackeringstillfälle.

Jag började med instrumentbrädan idag. Jag har aldrig monterat en dashtop (nytt "skinn" utanpå den gamla) men jag får för mig att den passar lite illa. Under kanten mot förare/passagerare så verkar den vara lite för kort. Likaså är passformen runt luftutblåset inte 100%. Någon som har erfarenhet ?

Som det är nu så måste jag nog laga upp den gamla lite och måla ytterkanterna svart om det ska bli något så när bra ...

:?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 316
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, Björn, du har väl råkat ut för det vi alla andra har råkat ut för, den "Ameriknska

kvaliteten" :x

Dom benämner sina egenproduserade delar som "Made in USA" precis som det

skulle vara nåt kvalitetsmärke. Vilket det inte är. Jag tror inte en enda del som

jag köpt och är produserat i USA har passat till 100 % Dom tillverkar helt enkelt

dåliga grejjer. Då är dom delar som är tillverkade i östasien bättre.

Jag är ledsen att dina delar inte passar ordentligt, men hoppas att du på något

sätt ändå får ihop det. :)

Lycka till,

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja, det kanske är så men lite konstigt at det fattas 20 mm på vissa ställen. Visst man kanske inte ligger med ficklampa och lyser så ofta ovanför handskfacket men lite risigt verkar det ju ... :?

En helt annan fråga:

Insidan av dörrarna ska om jag förstått det rätt lackeras i bilens inredningskulör i nederkant. Var lägger man skarven för att detta ska se "rätt" ut ? Bild på insidan av en dörr vore ju kalas :)

----

Ikväll klädde jag in den nyinköpta hatthyllan (formpressad papp) i vinyl. Hoppas det kan se bra ut. Ska bara limma runt kanterna en efter en ...

Tog en bild på anledningen till varför spackelkontot skjutit i höjden också :D

Link to comment
Share on other sites

Jag började med instrumentbrädan idag. Jag har aldrig monterat en dashtop (nytt "skinn" utanpå den gamla) men jag får för mig att den passar lite illa. Under kanten mot förare/passagerare så verkar den vara lite för kort. Likaså är passformen runt luftutblåset inte 100%. Någon som har erfarenhet ?

Som det är nu så måste jag nog laga upp den gamla lite och måla ytterkanterna svart om det ska bli något så när bra ...

:?

Hmm har jag fel eller? :roll: Ska man inte ta bort den gammla dashtopen för att den nya ska passa?? eller funkar de inte så.. Har själv aldrig gjort de för, men av bilderna att dömma så ser de ut så... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett skinn på min och det är limmat direkt på det gamla

fast visst kan man se en kant av det gamla (om man lägger sig på rygg)men inte så mycket som på din, men min kanske inte var lika sprucken som din så du kanske får "jobba" lite på orginalet för att få det att se snyggt ut

Link to comment
Share on other sites

Är så imponerad av farten i din renovering och hoppas jag får möjlighet att se den live nån gång under sommaren :-- Hoppas du får en riktigt trevlig Mustangsommar // Jimmy

Tack! Vi får hoppas att ajg kommer i mål snart - och du med!

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett skinn på min och det är limmat direkt på det gamla

fast visst kan man se en kant av det gamla (om man lägger sig på rygg)men inte så mycket som på din, men min kanske inte var lika sprucken som din så du kanske får "jobba" lite på orginalet för att få det att se snyggt ut

OK. Jag har tagit bort alla "uppstickande" prickor men ska testa lite till. Väntar på svar från NDP också.

--

Tack Lars för bilderna på dörrarna. Mycket hjälpsamt!

--

Idag blev det lite av varje. Hetvattentvätt och avfettning av fönsterhissdetaljer och dörrlås. Måste bli ev med det snart 40 år gamla fettet och ersätta med nytt. Hissarna gick trögt innan demontering.

Lite smågrejande med inredning (solskydd mm) hanns med också.

MEN - ett vatten-test av luftintaget in i kupén visade på en lite läcka. Jag har hört att det finns en plast-ring man kan sätta dit runt den gamla. Någon som gjort detta ?

Annars tänker jag att man kan göra så rent man kan och täta med ohyggligt mycket silicon eller liknande ?

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset!

Idag blev det lite arbete med rostkydd i hålrum bak som måste göras innan fönsterhissar och inredning kommer på plats. Även hjulhus fram har fått ett nytt rostkydd. Bra att passa på innan skärmarna sitter där igen.

Jag hann också med att finspackla och lägga grund på den sista dörren och köra två omgångar färgborttagning på främre extenders. De ska ju målas i helgen så de måste rensas och spacklas efter skärmarna som redan är klara.

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Ursch inte kul att hålla på med, kludd o kladd över allt, jag

sprutar hålrumsvättska i alla utrymmen typ Dinitrol ML eller

liknade. :)

Under får det bli skrap och pensel, spray i hörn och trånga

utrymmen, jag vet att jag efter varje gång har sagt att,

detta skall jag aldrig mer göra om. :?;)

Link to comment
Share on other sites

Nej, fy. Det lär bli en omgång till sedan när allt sitter ihop också ..

Idag blev det montering av lite lister, solskydd med tillhörande plåt mot kommande ruta. Allt tar sin tid ...

Jag köpte också en tunna båtplast som jag efter slipning och rengöring i den läckande luftkanalen ovanför luftburken fördelade med hjälp av en tratt och ett rör. Jag tror detta ska kunna hjälpa. Det blir i princip som att gjuta en lite flexibel ny yta på hela botten. Man kan armera och bygga på några lager till vilket jag kanske gör imorgon.

God afton!

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja det har kanske kostat lite mer än jag tänkt men det är svårt att hålla sig på mattan. Först tänkte jag ju bara "snygga till" utsidan och satsa på en ny inredning och få lite körglädje men när allt revs isär och rost hittades på de mest luriga ställen så blev det svårt att inte göra lite mer. Och lite mer ...

Men man kan göra många kloka val på vägen. Skruv och annat som höjer känslan är ju inte så dyrt. Kan man sedan måla om mycket själv så "sparar" man en hel del pengar. Sen kostade ju bilen importerad och klar bara strax över 35 000 SEK från början.

Sedelpressen kan du få hyra. 1 000 Kalle Anka-pengar i timmen. Den pressar 2 000 i timmen så du tjänar på det :--

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Imorse blev det lack på dörrarna. Detta innebär att bilen kan bli så gott som klar parallellt med lack av huv och baklucka. Jag kom dock nu ikväll på att jag helt glömt att måla gångjärnen så de tvättades och målades nyss.

Jag hann också med att spackla upp alla extenders. En främre beöver inget spackel alls vilket är skönt. Då skärmar och kaross redan är klara så fick de bestämma sista finliret på alla extenders. De bakre är lite skadade fån vad jag antar är gamla parkeringsskador men de gick att få hyffs på.

Sedan lade jag svart lack på plåten mellan baklysena. Jag hjade ett par rinningar i det gula där och bestämde mig för att svart är bra och mattade ner det hela.

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Dagens arbete blev bland annat:

Äta mjukglass 8)

Instrumentbrädan 100 % på plats. Det nya skinnet pålimmat och det blev hyffsat bra trots passformen.

Mattan inlagd och tillskuren.

20mm slang för kommande högtalarkabel etc ilagt från radiokonsollen genom instrumentbrädan via höger tröskel (rännan under integsplåten) ända bak till höger bakre hjulhus.

Instegsplåtarna på plats.

Diverse lister och sidostycken vid baksätet.

Lite slipning och ytterligare spackling på vänster fender extension.

Fasen .. det tar tid detta!

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Hejsan. Nu börjar jag se ut som en fågelholk i ansiktet. Det är helt otroligt tempo du håller. Något annat kan man inte säga. Och ser bra ut när man tittar på bilderna. Skulle jag slälv hålla detta tempo, skulle jag nog bara bli förvirrad. Härligt att se att du inte krokna på ditt första datum. Tror att dom flesta blir drabbade av det. Men det är då många börjar ledsna och bygget blir mindre intressant. Men det har du inte visat en tillstymmelse till. Så jag är en mer imponerad på ditt projekt. Skulle finnas något pris på energisgt arbete. Skulle tro att du fick detta.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tack Berra - det värmer!

Jag måste väl erkänna att "knäcken" har visat sig runt hörnet nu några dagar men det ska nog gå i mål hoppas jag ...

Idag monterades dörrarna så nu ser det ut som en bil nästan. En tråkig miss med det nedre vecket på vänster dörr upptäcktes. Den mynnar inte ut riktigt bra mot motsvarande veck på quarter panelen. :cry:

Jag fick ju varningar om att lacka bilen i bitar och kan konstatera att varningarna var befogade. Utrymmesbrist och mitt utsprungliga mål att få alla "insidor" och hålrum först och främst lackade kan kanske försvara mitt beslut något. En bättre topplack får det bli lite senare och missarna rättas till.

En ny framruta anländer imorgon och jag har bjudit in glasmästaren för att montera onsdag eller torsdag. Han får även äran med bakrutan. Rutan är den gamla men listen är ny.

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Va inte så ledsen för att veck och vinklar inte stämmer,

det är en Mustang du renoverar, det finns många exempel

på dåliga passningar på alla typer av Mustang var liksom

ett ok vid slutkoll från fabrik. :shock::?:roll:

Nästan alla Mustanger som idag har kanon och exakta passningar

på dörr, skärmar med förlängare, huvar mm är överfixade på ett

och annat sätt. :shock:

En Mustang som är rätt renoverad skall möjligen ha en lack

som är 98%tig samma gäller övriga detaljer som exempel

skärmkantshöjder bak mm mm. :roll:

JAG TYCKER DU GÖR ETT FANTASTISKT JOBB OCH EN

HELT OTROLIGT HÄRLIG INSATTS ATT RÄDDA EN VÄLDIGT

UDDA KARROSTYP HT 1970. 8)

DESSUTOM GÖRA NÅGOT EXTRA UTÖVER DET VANLIGA PÅ

EN ANNARS VANLIG OCH GANSKA IKE I ÖGON inFALLANDE

MUSTANG. 8);)

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars!

Lite tröst behövs nu när det börjar kännas lite slitet.

Idag monterades skärmarna och huven passades in och riktades lite. Den ska spacklas imorgon. Skärmarna passade bra och ser inte lagade ut trots att väldigt mycket plåt är bytt.

Monteringen rullar vidare och det är en ny dag imorgon. Lackering av extenders och montering av dörrlås etc liffer högst på agendan. Har jag tur så kommer glasmästaren och limmar framrutan också. :)

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Idag blev det lackering av alla extenders och de har härdat nog för montering till imorgon kväll.

Montering av handtag och rutor i dörrarna. En av stopparna till höger sidoruta har försvunnit men kommer väl fram så småningom när garaget blir städat. Får vara försiktig så länge ... Nytt fett överallt verkar fungera fint för allt som ska röra på sig!

Montering av några lister hanns med också samt lite förberedelser för vindrutemontering och montering av bakruta imorgon bitti (torsdag). Glasmästaren kommer och gör detta på plats. :D

Status just nu är att baklucka och huv ska lackas och att alla lysen och grill ska på plats. Målet kan nog hinnas med med montering av huv och baklucka lördag morgon 8)

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...