Jump to content

Renovering HT 70 (var Byta skärmkanter / Quarter panels)


bjornpersson
 Share

Recommended Posts

Jag har precis kapat bort yttre skärmkanten och inser att även den innre är i ganska dåligt skick. Hjulhusen som sådana är OK men yttre delen av den inre skämkanten är mycket skadad.

Någon som har erfarenhet av att byta hela yttre halvan av hjulhuset och byta hela "quarter panel" kontra laga upp innerskärmkanten och endast byta skärmkanten ?

Det går åt två separata "patchar" om jag inte går på hel quarter panel.

Jag måste säga att jag inte känner mig 100% tillfreds med att behöva ta bort hela quarterpanelen men det kanske sparar tid ?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 316
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min skärmkant var inte alls så rostig som din så jag klarade mig med att göra några små bitar till innerskärmen. Den yttre kanten lagade jag med delar som du ser på fotot.

Jag hade försökt byta en så stor del som möjligt av det yttre hjulhuset om mina rostskador hade sett ut som dina. Profilen är krånglig att forma till om man inte är proffs.

Du har ett bra tempo, lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Pris :?:

Jag kommer inte ihåg men att det kostade ca: 3000.- för ytterskärmar och innerskärmar plus några kvällars arbete för plåt jobbet, sedan tillkommer ju lack, tyvärr är det lack som kostar oavsett lite plåtjobb eller mycket plåtjobb. :(

Just detta med lack är det till stor hjälp om man kan få ner kostnaden mycket, som tur är har jag vänner som kan lackering. 8)

Jag tror att kostnaden idag för att göra ett grundligare plåtjobb d.v.s om man gör det själv kanske stannar på 5000.- för båda sidor i reproplåt. :?

kolla alltid upp bagagegolv och sidofackens kondition, dessa delar brukar oftast också behöva en översyn och kanske en grundlig reparation om man har otur. :roll:

En fördel är givetvis att köpa plåten direkt från någon stor leverantör på andra sidan, risken finns dock att delarna kan vara skadade vid leverans, men leverantörerna är betydligt bättre på att packa nu än för några år sedan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart byt hela bakskärmen och hela innerskärmen det är ingen diskution utan det blir bäst resultat.Jag är själv bilplåtslagare och har lagat en hel del under åren och skarva och lusa blir aldrig bra.Och hur kul är det med massa spackel som sjunker med tiden när man lagt ner mycket jobb och pengar :?::(

Link to comment
Share on other sites

Roger

du som har sett min bil i real life så är det så att höger bak är hela

bakstycket bytt i USA innan den kom till sverige men slarvigt gjort

så vänster sida är ca 2cm bredare än höger (miss i samanfogningren)

eller "amerikansk passform" kan man chansa på att kapa bort biten

igen och minska innerskärmen och sedan tillbaks igen

Ähh vi får ta det i vårkanten då vi förhoppningsvis ses igen

Link to comment
Share on other sites

Janne ses gör vi garanterat :) .Inte konstigt att det inte stämmer om den är bytt i Usa,jag har aldrig sett ett bra plåtjobb därifrån :shock: .Men det finns bättre och sämre reproplåt.Jag bytte nyligen bakskärmar på en 64½ och av dom skärmarna eller skinns som kunden köpt var en 2cm för lång och den andra var ca 1,5 cm för hög vid dörren så det finns både bra och mycket dålig reproplåt.Köpte sedan nya hela bakskärmar av Rolans Mustang och dom var av bra kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte två quarter panel skins samt yttre delen av hjulhusen till min HT 70 hos Roland idag. Totalt knappt 6000 SEK. Bra att du kan verifiera att hans plåt är bra.

Fanns i lager och visst kan man kanske hitta billigare om man har tid men ska det vara klart till maj så är det bara att köra på!

Link to comment
Share on other sites

Jag dök på patrull direkt igår kväll när jag avemballerade. Tydligen så är det samma artikelnummer på HT som Cab hos Roland och linjerna stämmer inte riktigt. Cabben har ju en extra linje efter hjulöppningen som HT inte ska ha. Dessutom är linjen efter dörren lite annorlunda.

Väntar på att Roland ska höra av sig med en lösning.

Dumt att jag inte insisterade på att packa upp plåten på plats i Filipstad. det är ju drygt 20 mil att åka tur och retur :(

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ja du om du tycker att det är ok så kan du göra så, försök då att

ta så stor bit som möjligt för att ersätta med den nya, du bör

komma ganska högt upp, inre yttre hjulhus som har en förstärkning

från takstolpen vilande på översidan som man bör komma

nära. :shock:

Antingen kapar du bort runt denna förstärkning eller så rensar

du helt, jag skulle skippa att rensa och istället kapa runt denna,

du ser platsen på innerskärmen undersida i hjulhuset, det är en

yta som är ca:30X20cm där förstärkningen sitter från takstolpens insida. :?;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ja du om du tycker att det är ok så kan du göra så, försök då att

ta så stor bit som möjligt för att ersätta med den nya, du bör

komma ganska högt upp, inre yttre hjulhus som har en förstärkning

från takstolpen vilande på översidan som man bör komma

nära. :shock:

Antingen kapar du bort runt denna förstärkning eller så rensar

du helt, jag skulle skippa att rensa och istället kapa runt denna,

du ser platsen på innerskärmen undersida i hjulhuset, det är en

yta som är ca:30X20cm där förstärkningen sitter från takstolpens insida. :?;)

OK tack! Jag väntar på att Ullman (Rlands mustangparts kunde inte få fram rätt) ska återkomma med besked om han kan har rätt plåt annars blir det väl till att lappa ....

Känns inte helt OK att ha spenderat över 20 mil i bil på en arbetsdag för att hämta fel plåt men vad ska man göra ... gilla läget.

Att lägga ytterligare 20 mil för att få pengarna tillbaka känns också lite tungt då man helst vill arbeta aktivt med bilen ..

Tack igen för tipsen!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Knacka inte in, om man skall göra det måste man kunna plåt,

ett vansinig variant kommer från mig, skära upp och knacka

plåtkanter mot varandra, i vilket fall blir det några pungtsvetsar

och en del spackel. :?

Gör det inte för att jag säger det, men ett allternativ är det i

all bedrövelse. ;)

Link to comment
Share on other sites

Försök att få tag på rätt ekonomiplåt även om det tar lite tid

märkligt att det var lättare att få tag på cabbens plåt än HT

då det gjordes betyligt färre -70 ca 6000st

men 69ans var visst lika ;)

Jag själv måste kanske byta vänster bakskärm vad det lider inte

för att den är rostig utan felmonterad i USA innan den kom till svedala

kanske går att modifiera den jag har men jag tror inte det :cry:

Lycka till oavsett hur du gör

Link to comment
Share on other sites

En fråga inför bytet av yttre hjulhusen.

Jag tänkte skippa att byta innersta biten av yttre hjulhus då det bara var ca 5cm längst ut som var dåligt.

Min fråga är egentligen om någon har en åsikt/refarenhet av detta att skarva i med en ny bit men inte ända in mot den inre halvan.

Hur bra passform är det på reproplåten igentligen ? Spelar det någon roll om jag låter den nya plåten överlappa den gamla ca 3cm och punkta inåt samt helsvetsa utåt ? Kanten kommer ju en plåttjocklek längre ner/upp men frågan är om passformen ändå från fabrik var så precis ?

Tänkte kapa den nya biten 3-4 cm ovanför den gamla linjen ...

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är först så att du bör sätta ytterskärm (Skinn) något så när först

för att få rätt avstånd och för att du skall veta hur mycket av inner-

skärmen du behöver. :?

Jag brukar alltid skruva fast plåtbitarna med plåtskruv, även om du

kanske ska svetsa kant i kant, att skruva först är för att kunna få

delarna att passa mot varandra och för att man skall veta vad som

skall tas bort. 8)

Jag kör alltid pungtsvets där det är samanfogat med pungtsvets

skall man göra pungktsvets på andra platser bör man falsa först,

det är nästan lättare att loppa fast plåt kant i kant, tycker JAG. :)

Att pungta plåt omlott är bra, problemet är att man kan få

renbrända plåtytor mellan plåtar som kan vara svåra att

rostbehandla. :?

Att rostskyddsmåla först kan också ställa till problem med

svetsningen även om man skall eller bör rostskyddsmåla innan. :roll:

Passformen som du undrar över har det alltid varit si och så med, lite

justeringar får man stå ut med. ;)

Försök också att ta skära ut så fyrkantigt (kvadratiskt) som möjligt

när du skall bytta ytterskärmplåt, det är lättare att göra montering

med egentillverkade ekonomibitar, det är också lättare att skära

eller klippa till bitar som passar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Create New...