March 1, 200817 yr comment_50227 Hej! Jag läste just igenom förra årets besiktningsprotokoll & såg att de hade slagit ner på att jag inte hade positionslyktor fram på bilen. Själv vet jag inte hur det står till med positionsljus på 00-orna & hur det ska vara enligt SBP. Har bilar för inhemska marknaden i Amerika inga positionsljus?Hur löser jag detta bäst, så att jag slipper få ombesiktning pga en sådan banal orsak?MVH / Stefan
March 1, 200817 yr Author comment_50231 Jag har provat söka, men resultaten har tidigare varit väldigt olika i frågeställningen. Därför tänkte jag skriva en rad & kolla om det har kommit fram ngt nytt!
March 1, 200817 yr comment_50240 enklaste är att borra in 4w-lampa in i strålkastarhuset. Det är godkänt vid kontrollbes, men inte vid regbes./F
March 1, 200817 yr Author comment_50242 enklaste är att borra in 4w-lampa in i strålkastarhuset. Det är godkänt vid kontrollbes, men inte vid regbes./FTack för ditt svar, Grufman! Det låter som en ganska elegant lösning, som inte ser illa ut på bilen.Jag har 2 st följdfrågor;1, Är det någon speciell plats på strålkastarhuset som är att föredra för inborrningen?2, Kan jag göra så att positionsljuset lyser hela tiden, även om jag använder halvljuset? Om inte hur brukar man göra i så fall?MVH / Stefan
March 1, 200817 yr comment_50261 Borra in den i blinkerslamphuset istället, mycket snyggare + att det är som den sitter orginal i samma glödlampa som blinkersen. Tyvärr är det inte tillåtet med gulorange parkerings/positionsljus i Sverige.Med denna inborrade lösning får du vitt positions/parkeringsljus där det ska sitta som orginal./Lasse
March 1, 200817 yr comment_50263 Borra in den i blinkerslamphuset istället, mycket snyggare + att det är som den sitter orginal i samma glödlampa som blinkersen. Tyvärr är det inte tillåtet med gulorange parkerings/positionsljus i Sverige.Med denna inborrade lösning får du vitt positions/parkeringsljus där det ska sitta som orginal./LasseMustang 00 har inget separat blinkershus. Sätt den i ovankant om det går, då blir det lätt att byta lampor. Du får själv klura ut bästa placering.
March 1, 200817 yr comment_50268 Nej inte separat, men den delen av lamphuset där blinkersen sitter är lämpligt att borra i istället för själva reflektorn till hel/halvljus./Lasse
March 2, 200817 yr Author comment_50271 Tack för er input i frågan! Nu får har jag fått lite mera på fötterna vad gäller positionsljusen. Jag får undersöka var det passar bäst att göra inborrningen & därefter handla lamphållare osv så att jag klarar besiktningen även i år. Om det är någon som sitter på bilder där det syns hur de gjort så vore det förstås inte dumt heller. Det är alltid fint att se hur andra gjort före man själv skrider till verket. Fin Musse förresten, Overlake / Daniel! Kan tänka mig att det är en hel del ystra pållar i den som börjar vilja ut på vårbete nu!
March 7, 200817 yr comment_50618 Här kommer lite bilder. Jag borrade nertill då funkade det att byta blinkerselampan som sitter med bajonettfattning
March 7, 200817 yr comment_50621 Ock en till. Ska förresten sälja dom här insatserna då jag har skaffat nya ( lite klarare )
March 7, 200817 yr comment_50625 Snyggt Göran, det är så det ska se ut :-)En Mustang ska vara låg och bred, det framhävs av parkering/positionsljus utanför hel/halvljus lampan.Har gjort samma sak på min Windstar 00:a och Mustang 90:a, inga besiktingsproblem :-)Lasse
March 9, 200817 yr Author comment_50680 Tack för alla era svar! Jag kommer att göra som Göran visade att han gjort på sina framljus. Det ser ut att vara en bra lösning! MVH
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.